Gå til innhold
Arkivverket

[#27926] Gjertrud Matzdatter, Stangerholdt, Ytterøy


Gjest Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Værnes

Hei Bjørn..Jeg veit dessverre ikke om den eventuelle historien angående Gundil Stangerholt, men det er mulig at Åshild i historienemda veit noe om det, på e-mail: aa-boe@frisurf.no eller telefon 74 08 11 46. Åshild bor forresten på Forberg :-) som ligger et litt langt steinkast unna Stangerholt.Den lille jeg fant i registreringene mine fra kirkebøkene om Jens Amundsen og Gundel Stangerholt var at de giftet seg 9. juni 1803 i Ytterøy kirke, side 154 i kirkebok 3. Jeg finner ikke at de fikk barn i prestegjeldet.Som jeg har nevnt tidligere finner jeg ikke Amund Jensen Stangerholt født i prestegjeldet men jeg finner han konfirmert, også tidligere nevnt, 7. september 1794. Den eneste Gundil eller Gundel jeg finner i riktig tidsrom er Gundel døpt 29. september 1770 i Ytterøy kirke av foreldrene Ole Vaxdalen og Siri Eliasdatter, på side 68 i bok 3. Hun ble konfirmert, 17 år gammel, 7. oktober 1787 i samme kirke, side 110 i bok 3.Jeg finner dessverre heller ingen ting om Fredrik Christian Brandt i kirkebok 3 for 1756-1816.Er det ellers noe annet jeg kan hjelpe deg med, bare si i fra...Hei så lenge.. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Backman

Tusen Takk Mette.Etter det jeg kan skjønne er det riktig Gunild du fant. Foreldrene var Ole Larsen Waksdahlen gift 8/10 1766 med Siri eller Sigrid Eliasdatter. Sigrid tror jeg ble født i 1736 av foreldre Elias Jacobsen Barstad og hans andre kone Mali Jonsdatter (antagelig en datter av Jon Halvorsen og Beret Olsd: Skauge). Finner du noen opplysninger om Elias og Mali?mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn...* Du har nok rett i at Siri/Sigris foreldre mest sannsynlig var Elias og Mali. Den første kona til Elias het Siri og det var ikke uvanlig ved sånne tilfeller med navneoppkallinger.* Jeg finner enkemann Elias Jacobsen Barstad gift med Mali Jonsdatter 1. januar 1726 på side 265 i bok 2, 1718-1755. Ved trolovinga 7. okober 1725, på side 175, er de innskrevet som Elias Jacobsen Brudstad og Mali Jonsdatter. Brustad er det korrekte gårdsnavnet her. Jeg har dessverre glemt å skrive inn trolovelsesopplysningen for akkurat dette paret i merknadsfeltet i mine egne registereringer. Det materialet som snart kommer ut på DA for denne perioden, vil derfor mangle denne infoen om Elias og Mali. Det er nå rettet opp og fila vil bli sendt inn til DA med eventuelle andre korrigeringer om noen måneder. Jeg finner tilsammen 6 barn med disse foreldrene, alle født på Brudstad og døpt i Ytterøy kirke og innført i bok 2:1)Jacob, døpt 10. november 1726, side 27. 2) Thomas, døpt 18. april 1729, side 34. 3) Sibylla, døpt 10. april 1732, side 41. Hun ble begravd, 8 dager gammel, 14. april 1732 på side 326. 4) Hans Ørbek, døpt 20. september 1733, side 44. 5) Sigri, døpt 16. september 1736, side 53. 6) Joen, døpt 13. januar 1740, side 66.* Om Elias Jacobsen første kone står det skrevet ved hennes begravelse og jordfestelse 10. mai 1725, på side 317 i bok 2 følgende: Siri Larsdatter Brustad, 79 år gammel. Først gift med Peder Erichsen Kjølsvig i 19 år og med han en gjenlevende datter, Barbro Brustad. Gift andre gang med Elias Brustad i 28 år uten barn. Med disse opplysningene finner du den 32 årige Elias Jacobsen boende på gården Kjølsvik ved 1701 manntallet for Ytterøy, på side 126.* Jeg finner dessverre ikke at Elias Jacobsen Brudstad døde og ble begravet i prestegjeldet. Det betyr kanskje at han døde på en reise og ble begravet der han døde. Jeg har funnet flere tilfeller i seinere kirkebøker, spesielt i bok 3, av innføringer om Ytterøyfolk som har dødd andre steder, f.eks. Trondheim, og blitt begravd der.* Jeg finner kun en Mali Joensdatter død og jordfesta i prestegjeldet som kan passe. Det er enke Mali Joensdatter Berstad 69 år gammel, som ble jordfesta 9. mars 1766, side 51 i bok 3.* Når det gjelder Mali Joensdatters foreldre så er det kun en Mallene/Mali døpt i prestegjeldet i aktuell periode. Det er den samme du har funnet sjøl. Mallene, døpt 7. september 1700 av foreldrene Jon Halvorsen Skoug og Berette Olsdatter, på side 27 i bok 1 for 1692-1717. Jon Halvorsen finner du i manntallet 1701 skrevet inn under Schouge med sønnene Halvor på 11 år og Ottar på 9, på side 129. Joen Halvorsen 77 år gammel, gift med Berite Olsdatter, finner jeg innskrevet som begravd 11. mai 1732 ved Ytterøy kirke, da bosatt på Haugen.* Når det gjelder Siri Eliasdatter så finner jeg henne innskrevet som 81 år gammel og inderste på Stangerholt, død 28. april 1818 og begravd 12. mai 1818 ved Ytterøy kirke, side 191 i bok 4 for Ytterøy sogn, 1817-1842.* Mannen hennes, Ole Larsen Vaxdal 82 år gammel, finner jeg innskrevet jordfesta, ved Ytterøy kirke, 10. juni 1814, på side 179 i bok 3.* Jeg finner et barn til med Ole og Siri som foreldre, og det er Malena døpt 13. september 1767 i Ytterøy kirke, på side 59 i bok 3. Hun ble konfirmert 9. oktober 1783 med karakter 'laud' i Ytterøy kirke, på unummerert side bakerst i bok 3.Hei så lenge... Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.