Gå til innhold
Arkivverket

[#27908] Anders Jonasen fra Mo i Rana?


Gjest Solveig Sund
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Sund

Hei!I slektsboka 'Nordlandsætta Hveding' på s. 107.Jacob Danielsen Hveding gift 2.gang i Frue kirke 14.12.1742 med Ingeborg Katrine Andersdtr. Budde f.1714, d.5.10.1803.Hennes far er Anders Jonasen Budde som er f. på Mo i Helgeland. Han tok borgerskap i Trondheim året 1729 og ble utliggerhandler på skipperleiet Lilleskog i Ibestad. Avskrift fra boka.Så til mitt spørsmål. Hadde Jonas Nilsen Budde en sønn som het Anders? Eller var det flere Jonas Budde på Helgeland? Jeg vet bare om 2 plasser som heter Mo på Helgeland og det er Mo i Rana og Mo i Brønnøy.Der er ikke nevnt noen Anders i skiftet etter 1. kona til Jonas Nilsen Budde, Maren Jonsdatter på Ytteren 1690 eller i skiftet etter Jonas Nilsen Budde på Ytteren 1716 og heller i 'Gardshistorie fra Rana'.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Jeg har samlet en efterslægtstavle til Anders Jonasen Budde, se http://www.nose.dk/Norge/budde2.htmlJeg mistænker at han er identisk med den Anders Jonaesen, der den 11. nov. 1714 bliver gift i Vik kirke, Sømna/Brønnøy, Nordland med Gullo Olsdatter. Den 15. dec. 1714 døbes i Solstad kirke, Bindal, Nordland deres datter Beritte Maria. [Alt dette ifølge Familysearch].Jeg ved ikke om der er bygdebøker fra Sømna eller Bindal der omtaler dette ægtepar.Og i Trondhjem Skifteprotokoll nr. 17 (1758-1765) er registrert et skifte etter Anders Jonassen - dette er måske samme person ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Tusen takk skal du ha. Det virker jo som det er samme mannen som jeg søker.Jo, jeg tror det fins bygdebøker for Sømna, skal låne dem neste gang jeg er på biblioteket.Jeg lurer veldig på om Jonas Nilsen Budde på Ytteren i Rana kan ha vert gift før han giftet seg med med Maren Jonsdatter fra Selfors. Jonas og Maren er mine aner.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Simon Ellefsen

Jeg kom i tanke om at Lars Steinar Hansen har lagt ud et register til Joh. E. Brodahls 'Trøndersk personalhistorie', se http://home.online.no/~larssh/Trondheim.htmlDet kan tænkes at flg. personer er identiske med dem vi søger:Anders Jonasen, 1727, Bind I, s. 102 og Gaalla Olsdtr., 1765, Bind II, s. 33Jeg antager at der ikke var gevinst i Sømna bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom erik GrannesLjan, Oslo.

Hei..Selv om barnet kan være født på Mo behøver ikke nødvendigvis Jonas Nilsen Ytteren være faren. Vi kan vel ikke utelukker at hans fetter, Jonas Olufsen Budde, Sønn av onkelen og sognepresten i Snåsa, Oluf Jonsen Budde, kan være opphav til det patronymet Anders fikk.mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

hei SimonJeg måtte bare legge Anders Jonasen Budde på vent til høsten. Har ikke fått sjekket Sømna bygdebok om han heller.Men til høsten må jeg låne både bygdebøkene alle bind og kirkebøker fra Sømna. Jeg har flere som må sjekkes i Sømna og da tar jeg Anders med det samme.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Anders Jonassen er ikke med i bygdeboka for Somna (men mora er). Hans bosted var Horsfjord nord, Solstad i Bindalen til minst 1719. Jeg har giftermaalet ('cop') 1715 Bindal (Solstad) kirkebok. 'Trol.' er i Vik kirkeboka 1714. Denne Anders f. 1691 var sonn av gbr. Jonas Jensen og Ingeborg Andersdtr. (hun fra Rossvika Somna) Horsfjord nord. Barna til Anders og Gullu: Berit Maria 1714, ukjent barn 1716 (kone introd), Ingeborg 1717, Ole Rost 1719. Etter 1719 er det ikke mer kjent om familien. Kirkebokene er daarlige i disse aarene. Der er ingen Anders Jonassen fra Mo i Bronnoy. (Faren til Anders var gbr. Jonas Jensen f. ca. 1646 d. etter 1716 g. 1686 Ingeborg Andersdtr. f. ca. 1653 d. 1716, se Rossvika Somna.) Det er mye nytt for Somna, spor etter Somnas 'new issue', det beste for slektsh.- en 'paperback' bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Takk for svaret Margaret! Slektsheftet er bestilt.Da skal jeg slutte å lure på om min ane Jonas Nilsen Budde på Ytteren hadde vert gift enda en gang eller hadde barn utenfor ekt. (han var 1.g.g. med Maren Jonsdatter. 2. med Anna Ulrichsdatter Brygmann).Budde navnet her må jo komme inn fra en annen gren. Som jeg fårstår har ikke Budde-navnet vert bruk i Sømna eller Bindalen?Da jeg skrev innlegg 1. kom jeg ikke på at det jo er Mo i Vefsen også.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Tak til Margaret Miller, der har åbnet op for en helt ny verden ;-)Jeg ser nu at der også er udgivet bygdebøker for Bindalen, se Lenke- og de har også lagt ud kirkebogen for Solstad og Vassås.Angående Budde navnet kan det jo tænkes at Anders Jonassen har 'lånt' navnet fra sin hustru Gullo Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg saa ikke navnet Budde brukt for familien i Somna eller Bindalen. Hvis du sende meg e-post adressen skal jeg sende deg feiler og nye for Somna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Margaret!Jeg gler meg til heftet som jeg har bestilt og til det som du har.Mine 4.tippoldeforeldre Nils Nilsen og Rachel Nilsdatter var oppsittere på Stein i Sømna. Jeg blir etterkommer etter deres datter Rachel Elisabeth som ble gift på Selfors i Rana.Har ikke sett på Rakels 2. ekt. med Ole Gullesen enda så barna og deres etterkommere er jeg veldig spent på.Hilsen Solveig. E-post er sol.sund@alstahaug.online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Simon Ellefsen

G. Schøning nævner i 'De Blixers Slegte-Register' flg. familie (se Lenke ):Berit Hansd: havde Jens Skredder, boende p. Indset. Deres Børn: Hans og Jonas en Skredder givt i Nordland.Denne «Jonas [Jensen] en Skredder givt i Nordland» kan vel tænkes at være identisk med Jonas Jensen (d. 1716) på Nordhorsfjord i Bindalen der ifølge Sømna bygdebok (men ikke Bindalen bygdebok) tituleres skredder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.