Gå til innhold
Arkivverket

[#27925] Frantz Van Severen og Petra Mathilde Olsdatter- Namsos 1879 - deres alder?


Gjest Marianne Holck
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Holck

Har noen kjennskap til Frantz (Franciscus) Van Severen og Petra Mathilde Olsdatter som giftet seg i Jesu Hjerte kirke (katolsk kapell ved Elisabeth Hospital i Trondheim) 31.05 1879? Deres alder oppgis ved vielsen å være henholdsvis 39 og 34 år, og de angis å være fra Namsos. Den angitte alder stemmer imidlertid ikke med opplysninger om paret fra andre kilder. Denne Franz Van Severen er antagelig IKKE den samme personen som fins i FT 1865 for Fosnæs (Lenke).Er det om noen har tilgang til for eksempel Folketellingen i Namsos 1875, og event. kan sjekke Franz og Petra sin alder hvis de fins der, eller har andre forslag?Fra slutten av 1850-tallet og fremover kom flere personer med etternavn Van Severen fra Belgia til Namdalen/Namsos. De var alle involvert i driften av et sagbruk som fikk Van Severen som del av firmanavnet, og dette firmanavnet har eksistert helt opp til våre dager. En av de som kom var min tippoldefar Charles August Van Severen, født i Brugge i Belgia i 1822. Han var antagelig den eneste som ble i Norge og døde her. Etter flere års leting har jeg nå fått en kontakt i Belgia som har skaffet meg mye informasjon om Charles August sin belgiske familie. Han skriver nå en artikkel om van Severenfamiliens kontakt med Norge for et Belgisk tidsskrift, og trenger opplysninger om Frantz for å få et komplett bilde. Det har tydeligvis vært flere grener av familien involvert i aktivitetene her i landet. I norsk litteratur har jeg sett angitt at det var ”flere brødre”. – det stemmer nok ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Takk skal du ha, Aslaug - men Charles og familien har jeg god oversikt over. Nå er det Frantz/Franciscus Van Severen jeg gjerne skulle vite mer om...hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.