Gå til innhold
Arkivverket

[#27957] Nicolai Hansen Schjelderup f. 4/11/1841 i Nærøy, Nord-Trøndelag


Gjest Lise Christin Walla
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Med fare for å havne litt for langt ut på viddene, men jeg har aner både i slektene Wang, Schjelderup og Krog, så nå lurer jeg på hvordan Krogh kommer inn i bildet her?Henger navnet igjen etter Dorthe Christine Krog, som var gift med Niels Andersen Schjelderup på Oppeide i Hamarøy? Hvem var denne Dorthe Christine Krog? FamilySearch IGI har henne som født 1716 i Trondheim, død 1775.Dorthe Krog er vel kanskje en oppkallelse etter bispinnen Anna Dorothea Krog f Bremer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Jeg vet ikke hvor han fikk navnet Krogh i fra, i USA kalte han seg bare for Wang. Har fått tilsendt et bilde av Nicoline Marie som er tatt i USA, en meget stram dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Opphavet til navnet Krog(h) her er interessant også i forb. med debatt 28195, der det forekommer en Gjertrud Krog f. ca. 1799 i Vågan, mor til Anne, muligens g. Kristian (Schjelderup?).I Arnstein's siste innlegg ligger kanskje en antyding om at Dorthe Christine Krog (f.1716/1725?) (g. lensm Niels A. Schjelderup på Opeide) kan være datter av president og justitsråd Christian Krog i Trondheim og dermed oppkalt etter sin farmor Anne Dorthea f. Bremer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Giessing opplyser i 'Genealogia KROGIANA' (år 1779) at justitsråden hadde 11 barn hvorav 4 sønner og 2 døtre levde. De levende var født i perioden 1712-1726. Han har ei som kalles Anna Dorothea f 1726, men hun var gift med hr. Lorentz Schnitler, prost og sogneprest til Eger. Noen andre som passer finner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kanskje vi må ty til justitsrådens bror Niels Pedersen Krog (1683-1740) som var rektor ved Trondhjems skole i perioden 1710-1729 og g.m. Cathrine Hansdatter Lysholm, med hvem han fikk datteren Anne Dorothea i 1711 (g. justistsråd Thomas Bredal). Kanskje fikk han flere døtre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Christin Walla

Her har det jammen vært aktivitet mens jeg har vært på vinterferie.... :)Først til Remi: Min mann er etterkommer av Joen Andersen Schjelderup (1712 - 1795), bror til Nils Andersen (1716 - 1786). Videre linje er Peder Krog Bonsach Joensen Schjelderup (1762 - 1811), John Andreas Schjelderup Pedersen (1798 -1852), Hans Johnsen Schjelderup (1840 - 1924), Randin Angell Hansen Schjelderup (1873 - 1943). En familie som har sterke røtter til Hamarøy. Randins kone, Olga, flyttet til Trondheim og noen av hennes barn bosatte seg også her. Jeg har en del materiale om denne grenen hvis du er interessert. Du kan gjerne ta kontakt på mail: lisecw@iocore.noNår det gjelder grenen til Nicolai Hansen Schjelderup, har jeg kun den informasjonen som står i boken Wendelboslekta av Sveinung Leirvik. Har du den? Hvis ikke, kan jeg godt skanne og sende deg de sidene som omhandler denne familien.Så til Per/Lisa/Arnstein: Til navnet Krog har jeg ikke så mye å tilføye annet enn at dere kan se at navnet også forekommer i den delen av familiegrenen som min mann tilhører. Det er også en Petronelle Krogh Johnsdatter Schjelderup (f. 1825) som er datter av John Andreas Schjelderup Pedersen. Litt 'rart' at det ikke er direkte linje fra Dorthea Christine Krogh til disse personene kanskje?Det er bra at diskusjonen om hvem Dorthea Christine Krogh er har kommet opp. Hun er jo en av flere 'ukjente' inngiftede kvinner. Jeg lurer også på hvem Lisbeth Werdahl (gift med Nils Andersen Schjelderup) og Sara Fredrikke Prom (gift med Ole Nilsen Schjelderup) er. Noen som vet mer om disse?Og er det noen som har mer info om mannen til Aletta Severina Schjelderup, presten Agathon Bartholomæus Hansteen?Til Børge/Michael: Tusen takk for kildehenvisningene! Det dukker stadig opp nye og ukjente kilder ser det ut til...Tenker meg fortsatt innom Statsarkivet for å se om jeg kan finne både dødsfall på Seth og litt mer om Martha Christine Larsdatter.Mvh Lise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Lisa Nr 27: Litt artig å se uttrykket 'stram' benyttet igjen. Mor og far benyttet det (Trøndelag) om flotte/pene folk (utsjånad - inkludert klær). Legger du det samme i uttrykket?'Æ ska' fertælj' dæ guten e stram!', sa mor, og det var når jeg - nyskurt og skinnende - hadde tatt på meg finklærne og tatt brylkrem i håret (myrsnipe-syndromet slo selvfølgelig også inn i en slik situasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Lise Christin: Når levde Aletta Severina Schjelderup og hennes ektemann presten Agathon Bartholomæus Hansteen, og hvem var sistnevntes foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Lisa Christin, jeg tar kontakt med deg privat ang. ditt matereiale og boken Wendelboeslekta.Her noen av de opplysningene jeg har ang. de Schjelderup'ene du nevnte: John Andersson Schjelderup, sønn av Anders Jensson S. og hustru Siselle Hansdatter Findvedgaard. John er født 1713 Fikke, Hamarøy (ikke sjekket mot kirkebok), død 5. september 1795, Fikke, Hamarøy i følge skifte på DIS-Salten sin skifte-CD for Salten. Skifte holdt den 30. mai 1796 på Fikke. Gift med Anne Elsken Mathiasdatter Bonsach, født 1730, Trondenes prestegård, død 14. november 1767 Fikke, skifte 2. august 1768 Fikke, de giftet seg i 1748.Peder Krog Johnson S: født 1762 Fikke, død 1. oktober 1811 Jørgenvik, Hamarøy, skifte 4. juni 1812 Jørgenvik, gift 6. janaur 1792 Hamarøy med Ingeborg Larsdatter, datter av Lars Sivertsen, Ingeborg død ca. 1798 Jørgenvik, skifte 7. juni 1798 Jørgenvik. (Peder 2. gang gift med Ane Katarina Pedersdatter.)John Andreas Krog Pederson Schjelderup: født 12. mars 1798 Jørgenvik, død 25. februar 1852. Dette er så langt jeg har kommet på denne linjen.Lisbeth Werdahl vet jeg ikke stort om annet enn navnet og at hun døde på Oppeid, Hamarøy.Sara Fredrikke Prom: Jeg vet ikke hvem hennes foreldre er. Hun er født ca. 1748, død 17. august 1772 Sand i Tjeldsund, gravlagt 14. oktober 1772 Barøy, skifte 14. oktober 1772 Barøy, Lødingen, Nordland, gift med Ole Nielsson Schjelderup 29. november 1767 Hamarøy. Alt i følge Gårds og slektshistori for Tjeldsund II, side 329.Når det gjelder Aletta Severina Sethsdatter Schjelderup så har jeg dette: født 21. juni 1821 Ottersøy, Nærøy, hun er på Selbu prestegård ved folktellingen i 1865 og 1875, død 9. april 1885, gift 25. februar 1852 med Agathon Bartholomæus Hansteen, sogneprest til Selbu og prost over Nordre Helgelands Prosti. Han født 23. september 1812 i Moss, er på Selbu prestegård ved folketellingen 1865 og 1875, død 1895 Trondheim. De fikk 4 barn: Alfred 1852, Nils 1855, Adolfine Fredrikke 1858 og Marie Nikoline 1859, alle barna født i Mo i Rana. Jeg har funnet alle disse barna i tellingene for 1865, og 1875. I 1900 har jeg funnet alle unntatt Alfred.Jeg vet ikke hvem Agathon Bartolomæus Hansteen sine foreldre var, men han var først gift med Adolphine Frederikke Dreyer, født ca. 1820, død 7. juni 1845 Mo i Rana, de giftet seg 7. august 1844. Jeg har ingen opplysninger om barn i dette ekteskapet.Der kan vel ikke være så mange Hansteen-familier i Moss rundt 1812, så det skulle vel ikke være så vanskelig å finne ut hvem som var hans foreldre.Lise Christin: Det hadde vært veldig koselig om du hadde mulighet en gang til å sjekke opp dødsfallet til Seth og opplysninger om Martha Christine Larsdatter på Statsarkivet i Trondheim sine kirkebøøkeer over Hitra. Jeg sender deg en privat mail til helgen.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Christin Walla

Hei igjenTil Per: Jeg har ikke noe mer info om Agathon Bartholomæus Hansteen enn det Remi har opplyst her, bortsett fra det Ellefsen skriver på sin nettside: 17 Aug. 1843 Sognepr. til Mo, ordineret 10 Nov. 1843, og 18 Sep. 1852 Provst i Nordre Helgelands Provstie. Var Stortingsmand 1851 og 54. Du har vel lagt inn info om Hansteen-slekt på Family Search, bl.a. en Bartholomaeus von Hansteen m/kone Agatha Margaretha Jacobsen fra Danmark? Jeg vil tro det må være en forbindelse her?Og Remi: Her er noen tilleggsopplysninger om Schjelderup'ene som kan være av almen interesse:Joen Andersen Schjelderup f. 28/12/1712, d. 5/9/1795 på Fikke, begravet i Hamarøy 14/10/1795, 82 år, 9 mnd og 8 dg. gml. Skifte etter han beg. på Fikke 30/5/1796, avsluttet 30/12 s.å. (Salten skifteprot. 14a fol. 268) G.m. Ane Elschen Bonsach, begr. 2. søndag i advent 1767 (6/12).På Peder Krog Bonsach har jeg f. 14/11/1762, d. 21/10/1811, begr. 1/11/1811, 48 år, 11 mnd, 7 dager gml. (Dødsdato stemmer ikke helt med din) Konfirmert: 25/10/1778. G.m. Ingeborg Larsdatter, konf. 7/10/1781, d. 26/4/1798, begr. 13/5 s.å. G. 2.g. 18/1/1800 m. Ane Cathrine Pedersdatter (Skottestad) f. 2/7/1770, døpt 8/7, konf. 7/12/1788.På Jon Andreas Pedersen har jeg f. 12/3/1798, døpt 9/4, død 9/3/1852, begr. 25/4. G. 12/11/1818 m. Thorina Maria Jacobsdatter Drag, f. 1700 i Tysfjord, d. 25/2/1852, begr. 25/4. Skiftet etter dem beg. 27/4/1852, sluttet ca. 29/10 (skiftepakke for Salten 1852 II nr. 75) Her ser jeg du har annen dødsdato på Jon enn meg, kanskje din er riktig? Da døde de i såfall samtidig?Hans Johnsen var den første av denne gren av slekten som ikke brukte slektsnavnet. Han er her m/fam i FT 1900: Lenke Hans var f. 17/5/1840, døde i Leirvåg 1924. G. 3/1/1871 m. Sara Johanna Andorsdatter Tanø, f. 11/1/1842, d. 1924. De hadde 4 barn.Randin Angell Hansen f. 28/5/1873, d. 8/11/1949. G. 9/5/1912 i Narvik m. Olga Amanda Jacobsen, f. 11/11/1888, døpt 11/4/1889 i Tranøy, konf. 10/7/1904. Foreldre: Ole Andreas Jacobsen og Anna Kristiane Olsdatter. Randin var los på Tranøy. De hadde 5 barn.Dette er bla. opplysninger fra avskrift av Eiler Hornemann, cand.jur. arkivassistent i Trondheim 8/3/1930, stamtavle for den gren av slekten Schjelderup som er knyttet til Hamarøy, utarbeidet av Statsarkivet i Trondheim.Mvh Lise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Noen betraktninger … og spørsmål:Jeg har gått raskt gjennom konfirmasjonslistene i kirkebok for Hamarøy og kan slå fast at denne Anton Schjelderup på Nærøy, nevnt som bror til Seth Bogart Schjelderup, ikke er konfirmert i Hamarøy (og heller ikke nevnt i andre sammenhenger). Hvor var han forresten i 1801? Personlig tviler jeg vel på at han kan være sønn av Ole Nilsen Schjelderup.Til Remi (20): Ole Hansen på Tannøy (FT 1801) er ikke Ole Schjelderup, men Ole Hansen Normann, bror til husbonden Sivert Normann og gift med Elen Mauritsdtr på linja etter.Når det gjelder Ole Schjelderup/Anne Bogart og deres bosted etter at de solgte Tannøy-gården i 1787, så vet jeg lite om det. Anne Bogart er imidlertid skrevet som fadder for flere barn i Hamarøy de neste årene, uten at hennes bosted da er nevnt. To av døtrene til Ole Schjelderup ble gift i Hamarøy i disse årene. Caroline Margrete allerede i 1788 med en svært velhavende enkemann på Ulvsvåg i Hamarøy, Hans Christian Normann. Han må ha vært minst 50 år eldre enn bruden. Caroline døde allerede i 1796, i forbindelse med barsel. Eldstedatter Elisabeth gifta seg i 1795 med en ”Søerlands Mand” ved navn Ole Avlesen. De havnet senere på en avsides rydningsplass ved Kråkmo i Hamarøy, der de levde en kummerlig tilværelse inntil Elisabet døde like før jul 1803.Til Lise (31): Søstrene Elisabeth og Peternille Werdahl bodde på prestegården i Hamarøy hos presten Nils Schjelderup og hans kone Karen Iversdatter Wulff (Wolf) i 1730-åra, sannsynligvis vokste de opp der. Søstrene ble gift med hver sin sønn av jekteskipperen Anders Schjelderup på Fikke i Hamarøy - Peternille med Peder Schjelderup (gårdbruker i Egerdal, Hamarøy) og Elisabeth med Nils Schjelderup (lensmann i Hamarøy). Disse to herrene var prestens nevøer. Søstrene Werdahls bakgrunn og opprinnelse kjenner jeg derimot ikke. Men kan de ha vært barn av prestekona Karen Iversdatter Wulff fra et eventuelt tidligere ekteskap, eller i slekt med henne eller med presten på annet vis? (En Jakob Severin Bang Werdal døde på Løp i Bodø 1777, den eneste jeg kjenner med dette slektsnavnet. Han kan kanskje ha vært en bror? Han var gift med Dorthe Elisabeth Røpke, ifølge DIS Saltens skifte-CD)Til slutt: Jeg ser at flere omtaler Ole Nilsen Schjelderups 1. kone som Sara Fredrikke Prom. Men het hun ikke From – med F??? Ole og Saras eldste datter Elisabeth (se over) fikk i sin tid (1800) en datter som ble døpt Sara Fredrikke From Olsdtr….Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. Klüver:Ulrik Ferdinand Klüver f.2/1 1721 - 1790 Namdalen. 1.gift 1753 Mære Christiane Christine Harboe. 2.gift 1758 Anne Severine Lothsdt. Bogarth. Skilt 1774 da han fant henne i seng med sin tjener. K: Verdalsboka III s.289, Bjartnes gård, Klüver-ætten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Christin Walla

Hei Børge og BeritTusen takk for mye interessant informasjon! Jeg er sikker på det blir satt pris på også av andre som følger denne diskusjonen.Jeg har funnet litt mer om Klüwer-familien på denne linken: http://home.no.net/lorentzd/Her står bl.a. følgende om Ulrich Ferdinant Klüwer:'Førstegang var han gift med Oberste C F. Harboes Datter Frøken Christine Harboe som døde uden Børn. Den anden Gang giftede han sig med Jomfru Bogart (som han tilsidst fandt i Seng med sin Tjener – forbitret trak han strax sin Kaarde for at gjennembore Begge men den listige Kone kastede en Pude i Ansigtet paa ham som slukkede hans Lys hvorfor han feilede Stødet og brak Kaarden som han jagede fast i Væggen. Imidlertid kastede baade Konen og Drengen sig ud af Vinduet og løb bort. Hvor der blev af hende siden vides ei; thi hendes Navn maatte aldrig mere nævnes.–).'Men vi vet jo hvor det ble av henne...Mvh Lise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Til dem som lurte på hvor Jens Andreas Krogh Wang fikk Krogh-navnet ifra:Var i kontakt med Jens sine etterkommere i WI, USA som fortalte at da Søren Wang (eldste havlvbror til Jens) ble døpt 22/7-1845, var presten Krogh og hans kone Dorothea gudforeldre.Etter litt leting fant jeg at dette måtte være Jens Andreas Krogh (1788-1856), prest i Nesna. Hans foreldre var Matthias Bonsach Krogh (1754-1828) og Nikoline Antonette Møldrup (1759-1838). Jens Andreas Kroghs 2. ekteskap var med Dorothea Antonette von Hadeln Christensen (1806-1888). Dorotheas søster var Anna Catarina Bernhoft Christensen (1815-1851) som var Markus Fredrik Wangs 1. kone. Dorothea og Annas foreldre var Anders (d.y) Christensen og Anna Catarina Bernhoft.Kilder: Wilhelmine Brandt, Slægten Bænkestok.'Min' Jens fikk altså hele navnet etter gudfaren til sin halvbror i tillegg til etternavnet Wang. (Søren emigrerte til MI, USA i 1891 med kone og 7 barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

Lise (35): Det er ikke jeg som har lagt inn i Familysearch info. om Bartholomæus von Hansteen og kona Agatha Margaretha Jacobsen, som ble g. i Næstvedt, Sorø, i 1781 og fikk sønnene Niels Lynge og Christopher Bartholomæus. Men jeg er enig i at det er fristende å søke en forbindelse mellom disse og Agathon Bartholomæus Hansteen f. 1812 i Moss, sogneprest i Mo i Rana og senere Selbu, ST.Fra Danmark kom også Consumptions-Inspecteur Johannes Mathias Hansteen (1744-1792), hvis kone (g. i Halden 1779) Alfrid Anne Cathrine Treschow (1754-1830) fra Fredrikshald døde i Rødenes, ØF. Disse hadde barna Conradine Birgitte, Henrik Albert, Christopher, Peder Nicolai og Johannes Mathias. Jeg har imidlertid heller ikke her foreløpig klart å finne noen forbindelse til Agathon.Noen som kan hjelpe her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Nermo

Noen som kjenner ev. forbindelse mellom Bartholomæus von Hansteen (g. Agatha Margaretha Jacobsen) (innlegg 35) og presten Agathon Bartholomæus Hansteen (g. Aletta Severina Schjelderup) (innlegg 31) ? Eller Agathon's foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lise Christin Walla

Nå har jeg gått igjennom kirkebok for Hitra uten å kunne finne dåpen til Anne Elisabeth Schjelderup i 1809.Det er ført kronologisk i det aktuelle tidsrommet og det er flere kirker i området. Har sett igjennom alle uten å finne Anne Elisabeth. Noen barn har imidlertid blankt navn. (Er ikke så veldig god på å lese denne skriften, men det ser ut til at det kun er barnets far som er oppgitt.)Er det kanskje noen andre som kan prøve?Mvh Lise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Remi Pedersen

Hei.Vel, siden Anne Elisabeth ikke er å finne i Hitra sine kirkebøker i 1809, så får vi leite litt etter moren Martha Kristine Larsdatter i stedet.Siden Seth er 24 år i 1801, er han 32 år i 1809 når datteren Anne Elisabeth er født. Kona Martha Kristine Larsdatter kan være 18 år eller eldre i 1809 da Anne Elisabeth blir født, dvs. 10 år eller eldre i 1801. Så dersom vi postulerer at hun kommer fra Hitra prestegjeld og lever der i 1801, så er der 5 kandidater i 1801-tellingen:Marta Larsdatter, 24 år gammel, datter av husmann Lars Nilsen på gården Strømøen på Frøya. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11617&gardpostnr=185&personpostnr=3526&merk=3526#ovre>LenkeKan noen sjekke henne opp i bind 2 av Frøyaboka?Marta Larsdatter, 16 år gammel, fosterdatter til husmann Ole Pedersen på gården Bottenvig i Filland. LenkeHun skal da være født rundt 1785.Marta Larsdatter, 11 år gammel, datter av bonde og gaardbeboer Lars Olsenm på gården Gievigen i Filland. LenkeHun skal da være født rundt 1790.Marta Larsdatter, 10 år gammel, datter av bonde og gårdbeboer Lars Christophersen på gården Lyen i Zværnvær (må vel være Kvenvær). LenkeHun skal da være født rundt 1789.Marta Larsdatter, 10 år gammel, datter av strandsidder Lars Jacobsen på gården Afløsa i Dolm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
Gjest Remi Pedersen

Jeg har i innlegg 6 og i innlegg 34 skrevet at Sara Fredrikke Prom blir gravlagt på Barøy den 14. oktober 1772. Dette er feil. I følge kirkeboken for Lødingen er hun gravlagt 'Pridie Dom. XIIItiæ a Trin. 1772 Annex.' Dette skulle bli den 13. september 1772 og Annex står for at hun ble gravlegt i Hol kirke i Tjeldsund.Dette kan dere se her øverst på side 163: LenkeRemi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.