Gå til innhold
Arkivverket

[#27938] Sersjant Jens Gulsrud (Kraft?), 1739 Ringebu g.m. Margete Eilertsen


Gjest Harald Storaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Storaker

Jfr. tema 27522 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=27522&sok=gill&startnr=&antall=Lenke&spraak=>LenkeEr Gulsrud et gardsnavn i Ringebu? - Eller kjem navnet fra Julsrud i Eidsvoll, eller Rakkestad, - eller er det fra Gulsrud i Modum?Kirkebok-avskriftene for Ringebu i Digitlarkivet og RHD oppgir Gulsrud som bustad ved dåpen av barna til Jens og Margrete. Eg har antatt at i originalen står det Jens Gulsrud, og at det er tolka feil. At det ikkje er gardsnavn i Ringebu (adresse) det er snakk om, men et etablert etternavn for ein militær person.Jens var kanskje fra Julsrud i Eidsvoll, siden han er kalt Hjulsrud ved giftermålet: LenkeBarnedåp: Lenke Lenke Lenke Lenke LenkeDattera Abigael bruker Gulsrud som etternavn og bur på Trøstakermoen i 1779: LenkeEg har notert at Landmark Family Genealogy oppgir han til å vere født 28/7 1707 i Modum, og død på Trøstakermoen, Ringebu, 1/1 1793. Og at kona Margrete dør 28/9 1788. Eg finner ikkje tilbake til dei opplysningane nå, og kan heller ikkje finne dei blandt begravede i Ringebu.Margrete Eilertsen var datter til Ole Eilertsen og Abigael Pedersdatter Kraft. Sønnen Even Jensen Gulsrud (1745-1814) kalte seg Even Kraft og blei kjøpmann i Kristiansand LenkeTil Per Nermo: Dette at sønnen Even kaller seg Kraft kan tyde på at Jens Gulsrud var sønn til Even Pedersen Kraft, bror til Abigael, - at Jens og Margrete var søskenbarn. Men er det andre indikasjoner på dette?Kona til Even Pedersen Kraft var Maren Knudsdatter Kylstrup (ca 1680-1766)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Denne familien er omtalt i en artikkel i medlemsbladet til Gudbrandsdal slektshistorielag. Jeg har ikke artikkelen tilgjengelig her, men det er noen år siden, tipper at det var omtrent på midten av 1990-tallet.Der vil du få svar på de fleste spørsmålene du stiller, og ellers kan jeg vise til bygdebøkene for Modum, der du også vil finne en del stoff om denne familien, blant annet under omtalen av gården Gulsrud.Vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg lot meg nok forlede av navnet 'Even Jensen Kraft' (f.1745) til å forutsette at faren (Jens, sersjanten) het Kraft. Han brukte tydeligvis ikke dette navnet, men det forhindrer jo forsåvidt ikke at han kan være sønn av oberst Even P. Kraft. Men man kan jo spørre seg hvem s. Iver er oppkalt etter og hvorfor Even's kone Maren ikke er oppkalt. Hvis obersten var i Modum rundt 1707 så er vi jo litt nærmere.Mitt spørsmål til Harald (i deb. 27522) om navnet på Evens datter g. Buch er besvart gjennom den siste linken i innlegg 1: Hun het tydeligvis Anna Marie Elisabeth Evensdatter Kraft og var g.m. Peter Christian Buch.Even Kraft (1674-1747) var oberst og ble kommandant på Munkholmen i Nov. 1747 (én måned før sin død). 30 år tidligere (i 1716) deltok han i kampene mot Karl XII om Halden.Var det hans datter Alette Christine (1720-1751) som ble 1. kone (rundt 1745) til kaptein ved Dragonregimentet, Jacob Friedrich Mohrsen (1718-1793) fra Fredrikstad, bosatt på Broum gård, Otterøy, Fosnes, Namdalen (skifte der 16 mai 1793) ?Mohrsen ble g. 2.g. i 1751 med Anne Wolf og 3.g. rundt 1762 m. Catharina Marcusdatter Høyer (1738-1801). Kjennes anene til denne Anne Wolf ? (Hun fikk døtrene Bergitta Berthus Mohrsen Bø (g. Brunich) og Sidsilia Kierstine Mohrsen, som i 1793 bodde på Broum hos stemoren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.