Gå til innhold
Arkivverket

[#27905] Eski Güntelberg og Mette Kruckow - Fritsøgaard Norge ??


Gjest Allan Øer Gøttrup
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Denne Mette Kruckow kan jo være av den fynske Kruckow-slekten. Hun behøver ikke ha noen norsk tilknytnng, annet enn at den fynske slekten kan være etterkommer til den norske slekten Kruckow via et kvinneledd.Fresje gård (''Fritzøe'') var kirke- og hospitalgods til 1541, da Iver Jenssen makeskiftet gården til seg. Ingen Kruckow eller Gyldelberg har hatt tilknytning til denne gården, ette rhva som er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(24) Er det i det hele tatt grunnlag (kilder) for anerekken bakover fra Eskild Jenssøn Güntelberg/Güntersberg (f. ca. 1580), Sogneprest i Rørbæk-Grynderup, Gislum herred, Ålborg, slik den presenteres på 'Roskildehistorie' :Far: Jens Eskesen Güntersberg (makeskiftet Gundestrup med Kronen i 1583) (sønn av 'Mette Kruckow'), g.m. 'Kirsten Mogensdatter Lille til Gundestrup', datter av 'Mogens Pedersen til Gundestrup, nevnt 1560', sønn av Peder Lauridsen Baden, Ridder, Lehnsmand i Kalundborg 1511-1514 (bror av Jens Lauridsen Baden f. 1452, som var farfar til Peder Iverssøn (Baden) (1551-1616) til Fritzøe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Takk Arnstein Rønning for den gode sida du har hatt om Peder Iversøn til Fritsø og de andre der, jeg og mange andre her og ellers har hatt stor glede av sida ! Er en side jeg vender tilbake til ofte for å se etter ting.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elinor henriksen

Hej kära vänner!Det finns en grund för att jag frågar om denne Mette. Min far tillhör släkten Abel. Han hade en kusin som forskade i släkten och han gick vidare och fick från biblioteket i Ålborg en Ättetavla över släkten Abel. Senare kanske 20 år så tittade jag mer noggrannt och insåg att det var Eskild Jensen Gyntelberg sognepräst til Rörbäk ochGundestrup som var den rätta personen att titta på.Geni och Roskildehistorier har sedan fört mig vidare att jag hamnar hos Mette Kruckow.Hon är gift med Eskild Gyntelberg som är bror till Henrik Guntersberg som är gift två gånger med Adelus Kruckow som har en son tillsammans som heter Axel Henriksen Guntersberg (1545-1588) som är gift medKristine Trondsdatter BenkestokkKan min Mette vara syster till Adelus eller kan dom vara Kusiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Elinor/21) Henrik Güntersberg (til Mel, Kvinnherad) fikk såvidt jeg vet sin sønn Axel (1545-1588) med kone nr. 1, Kirsten Lagesdatter (død 1569), ikke med Adelus Johansdatter Kruckow, som var hans 2. kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.