Gå til innhold
Arkivverket

[#27911] Mer om husmannsplassen Jerusalem i Oslo


Gjest Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

I mitt forrige innlegg om husmannsplassen Jerusalem nevnte jeg et bilde, se Lenke Prøvde å legge inn bilde der, men fikk det ikke til, derfor et nytt innlegg. Bildet var illustrasjon i en artikkel i Aftenposten fredag 18 mars 1983:'Steder i gamle Christiania: Fra Jerusalem til Lilleborg'. Artikkelforfatter var Cand. philol. Nils Petter Thuesen. Som tekst til bildet sto følgende:'Dette bildet av plassen Jerusalem er tatt omkring århundreskiftet. Bygningen er imidlertid fra begynnelsen av 1700-tallet'. Bildet sto også på trykk i jubileumsberetningen i anledning Denofa-Lilleborgs 150-års jubileum i 1983. Bildet må ha vært publisert også før den tid, for det var flere kopier av det blant min fars papirer og han døde på 70-tallet. Hvis bildet er tatt rundt forrige århundreskifte kan personene på bildet være min bestemor eller en søster av henne og min oldemor og tippoldemor. Vet ikke om noen kjenner til bildet eller har kommentarer og tanker omkring bildet eller det som er skrevet tidligere. Alt mottas med takk!Med vennlig hilsen Anne Elisabethbilete0254.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Jeg ser at lenken ikke ble rett, men innlegget jeg refererer til er innlegg nr. 8698: Husmannsplassen Jerusalem i Oslo. Lenken blir dessverre feil når jeg prøver å legge den inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

I 8698 skriver du 'Min familie bodde i Sandakerveien 56 ifølge folketellingene for Kristiania i årene 1865/75/85 og 1900. Jeg er imidlertid usikker på om det var adressen til plassen Jerusalem.'Dagens adresse Sandakerveien 56 stemmer rimelig godt med beliggenheten til dette huset slik vi ser det på fotografiet. Huset i bakgrunnen er den gamle direktørboligen til fabrikken med sitt karakteristiske tårn (står fortsatt). Dette huset har i dag adresse Sandakerveien 52. Det er mulig nummereringen har endret seg noe i løpet av årene, men nummer 56 er i alle fall i dag adressen til det som tidligere var kontorhøyblokka til Denofa-Lilleborg, og som i dag huser Orkla Brands.Jerusalem bør ha ligget der parkeringsplassen til høyblokka er i dag, og det bør være mulig å lokalisere hvor Jerusalem lå temmelig nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Tusen takk for svaret. Jeg var for en tid tilbake i Sandakerveien og prøvde å finne ut hvor nr. 56 er, men hadde ikke med meg bildet så jeg kunne se de detaljene du ser. Jeg mener nok også at beliggenheten til plassen Jerusalem var Sandakerveien 56. Til opplysning bodde følgende personer der ved FT 1900: Lenke Min tippoldemor Charlotte Elisabeth Sustad f. 1818, hennes svigersønn, min oldefar Bernt Frithjof Christiansen f. 1843, hans datter, min bestemor Charlotte Elisabeth Christiansen f. 1884 og hennes tante Josefine Sofie Sustad f. 1860. Jeg tar imot alle opplysninger og meninger med takk.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Hvor er det blitt av mitt innlegg nr 2, hvor jeg henviser til innlegg 8698: Husmannsplassen Jerusalem i Oslo? Jeg mislyktes dessverre flere ganger når jeg prøvde å legge inn lenke.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beate Muri, Oslo - byen slik den var: På 1700-tallet var det også en papirmølle på plassen Jerusalem, der Lilleborg Fabrikker virket inntil nylig, og en ved Beierbrua, den senere Glads mølle.Ikke så mye, men litt er vel bedre enn ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Tusen takk for svarene. Joda Per Håkon, jeg har vært inne på den siden, mye interessant der... Og Berit, boken har jeg i bokhyllen så jeg slo opp på s. 79 og leste det du skrev. Men som sagt, alt er bedre enn ingenting, defor mottas alt med takk!Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Jeg ser nå at det er derfra Knut Bryn refererer, i innlegg 4, i mitt første tema 8698 om husmannsplassen Jerusalem. Interessant lesning!Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jan Engedahl

Hei! Hvet ikke om det er av intresse, men nevner det i alle fall. Vel og merke etter hukommelsen.I et skifte på Eiker i 1759 bor noen av arvingene i Christiania. Et brev/fullmakt? lagt frem på skiftet var datert Jerusalem ved Saugerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Tusen takk for svar. Det kunne være interessant å høre om du kjenner til navn på noen av de som var involvert i skiftet. Kanskje du også vet hva som sto skrevet og hvem som sto nevnt i brevet/ fulllmakten som var datert Jerusalem ved Saugene? Jeg er absolutt interessert og er takknemlig for alt du måtte vite om dette skiftet.Med vennlig hilsen Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hei igjen. Ref. innl. 13 og 14. Nevnte skifte ble holdt den 21.08.1759 over avdøde Truls Johannessøn som bodde på en plass under Øvre Hoen (Øvre Eiker). Enke var Kirsten Torgersdatter. Det var ingen barn i dette ekteskapet. I et tidligre ekteskap med Karen Jonsdatter hadde han barna. Truls Trulssøn 20 år. Johanne Trulsdatter gift med Lars Haagenssøn. I Christiania. Marte Trulsdatter 26 år, ugift. Anna Trulsdatter 24 år, gift med Lars Michelssøn. I Christiania. Else Trulsdatter 22 år ugift. Jeg har ikke notert med noe særlig utover dette. Kun Lars Haagenssøns skrivelse datert Jerusalem ved Saugerne. Hva den inneholdt har jeg ikke notert. Ønsker du og kikke nermere på saken så finner du dette skifte på SAKO. Eiker, Modum og Sigdal Sorenskriveri skifteprotokoll 13b folio 315-316. (HF716).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Igjen tusen takk for svar til deg Jan. Dette må jeg se nærmere på når jeg kommer hjem igjen palmesøndag. Nå har jeg litt og fundere over mens jeg tar noen feriedager.Med vennlig hilsen Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.