Gå til innhold
Arkivverket

[#27960] Dordi Andersdatter, f. ca. 1693


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Dordi Andersdatter, f. ca. 1693, var datter av Anders Andersen og Marit Olsdatter på gården Berg i Rana. I skiftet etter sin far er hun oppgitt å bo på gården Sund, trolig i Dønna?, og gift med Erland Andersen. Så var hun trolig gift på nytt med Jon Einarsen. Noen som har noen opplysninger om Dordi og hennes to ektemenn, barn m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Gården Sund finner jeg i kirkebøkene for Hemnes, og da i Hemnes sogn av Hemnes prestegjeld. Har aldri hørt om at det skal være noen gård som heter Sund på Dønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Dordi Andersdatter f.ca. 1693 er fra 1.ekt. til Anders Andersen Berg (Langfjell). Du sier kona het Marit Olsdatter.Anders Andersen Berg var gift 3 ganger. 1.gang med ukjent. 8 barn. 2.gift med Kiersti Israelsdatter, de fikk 10 barn. Og 3. gang gift med Marit Mogensdatter 2 barn.Lurer på hvor har du fått navnt på 1.kona fra?I 'Mo prestegjelds gardshistorie' står at Dordi var på Sund i Sør-Rana. Jeg kunne ikke finne henne der. Og jeg mener jeg har vert bort i at hun var på Sund på Løkta som nå hører til Dønna, før hørte det til Nesna.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

For debatten om Anders sin første hustru og mor til Dordi vises også til no.fritid.slektsforsking.etterlysing og den runden som gikk for ett år siden (fra 9/2-04).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Geir!Er du der, jeg er veldig spent på om du har funnet 1.kone til Andera Andersen Berg, eller har du skrevet etternavn feil.Anders Andersen Berg ble jordfestet 1.pinsedag (20.mai)1736. Årstallet 1711 som står i skiftet er feil. Men det vet du vel.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!En liten tastefeil fra meg, jeg skrev 1711.Skiftet var på Langfjell 1712, årstallet er feil, ettersom Anders Andersen Berg dør først 1736.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Angående Dordi Andersdatter og evt. børn, så fremgår det jo af skiftet år 1762 på Sund, Dønna at arvingerne efter hende er ægtemanden Jon Einersen og alle hendes søskende/søskendebørn. Ingen børn af Dordi er altså nævnt, hvorfor vi må formode at hun var barnløs (også i første ægteskab med Erland Andersen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Simon!Ja du har rett Langfredag 1704 har Anders Langfjells sitt barn Zacharias til dåpen og Marit Langfjell blir innleid samme dag.Kirkebok for hemnes 1704-1728, PF 406-407Takk skal du ha der falt mye på plass.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

I 1707, det er innført den 2 april (dato usikker) er datteren Guru døpt, samme dag er innledt Maritte Berg. Kilde er samme kirkebok som ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei! Har du noen opplysninger om Ole Andersen, f. ca. 1727, som i skiftet etter sin halvsøster Dordi i 1762 (tror jeg) var bosatt på 'Tiong i Rødø'? Finner en Ole Andersen i den utlagte kirkeboka for Rødøy på Nedre Tjong som døde i 1768, men han er oppgitt å være 56 år gammel, så ham er det vel neppe!? Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei.- Først ville jeg nevne som i en parentes, at jeg har en følelse av at det 'blandes' litt mellom folket på Steinbekkhaugen og Berg.-- Men sønn av Anders Andersen Berg i 2. ektesk., Ole Andersen, f. 1727, Tjong i Rødøy.- Ant. d.s. som den som var g.m. Synneve Povelsdr., sk. 1746.- Ingen barn. - Så er det sk. etter Ole Andersen Tjong i 1768. Ingen øvrige navn nevnt.- Spørsmålet er da om dette kan være den du leter etter.- Det ser ut som Anders også hadde en sønn Ole i 1. ektesk., bosatt på Steinbekkh. br. 2.--Totalt ser det ut som om Anders var far til 18 barn.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Jeg har registrert tre barn av Ole Andersen Tjong: Erich Olsen, f. 1759; Kirsten Olsdatter, f. 1762; Christen Olsen, f. 1765. Jeg kan ikke finne at han har fått barn døpt i Rødøy mellom 1746 og slutten av kirkeboken i 1750, og han er heller ikke gift i Rødøy i dette tidsrommet. Det er vel imidlertid nokså sannsynlig at han er den samme Ole Andersen som nevnes som etterlevende mann i skiftet etter Synneve Povelsdatter Tjong Nedre i 1746, og at han er den Ole Andersen fra Nedre Tjong som dør i sin alders 56. år i 1768; dvs. han er født i 1712.Det er påfallende at Synneve Povelsdatter ikke har livsarvinger. Men når man ser på hennes søsken ser det ut som om de er født noen år før og noen år etter 1700, og Ole Andersen, som altså var 34 år gammel i 1746, kan ha giftet seg med henne så pass sent at hun var blitt for gammel til å få barn. Så har han tydeligvis giftet seg oppatt mellom 1750 og 1759, og da med en kvinne som kunne få barn så sent som 1765, dvs. ganske sikkert født etter 1720. Dette er jo et ikke helt uvanlig mønster; man fikk bygselen med første kone og barna med andre (nå må jeg vel presisere at jeg ikke har noe bevis for at Ole Andersen hadde bygsel på Tjong).Jeg har ikke greid å finne sikre spor i Rødøy etter de tre barna til Ole Andersen som jeg vet om.Etter det jeg vet om den søskeflokken Synneve tilhørte, ser det ikke helt logisk ut for meg at hun skulle ha vært gift med en mann som er født i 1727, dvs. 19 år gammel når Synneve dør i 1746.Jeg har ikke greid å finne Ole Andersen f. 1727 med tilknytning til Rødøy i noen skifter fra Rana. Kan noen hjelpe meg med det? Jeg har Svein Edvardsens samlinger.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis Ole Andersen er født i 1712, så begynner det jo å nærme seg at han kan være far til min ane Hans Olsen Tiong som skal være født ca 1730. Han ble gift med Berit Jonsdatter, og de fikk blant annet sønnen Svend døpt 04.03.1761. Min Hans kan jo også være en uekte sønn av Ole Andersen, og Hans kan jo være født etter 1730. På innrulleringen 1755 er Hans Olsen 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Jeg har registrert en person ved navn Hans Olsen som fikk barn på Tjong i årene 1746-64. Han var eneste levende sønn av Ole Hansen, som det var skifte etter på Nedre Tjong i 1744, men som jeg tror kom fra Sundøya. I dette skiftet sies det at Hans Olsen er 25 år gammel. Kona til Ole Hansen heter i henhold til Svein Edvardsen Brynild Thoresdatter, mens jeg har lest det som Bryndil Tønnesdatter (det kan godt være at jeg har lest det feil). Denne Hans Olsen ble i 1745 gift med Elsse Larsdatter, som han ble trolovet med i 1744. Han bodde da på Tjong, men hennes oppholdssted nevnes ikke. Et skifte i 1748 viser imidlertid at hun var datter til Lars Larsen Øvre Tjong og hans etterlevende kone Sara Nielsdatter.Jeg har også registrert en Hans Olsen som var gift med Bereth Jonsdatter, men jeg forstår det slik at de bodde i Breivika. Han døde sammen med sin eldste sønn Ole i fiskeværet Valvær i 1801, og det er skifte etter ham i Breivika i 1802. (De var kanskje på fiske i Valvær selv om de bodde i Breivika. Ole og hans kone ble registrert i Valvær i folketellingen i 1801. Skiftet etter Ole ble også holdt i Breivika.) Hans Olsen var 74 år da han døde i 1801, og skulle altså være født ca. 1727. Det stemmer rimelig bra med at 'din' Hans Olsen oppgis å være 25 år i 1755. Konen Bereth Jonsdatter døde i Breivika i 1794, og da var hun 70 år, dvs. f. ca. 1724. Det var skifte etter henne i Breivika i 1795.Jeg har ingen opplysninger om hvor Hans Olsen og Bereth Jonsdatter kom fra, men de hadde tre barn i tillegg til Ole, Else, Svend og Christopher.Det ville være veldig interessant å få høre hva du vet om dette ekteparet og hva det er som gjør at du knytter den Hans Olsen som var gift med Bereth Jonsdatter til Tjong.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den Hans Olsen jeg fant på innrulleringen 1755 var vel den som kom nærmest min ane i alder, og jeg tolket iallefall den innrulleringen til at denne Hans Olsen var født på Bøe i Tjongsfjord i Rødøy. Så kanskje han skal hete Hans Olsen Bøe?Dette med Bøe kan jeg også ha fra noen andre. Det jeg har på dem er:Hans Olsen og Berit Jonsdatter ble sikkert gift i de årene det mangler kirkebøker i Rødøy. Hans Olsen ble gravlagt tidlig i 1801, og før folketellingen i Februar(dessverre har jeg ingen dato). Han var da 74 år, og Berit Jonsdatter var 70 år da hun døde i 1794. Berit ble gravlagt 06.02.1794. Barn:1)Ole Hansen født ca 1748. Han har jeg på folketellingen 1801, og han næret seg med fiskeri. Det stemmer ikke helt overens med at han og faren skulle dø samtidig. Han ble gravlagt senere enn faren i 1801, men dessverre har jeg ingen dato der heller. Det er det sikkert mulig å finne i kirkebøkene på internett. Jeg så dette før kirkebøkene på internett. Trolovet 2.pinsedag 1795 med Kirsten Maria Pedersdatter, som han ble gift med 8.p.trinit. 1795.2)Else Hansdatter som ble født ca 1751, og var 50 år ved folketellingen 1801.Trolovet i 1793 med Arnt Andersen Hals Flaade. Jeg har ikke funnet giftermåletGift 2: Med Jacob Olsen før 1801.3)Sara Hansdatter født ca 1753, og død io 1767. Hennes dødsfall dukket opp i kirkeboka, og jeg regner med at hun er datter av Hans og Berit her.4)Johannes Hansen hjemmedøpt i 1758.5)Svend Hansen Breivik døpt 04.03.1761, og han ble konfirmert i 1780. I 1794 var han skolemester, og han døde i 1805Trolovet: 30. eller 31.07.1794 med Abellun Hansdatter, og de ble gift 22.p.trinit. 1794. Abellun var fra Hiart i Lurøy, og disse er blant mine aner.5)Christopher Hansen Brebik døpt 19.04.1764, og død i 1819Forlovet 1789 med Sara Sandersdatter Flaade.Han ble gift i 1791 med Ane Martha Grøn NielsdatterHan ble trolovet 22.11.1798 med Karen Joensdatter, og de ble gift 04.01.1799.6)Ingebrigt Hansen døpt 1771, men han er ikke nevnt senere.Dessverre var jeg lite flink til å lese nøyaktige tidsangivelser tidligere på mikrofilm.Dette skulle vel vært tatt opp i egen tråd, men jeg har skrevet om det tidligere i et annet emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.