Gå til innhold
Arkivverket

[#27980] Ingebrigt Hylbak - varför släppte han kontakten med sin familj


Gjest hjördis ellenor göransson
 Del

Recommended Posts

Gjest hjördis ellenor göransson

Söker uppgifter om Ingebrigt Knudsen Hylbak, f 1856 i Stangvik. I 1865-telling för 1564 Stangvik hittar jag en Ingebrigt Knudtsen, han är då 10 år och det kan ju stämma med födelseåret. Dessutom finns en syster Ingrid med i folkräkningen och min Ingebrigt talade tydligen mycket om en syster som hette Ingrid.Ingebrigt Knudsen Hylbak gifte sig i Aspås i Jämtland med Sigrid Nilsdotter född i Alsen, Jämtland år 1862. Hans barnbarn funderar över varför han flyttade till Sverige och varför han aldrig tog kontakt med sin familj i Norge. Min svärmor är ett av Ingebrigts barnbarn.Är det någon som känner till något om familjen Hykbak eller Hyldbak från Stangvik? Fanns det någon orsak till att Ingebrift aldrig tog kontakt med sin familj i Norge? Finns det några släktingar kvar? Kanske någon efterlevande till Ingebrigts kära syster Ingrid?Med vänlig hälsning/hjördis ellenor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Stavne Bolme

Eg har funne opplysningar om slekta til Ingebrigt Knutson Hyldbakk i Heimar og ætter i Stangvik og Gards- og ættesoge for Surnadal, av Hans Hyldbakk. Der står det at Ingebrigt hadde fem søsken: 1. Jo, f. 1843, flytta til Trondheim. 2. Ola, f. 1844, gift med Anne Olsdotter Mogstad. Dei har etterkomarar i Surnadal. 3. Ingrid, f. 1847, gift, flytta til Trondheim. 4. Jo, f. ?, utvandra til Amerika. 5. Ola, f. ?, flytta til Trondheim.Mvh Ragnhild Stavne Bolme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjördis ellenor göransson

Tack Ragnhild för upplysningarna. I den boken där dessa uppgifter fanns - fanns inte Ingebrigt nämnd där?Frågvisa/hjödis ellenor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Stavne Bolme

Det einaste som står om Ingebrigt er at han er nr. fem i søskenflokken, - han har ikkje ein gong fått fødselsår. Den einaste opplysninga som er nemnt, er at han utvandra til Sverige. Når det gjeld etterslekt, bor eit oldebarn etter Ola Knutson i Surnadal, som er nabokommunen til Rindal, der eg bor.Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjördis ellenor göransson

Tack igen Ragnhild. Den Hylbakk som skrivit boken är det en släkting? Och sedan undrar jag om norska telefonkatalogen finns på nätet så jag kan söka adressen till Ola Knutson i Surnadal.mvh hjördis ellenor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Stavne Bolmer

Forfattaren Hans Hyldbakk er ikkje av same slekta. Ola Knutson er bror til din Ingebrigt Knutsen, men du kan få telefonnr. til Ola Knutson sitt oldebarn dersom eg får e-postadressa di.Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjördis ellenor göransson

Ragnhild här kommer min e-postadress: hjordis@gotanet.com. Om du tittar i katalogen kan du väl skriva ner adressen också.Tack på förhand/hjördis ellenor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.