Gå til innhold
Arkivverket

[#27949] Aletta Christensdtr Grønbech og klokker Antoni Paulsen.


Gjest Brit Høiland Fjellberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Jeg ønsker opplysninger om parets herkomst, og deres opphav.Familien finner vi i FT 1801 for Hassels, Nordland:LenkeDe bodde ved prestegården, Øvre Lekang, i Hadsel. Deres sønn Christen Anthoni Paulsen ble jekteskipper og handelsmann/gjestgiver i Risøyhamn. Christen ble i tur og orden gift med to søstre fra Trondheim; Gjertrud Christine Bjørgan og Karen Marie Bjørgan.Oppl. mottas med takk. mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Viser til nr. 20683, innlegg nr. 33 av Trond Kristensen; LenkeAletta Christensdtr Grønbeck kan være datteren til Christen Hansen Grønbech f. 1722, som nevnes der. Da tilhører hun altså Isak Grønbech-grenen.Jeg skulle gjerne ha hatt en kildehenvisning for denne oppl.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

I skifte til Christen Rasmussen Husby, Hadsel 23/11/1786 nevnes datteren Aleth Christensdatter, gift med Antonie Povelsen.Skiftet nevner forøvrig konen Anna Nilsdatter Grønbech, og Aleths søsken Nils Christensen på Vassvik, Hadsel, Rasmus Christensen, gift, Husby, Dines Christensen på Føre i Vinje, Dorothea Christensdatter på Hov i Hadsel, gift med Anders Benjaminsen, og Cassis Christensdatter, ugift.Jeg har notert (uten kilde ...) at Antoni er fra Bergen, har også med like dårlig kildergrunnlag notert at Anna Nilsdtr. Grønbech er fra Trondheim. Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Mange takk til Ørjan for meget bra informasjon. Da burde Alettas opphav være klarlagt ettersom hennes mann var nevnt i skiftet du henviser til.Videre tillater jeg meg på ny å vise til innlegg 20683, nr.27 LenkeHer skriver Trond Kristensen at Anne Nielsdtr Grønbech, Hadsel, visstnok var en datter av Trondhjemsborger Niels Larsen. Videre at hun var g.m. lensmann Christen Rasmussen.Finnes der flere kjente opplysninger der ute vedr. nevnte Niels Larsen og Christen Rasmussen? Er disse personene omtalt i Sortland Bygdebok?mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Anne Grønbechs aner har jeg ingen formening om. Christen Rasmussen Husby (f 1707 på Vassvik, Hadsel) kan godt være sønn av Rasmus Christensen og Dorothea Andersdatter. I skiftet etter Rasmus 27/10-1710 nevnes enken Dorthe Andersdtr og barna Anders (umyndig, verge Hans Olsen Ongstad), Christen (umyndig, verge Christen Rasmussen Huseby, antar at dette er farfaren, det er en Christen på Husby som var gift med Henriche Gjertsdtr.) og Alhed (umyndig med verge Hans Olsen Ongstad). I skiftet etter Dorothea Andersdtr Vassvik 29/7-1748 nevnes ektemannen Edvart Andersen, og barna Anders Rasmussen Husby og Christen Rasmussen Husby (datteren Ahled døde 1727). Antar at Edvard er ektemann nr. 2.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Takk igjen Ørjan, for at du deler særdeles relevante opplysninger med meg :-) og alle andre interesserte.Så får vi se om andre kan kjenne til noe om Trondhjemsborgeren Niels Larsen, mulig far til Anne Nielsdtr Grønbech, Hadsel (1712-1785).Videre om noen har kjennskap til klokker i Hadsel; Antoni Paulsen/Antonie Povelsen, evt. fra Bergen?mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Takk Børre for ditt nyttige innspill. Info på Trekilen støtter opp under Ørjan Karlsens opplysninger. Veldig bra!mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Viser til innlegg 1.Søker informasjon om søstrene Bjørgan fra Trondheim. Kjenner noen deres opphav?Gjertrud Christine Bjørgan (ca. 1775-1810) kom til Hadsel for å tjene på prestegården. Da hun døde ble Christen Antoni Paulsen (1776-1868) oppattgift med lillesøsteren Karen Marie Bjørgan (ca. 1791-1859).Barn med Gjertrud Christine Bjørgan:1. Petter Andreas (ca. 1804-ca. 1834)2. Teolina Kirstine (1807-1808)3. Teolina Kirstine (1809-1809)4. Kasper Christian (1810-1810)Barn med Karen Marie Bjørgan:1. Gjertrud Kerstina (1812-1857)2. Kasper Christian (1814-?)3. Teodorius (1816-1816)4. Teodorius (1818-1893)5. Aletta Maria (1820-1821)6. Aletta Maria (1822-1848)7. Emilia Johanna Wensel (1824-1870)8. Paul Andreas (1826-1872)9. Antonetta Christine (1827-?)10.Julianna Kerstina Molskjøn (1830-1923) Kilde: Andøy Bygdebok bd. II, par 1805/09 og 1812/09 + side 297.Takknemlig for svar.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har ikke sjekka lenkene i innleggene, men har sjøl notert at Anthoni Paulsen blei født 1738 i Bergen, foreldre Paul Jetmundsen og Anna Elisabeth Anthonisdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Takk for opplysningen, Johan. Har du kanskje notert hvor du fant denne?Vi finner Antoni Povelsen på gården Husby i Ulvøe fjerding her http://trekilen.com/xls/Frivillig_1775.xlsÅret er 1775 og han betaler 1 rdl i 'Frivillig skatt'. På samme gård ser vi Christen Rasmussen betale 2 rdl. Christen var eller skulle bli Antonis svigerfar.Året 1774 finner vi kun Christen Rasmussen betale 2 rdl i 'Frivillig skatt' på Husby.Har noen notert barna til Antoni Povelsen/Paulsen og Alette Christensdtr Grønbech?mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Ved å surfe litt på nett, fant jeg dette:Niels Larsen GRØNBECH CIR1675 - ____ OCCUPATION: HandelsmannBIRTH: CIR1675, (Jonsen ?) (usikre foreldre) NATURALIZATION: Handelsmann på Stormarknes, Hadsel Father: Lauritz GRØNBECHFamily 1 : NN MARRIAGE: +Christopher Nielsen GRØNBECH +Anne Nielsdatter GRØNBECH +Jacob Nielsen GRØNBECHOppl. hentet fra http://nermo.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Har bare en bror til Christen: Petter f. 1780 Hadsel, død 1838 Buksnes, Andøy (par 1832, side 165 Andøy bygdebok bind III) Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Tusen takk John.Petter Antonissen er vel den vi ser her;http://trekilen.com/xls/Hadsel_konf.xlsHan var konfirmert 17. Trini. 1797, bosatt Øvre Lekang.Broren Christen var konfirmert i 1792.Videre finner vi ei Christiana Birgitha, Øvre Lekang, konfirmert i 1788 og Paul Andreas, Øvre Lekang, konfirmert i 1791. Patronymikon mangler.Er det noen som kan verifisere om disse 2 er barn av Antoni Paulsen og Aletta Christensdtr Grønbech?Jeg kan ikke finne ei Kristina Elisabeth konfirmert i overnevnte lenke.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Når jeg går inn på FS og søker med Antoni Paulsen og Aleth Christensdatter som foreldre får jeg opp de tre nevnte, skal forøvirg være Kristiana Elisabet. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

John - takk igjen!Vi kan vel kanskje gå ut i fra at Kristiana Elisabet og Christiana Birgitha er samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Når Kristiana Elisabet gifter seg er Antoni og Aleth oppgitt som foreldre. Det er vel sannsynlig at det er samme person, hvis de ikke hadde to døtre, og den første døde, bare en er nevnt i FS. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Den er grei John, takk skal du ha.Viser til Johan I Borgos innlegg nr. 11.Det er meget mulig at vi har Antoni Paulsens dåp her: LenkeDer står det at Povel Jetmundsen var 'dixlemand'. Er det noen som vet hva slags yrke det er?Videre finner vi flere barn av Povel Jetmundsen og Anna Elisabeth Antonidtr:Post 33218, Døpte i Bergen 1668-1815: 13 nov 1733 GierdtPost 33585: 16 okt 1735 Peter; Fars yrke her er 'bagersvend'Post 34936: 2 nov 1742 Birte Elisabeth; Fars yrke her er 'sal fordum dixlemand', Mors namn er her Anna Elisabeth Detchens (??!!) Hva kan dette navnet bety?Vigde i Bergen 1663-1816: 19 jul 1733 Povel Jetmundsen og Anne Lisbeth Antoniid.Døde i Bergen: Gravl. 21 jun 1742 Povel Jetmundsen, prestegjeld StJ. Hva står StJ for?mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Antoni Paulsens foreldre kan godt være Jetmund Povelsen og Anna Elisabeth Antonidtr i Bergen, slik Johan I. Borgos skriver i innlegg nr. 10:Da deres yngste datter Birte Elisabeth ble døpt, var Povel død og moren skrevet som Anna Elisabeth Detchens.Under 'Borgerskap i Bergen 1600-1751' her på Digitalarkivet, finner jeg ANTONI DEDEKENS; LenkeHan tok altså borgerskap i Bergen 25/8 1701. Han var 'væver' og fødested oppgitt til Buxtehude.Han kan kanskje være overnevntes Anna Elisabeths far.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Dixlemand = bøkker = tønnemaker. Det var både St. Jacobs og St. Jørgens kapell/kirke, her er det bare å velge?. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Takk, John!Det som videre må sjekkes, er om Paul/Povel Jetmundsen står oppført som far til Antoni ved giftemålet med Aletta (Aleth) i Hadsel. Jeg antar at de ble gift der rundt 1770.Er det noen som har tilgang på kirkeboka for Hadsel, som kunne være så snill å gjøre oppslag der?Videre ser jeg muligheter for at noen kunne være behjelpelig med å foreta oppslag i kirkebok for Bergen.1733, 19 jul, ble Povel Jetmundsen og Anna Lisbeth Antoniid. viet. Her ønskes navn på forlovere og fedre, dersom disse er nevnt.Navn på faddere til deres barn ønskes:1733, 13 nov, GIERDT1735, 16 okt, PETER1738, 26 okt, ANTONI1742, 2 nov, BIRTE ELISABETHAlle nevnte kirkelige handlinger i Bergen er notert gjennomført i DK (Domkirken?)Jeg blir veldig takknemlig for bidrag, og for alle oppklarende opplysninger.Ha en fin søndag. Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei John!Visst er det mulig - tidspunktet er passende. Denne Anthonius Gynter vi ser her, tok borgerskap i Bergen i 1707. De var fra København.Det som imidlertid opptar min oppmerksomhet er, at Anna Elisabeth var skrevet med etternavnet Detchens ved yngste datters dåp, se her;LenkeAnna var blitt enke under graviditeten, og jeg kan ikke finne henne oppattgift før datterens dåp. Derfor skulle en tro at Detchens kunne være Anna Elisabeths pikenavn.Dette fikk meg til å lande på Antoni Dedekens, se lenke i nr. 21. Det er unektelig spennende om Annas far er notert ifm. vielsen iht. innlegg 23.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Egentlig forvirrende, når jeg går inn på FS IGI finner jeg Anne Elisabeth Antonisdtr. Detchens f. omkr. 1716. Far: Anthoni Dedekens. Nå tas med en stor klype salt, finner ikke denne dåpen i kirkebok Bergen. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.