Gå til innhold
Arkivverket

[#27931] FT 1865 Jonannes Arnesen på Huse i Rakkestad i Østfold, hans forfedre?


Gjest Jens Petter Burud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Burud

Min tippoldefar Johannes Arnesen (født 1818) bodde ved FT i 1865 på Huse i Rakkestad i Østfold. Han var Husmand med jord.Han var gift med Berthe Andersdatter. Han hadde 8 barn: Anton (Senere Holth, min oldefar), Kornelius, Thorval, Johannes B., Anderine, Anne M., Anne S og Karoline. Er det noen som vet mer om denne familien, forfedre til Johannes og Berthe ? Hvor kom de fra ? har de mange etterkommere ? Gården Huse ?Vennlig hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Dette [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100228744365&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke er nok Johannes dåp. Foreldre er derfor Arne Jensen og Maria Helgesdatter.Det ser også ut til at Arne Jensen og Maria Helgesdatter fikk to barn før Johannes: Anne Maria i 1806 Lenke og Else Maria i 1814 LenkeJeg kan ikke finne Arne og Marias vielse i Rakkestad.Her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Andrine Sex: F Event(s): Birth: 20 Jun 1851 Place:Christening: 06 Jul 1851 Place: Rakkestad, Ostfold, Norway--------------------------------------------------Anne Marie Sex: F Event(s): Birth: 05 May 1853 Place:Christening: 29 May 1853 Place: Rakkestad, Ostfold, Norway--------------------------------------------------Anne Sophie Sex: F Event(s): Birth: 03 Jan 1856 Place:Christening: 27 Jan 1856 Place: Rakkestad, Ostfold, Norway--------------------------------------------------Caroline Sex: F Event(s): Birth: 28 Jan 1858 Place:Christening: 14 Feb 1858 Place: Rakkestad, Ostfold, Norway--------------------------------------------------Hansine Sex: F Event(s): Birth: 21 Nov 1859 Place:Christening: 26 Dec 1859 Place: Rakkestad, Ostfold, Norway--------------------------------------------------Anton Sex: M Event(s): Birth: 10 May 1861 Place:Christening: 09 Jun 1861 Place: Rakkestad, Ostfold, Norway--------------------------------------------------THORVALD JOHANSEN Male Event(s):Birth: 20 OCT 1863 Christening: 22 NOV 1863 Rakkestad, Ostfold, Norway--------------------------------------------------JOHANNES BERNT JOHANSEN Male Event(s):Birth: 04 DEC 1865 Christening: 06 JAN 1866 Rakkestad, Ostfold, Norway--------------------------------------------------LUDVIG JOHANSEN Male Event(s):Birth: NOV 1868 Christening: 13 DEC 1868 Rakkestad, Ostfold, Norway--------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Hei igjen Grethe !Dette er jo topp ! Min oldefar var Anton som arbeidet på jernbanen og slo seg ned i Skoger utenfor Drammen og eide i en kort periode gården Holth og tok navnet etter dette. Anton Holth. Er du selv i slekt med Johannes Arnesen?Vennlig hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Hei !Fikk god hjelp i går. Er det noen som vet noe om gårdene Huse og Østbye ? ser ut til at min slekt var husmenn under disse gårder.MVH Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har prøvd å lete meg gjennom Rakkestadkilder etter Huse gård. Jeg kan ikke finne den i matrikler som jeg har tilgjengelig og i de som ligger på nett – 1886 og 1950. Men gården er jo der i 1865, og det er sikkert den samme som denne under - kalt Huset i 1900 (Østbyplads)[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00128&gardpostnr=226&merk=226#ovre>LenkeHuse har da vært en husmannsplass under gården Østbye. Den siste var en større gård, før den ble stykket opp, trolig i to gårder.I en liste over Husmannsplasser i De Indre Østfoldbygdene 1749 (K. Frøyset) står Østbye, Rakkestad skrevet som 'Dragon Qvarter med Platserne Stochdalen 3 tønder, 2 kiør. Huuset 2 t., 2 k. (kan dette være Huse?) Aasser 1 t., 1 k.”I skattemanntallet 1723 finnes ikke noen gård ved navn Huse, eller noe som ligner på navnet i Rakkestad. Gården Østby, skyld 1 skp. ned underliggende Stockedalen og Kirkerud. Oppsidder: Niels Thoresen, eier Christiania Skole med bøksel.I 1711 Skatt for Tjenerlønn Rakkestad Øesbye: Opsidder ungkarl Gierloff Andersen med tjenestefolk Joen Joensøn 1 rdl 1 ort Kirsten Hansdatter 3 rdl Birgitte Rasmusdatter 2 rdl. 3 ort Helleborre Christophersdatter 2 rdl. 3 ortI Norske Gardsbruk Østfold fylke 1965 finner jeg under Rakkestad flere Østbygårder, men de som er aktuelle her er Østbye Gnr. 22 bnr. 1 og 8 og Gnr. 22 bnr 2. Den siste solgte Anton Johannesen i 1919, til faren til eieren av gården i 1965.Den første (hovedbølet) er en større gård som i 1927 ble solgt av Rakkestad Sparebank.Du kan bestille kirkebokfilmene Rakkestad fra den perioden det gjelder på biblioteket du bruker. De har sikkert leseapparater der. I bøkene kan du finne bl.a. bostedet til foreldrene ved den enkeltes dåp, og faddere som ofte kan bestå av familie eller naboer. Du kan lese mye ut av dette. Det Grethe har funnet på familysearch er bare et utdrag av hva som står i kirkebøkene, og er heller ikke alltid helt korrekt. Her er en link til hva som finnes av film/fiche ifra Rakkestad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Tusen takk for gode innspill Liv !I FT 1801 er Arne Jensen husmann under Østbye gård i Rakkestad. Tror dette er min tipp tippoldefar. Hans Sønn (regner jeg med) Johannes Arnesen er Husmand på gården Huse i FT 1865. Plassen Huuset som du har funnet er nok identisk med denne. I FT 1900 ser det ikke ut til at det er etterkommere etter Johannes Arnesen som bor på stedet.Vennlig Hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.