Gå til innhold
Arkivverket

[#27934] WITH: Dora With f. mellom 1870-1900


Gjest R. Hagen
 Del

Recommended Posts

Etterlyser info om Dora With, som ble gift med norsk fotograf og postkortforlegger Carl Normann f. 1886 d.1960. Jeg vet ikke hvor hun kom fra.Mvh. R. Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Kan hun være etterkommer etter :Theodor With som iht FT 1865 bor på Sjærvøy, Badderen med kone og to døttre? Døttrene er 12 og 16 år, men han kan jo ha en sønn og. Selv er han 41 år.Akkurat den delen av min familie With(det finnes et par til i Norge) har jeg ingen oversikt over.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt innspill, Paul!Dersom Dora er av With-slekt fra Skjærvøy, er det mange spennende aner bakover. Slekter som Rasch, Arctander, Kildahl, Lund, Borch, Schjelderup og Hass.Kanskje noen andre har innspill til hvor Dora kan være i FamilySearch eller her i Digitalarkivet ved en av folketellingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill J Myklebost

HeiKan Dora være forkortelse av navnet Teodora? Fant en Teodora Hansdtr. f. ca. 1875, Karlsøy, Troms Hvor hun bor sammen med Hans P With ( hennes far?) Hans P fødested: Brøne, NordlandLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en skal dømme etter navnebruken i familien, så kan det godt være en sammenheng mellom Teodora på Karlsøy (jf. Torills innlegg) og Theodor på Skjervøy (jf. Pauls innlegg).Theodora Rebekka With finner jeg i FS døpt 1875 i Karlsøy, datter av Hans Peter With født 1841 i Brønø og Barbro Anna Katrine Kristiansdatter (gift 1872 Karlsøy).Theodor på Skjervøy hadde iflg. FS en kone som het Rebekka Elisabeth Kildahl Rasch. Altså kan Theodora Rebekka være oppkalt etter sine besteforeldre på farssiden (?).Jeg finner ikke noen kobling mellom Hans Peter With og Theodor Christian With, og jeg finner heller ikke Hans Peter With / Theodorsen i FT1865. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.I min familie har jeg kort følgende:Teodora R. With, f. 1875 pluss 12 søskenFar: Hans Peter With, f. 1842, gårdbruker, Karlsøy.Hans Peter With har 8 søsken. Hvorav en Theodor Kristian With, f. 1824, handelsmann. Han skal ha hatt 2 barn. Richarda og ??.Deres far igjen var Hans Peter With, f. 1797. Skibsfører, handelsmann, Salhus. Han hadde 9 søsken hvorav en:Sivert Regnor With, f. 1810, Skibsfører.Sivert var igjen far til Richard Bernhard With, f. 1846. Skibsfører og en av initiativtagerne til hurtigruten. Han er min oldefar.Deres far igjen var Sivert Hundorp Hansen With, f. 1763(hadde 4 søsken)Deres far igjen var Hans Peter Michelsen With, f. 1730, skipper, los, Trondhjem.Hans Peter Michelsen hadde to søsken..Og så begynner antagelsene::Michel Hansen With, f. ca 1700, FlensburgderetterHans With, f. ca 16xx????????Fikk du med deg noe av dette.Dette er etter notater gjort av en grand-onkel på 30-tallet.Har bare sjekket litt av min familie pluss litt til, og det har foreløbig stemt med kirkebøker.Men her gjenstår masse.Du har vel ikke tilfeldigvis røtter i bokhandlerbransjen i Hammerfest??Nå avslutter jeg, for jeg ligger i influensa og er litt slakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått vite at Dora egentlig het Dorette Therese Fransiska With og at hun er født i Kragerø av en skomaker. Hun døde mars 1979.Noen som kjenner opphavet til Dorette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.