Gå til innhold
Arkivverket

[#27928] Bilde av soldat i album etter min Bestem. Hansine Holth (f. Ruud). Hvem er han?


Gjest Jens Petter Burud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Burud

I et gammelt fotoalbum etter min bestemor Hansine Holth (f. Ruud Sande i Vestfold) er det et foto av en soldat. Bildet er tatt hos fotograf H. haslerud på Gardermoen. Vet noen hvem dette er ? Evt. Hvilken våpengren, grad og enhet kan det tenkes at han tilhører ?bilete0258.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Er også interessert i hvilken tisdperiode. Min mormor som eide albumet levde fra 1885 - 1937. Som voksen bodde hun i Oslo.MVH Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Fotografen er ifølge [url="http://www.nb.no/nmff/fotograf.php?sok=1&navn=Haslerud&foedt_utvid=&foedta=&doed_utvid=&doeda=&fylker=--+Ikke+valgt+--&virkested=&div=&vis=1252:>LenkeHaslerud, Halvor (1875-1942)Kommentar: Født (på Åsnes), d. på Gardermoen. Var en av utstillerne på Bergensutstillingen 1898. Etter hans død ble firmaet overtatt av Synøve Løken.Virkesteder: 1895 ca-1942: Flisa 1895 ca-1942: GardermoenSamlinger: Sørum kommunes samling av gamle fotografier (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Tusen takk for hjelp, finnes det noe fotoarkiv etter Haslerud slik at personen på mitt bilde kan bestemmes?Vennlig hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trond Bækkevold

Uniformen er kavalleriuniform Modell 1894. Denne Uniformsmodellen var i bruk fram til omkring 1. verdenskrig, da den ble avløst av Modell 1914. Utskiftningen skjedde ikke samtidig i alle enheter, slik at noen kan også ha brukt disse uniformene noen få år etter 1914. Graden til soldaten er sannsynligvis menig. At det er en kavalleriuniform, ses lettest på jakka som kalles en kollett, fordi den er dobbeltspent i motsetning til alle andre våpengrener som hadde jakker med en enkelt knapperad. Hadde bildet vært i farger, ville man også kunne sett at jakka var grønn i motsetning til øvrige våpengrener som hadde mørkeblå (nesten svart) jakke. Lua (også kalt kepi) peker mot at bildet er tatt før 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Tusen takk Trond Bækkevold !Da er det løst. Da gjenstå det bare om noen vet hvem dette er. Vedkommende tjenestegjorde da sanynlig i kavaleriet på Gardermoen en gang før 1904. Min bestemor var av Ruud slekt fra Sande i Vestfold og flyttet senere til Oslo. MVH Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.