Gå til innhold
Arkivverket

[#27968] hvordan finne frem til personer i Sverige?


Gjest Sølvi Slyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Sølvi Slyngstad

Jeg søker etter slekninger for mine venner som er bosatt i u.s.a De tror de har etterkommere etter Nils Gustaf Dahlgren født 21-9 1889 i Torsby han ble gift med Freda Carlson født 9-4-1882i sSverige, men vet ikke hvor Jeg har også opplysninger at vår venn har hadde oldefar også hans navn var Charles Carlson født 21-4-1856 død 26-2 1921. han ble gift med Sophia Carlson , har ikke pikenavnet født 28-2.1856 iTorsby. død 13-9 1939. Er det noen som kan hjelpe meg er jeg veldig taknemlig og ikke minst våre venner som kommer en tur og vil gjerne se om det finnes familie i Sverige, Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Marthinsen

Jeg har funnet min slekt ved fjernlån av mikrokort fra SVAR (Svenske Riksarkivet), via mitt lokale bibliotek, og fra Genline Familyfinder. Disse inneholder scannede svenske kirkebøker med dåpsbøker, dødbøker, vigselbøker og ikke minst årlige husforhørslister.mvh. Jorunn Marthinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Stemmer fødselsdatoen du har fått opplyst på Nils Gustav Dahlgren? Det er noe merkelig her.Jeg finner en dreng Nils Gustav Dahlgren født 13.12.1868 Bäckängen, Sørmark (Torsby). Han emigrerte til USA og Litchfield Minn. 22.4.1887. Døde der i 1952. Er det noen sammenheng her, eller er det bare tilfeldig like navn fra samme sted?Nils Gustavs søsken Erik, Otto, Per og Hilda emigrerte også, men ikke samtidig.Dette er hentet fra boka 'Värmlänningar i Nordamerika' av Carl-Erik Måwe 1971.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om den Nils G. Dahlgren som Liv nevner var den samme som, ifølge Minn. Death Index, Nels G. Dahlgren som døde i Meeker MN den 11. jan. 1952, så tror jeg han ble gift med en Emma C., født i Sverige ca. 1871 av foreldre Carl J. Rosell f. okt. 1846 og Anna f. febr. 1842 (?).Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Slyngstad

Jeg er så taknemlig for all hjelp er så utrenet å finne slekt. Nils gustav Dahlgren ble gift med frida Carlsen, De emigrete til amerika og bosatte seg i Newberry.De fikk barn Nils August f, 1914 Anna Elisabeth f 14-6 1917Chliford Dahlgren f 23-4 1925. Karl Dahlgren f 18-9-27. Alle i Newberry.Jeg har et annet navn i samme familie Ingeborgs Persdotter Jonsson f.16-2 1858 torsby og et annet i samme slekten Nils Person Dahlgren har ikke årstall der. men han ble gift med Marit Carlsdotter Noren f 26.6 1862 i torsby d. 15, 8. 1939 , Mine venner mener det er lekt igjen i Torsby, og det hadde vært kjekt om vi kunne ta turen ned til Torsby å at de fikk hilse på de vennlig hilsen Sølvi Slyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei igjenFinner en Marit Noren født 1862 Fryksænde i Værmland gift med Nils Persson Finn. f.1861. De har barn Klara Hildeborg. Anna Maria og Nils Gustaf f. 1889 og det må jo være rett. Deres adresse er Westanvik. Det bor en Per Jonsson f. 1816 so kan være Ingeborgs far? Han er gift med Karin Nilsdotter 1820. Det bor også en Karolina Nilsdotter. Det står at hennes mann er i Amerika. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Da finner jeg i 1930 følgende bosatt i Pentland, Luce, Michigan:Gustav Dalgren, 39 år gml., gift da han var 22, immigrerte i 1899, farmer, gift med Frieda 45 år gml., imm. 1897, barn:Nels A. 16, - Anna E. 12, - Clifford 5 og Carl 3 år og 2 mnd. Om det er rett at Gustav immigrerte i 1899, så er det vel sannsynlig at han reiste over med sine foreldre. Jeg har det litt travelt akkurat nå, men skal se litt senere om jeg ikke kan finne ham i tidligere tellinger, og da kanskje sammen med sine foreldre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nå har det vært mye tull med Internett i kveld, så det er lite jeg har fått søkt, men i 1920, bosatt i County Road, Pentland Township, Luce, Michigan:August N. Dahlgren, Head, 30 år gml., immigrerte i 1895, naturalisert 1913, - Farmer, Gen. Farm.Freda, Wife, 34 år gml., imm. 1895.Nels A., 5 år gml. f. i Mich.Anna E., 2 år og 6 mnd. gml., f. i Mich. I 1910, Whitefish Twp., Chippewa, Michigan finner jeg en Gust Dalgren, 20 år gml., ugift, f. i Sverige, imm. 1895. Han jobber på et sagbruk. Jeg tror dette må være samme mann.Jeg har dessverre så langt ikke klart å finne ham i 1900-Census, og det var jo det som hadde størst interesse, siden han da bør være ført sammen med sine foreldre, - om de var i live da.Jeg kan heller ikke finne ham på Ellis. Jeg skal se litt mer på dette i morgen, har bedre tid da, men er redd det kan bli en 'nøtt'.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen!Jeg har dessverre ikke klart å finne August Dahlgren i 1900-Census. Grunnen til dette kan være at navnet er skikkelig 'skamfert' i indeksen.Det jeg derimot har klart å finne, er følgende:1900- Census, Pentland, Luce, Michigan:Charles Carlson, f. nov. 1856, gift i 16 år, imm. 1881, nat. 1894, - Farmer.Sophi, Wife, f. febr. 1856, gift i 16 år, har født 5 barn, hvorav alle lever. Imm. 1885.Freda f. april 1886, - Minnie f. febr. 1887, - Edward f. nov. 1892, - Herman f. nov. 1894 og Paul M. f. juli 1898. Alle barn skal være født i Michigan, men det kan godt være feil. Også immigrasjonsåret varierer mye fra telling til telling, så dette kan vi heller ikke stole på. Samme sted i 1910:Charles Carlson, 53 år gml., imm. 1888, gift i 18 år. Farmer. Hans 2. ekteskap.Sophie 53 år gml., imm. 1884, gift i 18 år. Hennes 2. ekteskap.Herman 15, - Paul 11 og Ellen Ruth 7 år gamle.Jeg finner også i Pentland: Freda Carlson, 26 år gammel, ugift, født i Sverige, - immigrasjonsår er ikke ført. Hun jobber på et sykehus; 'Attendant - UP Hospital'.I 1920 er immigrasjonsåret for Charles og Sophia ført med 1882. I 1930 finner vi Sophia som enke, 74 år gammel. Hun skal ha giftet seg da hun var 35 år gml. Imm. året er her 1883. Hun bor sammen med sønnen Paul, 30 år gml., gift da han var 29 med Gertrude, 22 år gml. og født i Michigan av foreldre født i Michigan.Som neste familie i tellingen finner vi så Gustav og Frieda og deres barn, så da vet vi med sikkerhet at det er den 'rette' Charles Carlson med frue som er funnet.Nå ble jo ikke dette til så stor hjelp for deg, så det blir vel å fortsette letingen i Sverige. Lykke til videre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

På Ancestry.com finnes et slektstre for dem som Hanne Ludvigsen nevner i innlegg 11, og som helt sikkert er 'de rette'. Dette bekreftes av fødselsdato for Nils:Nils Gustav Nilson f. 21. sept. 1889 i Westanvik, Fryksande, Varmland, Sverige.Far: Nils Finn Persson f. 1861 i Westanvik, Fryksande, død 1893.(Hans foreldre: Per Jonson og Karin Nilsdotter.)Mor: Marit Carlson Noren f. 26. jun. 1862 i Stengard, Fryksande, Varmland.Nils og Marit giftet seg 22. nov. 1885 i Fryksande.Barn: Klara Hildeborg Nilsdtr. f. 30. jan. 1886 i Stensgard, Fryksande.Anna Marie Nilsdtr. f. 13. jun. 1887 i Westarvik, Fryksande.Nils Gustav Nilson f. 21. sept. 1889 i Wesarvik, Fryksande. Nils Finn Persson gift i 2. ekt. i 1892 i Sverige med Elna Martensdtr. f. 1864 i Onslunda. Onslunda, Kristianstad, Sverige. Elna død 1893.Barn: Oscar Nilson f. 23. april 1889 i Harby, Sverige, - død 20. sept. 1969 i Oakland, Alamedia, CA. USA. (Her kan det være noe feil - Oscars fødselsår stemmer dårlig med året hans foreldre giftet seg.)Håper dette kan hjelpe deg litt videre, Sølvi.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei ArneVar bra å få det bekreftet, dette med Finn forvirret litt. På adressen står også Karoline Nilsdotter hun er oppført som svigermor. Står også en Karin Nilsdotter 1820 og Per Jonsson f.1816. De er fra samme bygd. De ligger på FS også. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.