Gå til innhold
Arkivverket

[#27982] Baltasar Halvorsen f. 1886 på Sem i Vestfold


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Balthazar Halvorsen f.19/10-1886 Narverød, Slagen i Vestfold giftet seg 21. juni 1909 i Tønsberg med Josefine Marie Christensen f. ca. 1889 Vestfold.Jeg ser i FamilySearch at foreldrene til Balthazar flyttet til Tønsberg hvor de døde. Hans Jørgen Halvorsen f. 1841 Vaale død 2/2-1933 Tønsberg gift 9/2-1884 Slagen med Bertine Anette Bensen f. 10/10-1867 Wallo i Sem død 21/12-1937 Tønsberg og begravet 24/12-1937 Tønsberg.Har du fulgt familien videre til Tønsberg, Hanne?Jeg anbefaler deg å se i FS, for der finner du massevis av treff på anene bakover. Jeg så i allefall 3-4 ledd bak Balthazar, så ta en titt! (Det var jo ikke aner du spurte om, så her kan det jo hende du har full oversikt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

Løfter frem dette tema igjen. Lurer på hvor Baltasar blir av. Håper kansje noen er gode på å finne folk. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Iflg skipsmanifest fra Ellis Island for ss California, ankomst New York 13 mars 1913 fra Liverpool, var 'din' Baltazar Halvorsen med som passasjer. Han har oppgitt alder 26 år, gift - sjømann, siste oppholdssted i Norge var Tønsberg og nærmeste pårørende er oppgitt som hustru Josephine Halvorsen, Tønsberg.Han har oppgitt New York som endelig reisemål og det ser ut som han skal påmønstre et norsk fartøy Trym, sammen med 11 andre nordmenn (10 fra forskjellige steder i Vestfold), fordi det framgår at reisen for alle disse var betalt av eierne av dette fartøyet. Alle var kategorisert som Non Immigrant.Skipets navn kan jo være et spor å forfølge !Du kan jo søke og se dette selv på http://www.ellisisland.org/ - men jeg har også spart 2 stk .jpg-filer av skipsmanifestet som jeg kan sende deg i epost for nærmere studie, hvis det har interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Bildefiler avsendt.Non Immigrant er selvforklarende, ja. Sannsynligvis ble de innvilget oppholdstillatelse for et begrenset tidsrom. Det er anført noe av immigrasjonsmyndighetene på andre halvdel av manifestet som jeg ikke helt klarer å lese, men det refererer til en navngitt person som er representant for rederiet.Det framgår jo også av listene hvilke andre som skulle mønstre på Trym - noen var gift og oppga konas navn og bosted som nærmeste pårørende. Dette kan jo være nyttig informasjon som kan bringe deg et stykke videre kanskje. I tillegg ville jeg forsøkt å finne ut noe om Tryms videre ferd fra New York eller andre amerikanske havner på vårparten 1913 - første verdenskrig var jo like rundt hjørnet også ! Kanskje andre her på forumet med bedre kunnskap om hvor du bør fortsette letingen, kan gi tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jeg er så utrolig dårlig på leiting i Amerikanske lister. Så jeg er så glad for all hjelp. Er så glad for hjelpen du har gitt. Kjell. Jeg mistenker at han døde før han rakk å reise hjem, men han sa hvis ikke ifra at han dro heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg har kikket litt mer på manifestet. Billettene for mannskapsavløsningen på Trym ble betalt av 'Hjalmar Rod of Norway'. Hjalmar Christian Rød, Dampskibsreder og Disponent, finnes i Tønsberg i FT 1900 LenkeFølgende er klippet fra Sem og Slagen Bygdebok, Kulturhistore 2/1 - Vår ære og vår Makt:'Imidlertid var det 2 rederier som opprettet sine kontorer i Sem etter 1900. Det ene var Hjalmar Røed & Co., som tilflyttet Nordre Nes i 1914. Disponent for dette rederi var L. A. Christensen. Nes var jo en gård med meget store skipsrederiradisjoner, hvilket fremgår av tidligere avsnitt i denne fremstilling, og det er ganske interessant at skipsreder L. A. Christensen var i slekt med de tidligere skipsredere som har virket på Nordre Nes. Rederiet hadde følgende skip: S/S 'Uller' 2700 tonn, bygd 1897 S/S 'Ulabrand' 3300 ' ' 1899 S/S 'Trymp 3150 ' ' 1905 S/S 'Sutrap 4700 ' ' 1906 S/S 'Magdalena' 5350 ' ' 1907 S/S 'Maud' 3450 ' ' 1907 S/S 'Tjøme' 2400 ' M/S 'L. A. Christensen' 7890 ' kontrahert 1925. L. A. Christensen var født 26/9 1869 i Tønsberg og døde 21/1 1924. Han ble kompanjong i firmaet i 1904 og overtok Hjalmar Røed & Co. i 1906. Han var medlem av sentralstyret og hovedstyret i Norges Rederforbund, formann i Tønsberg Rederiforening (nå Vestfold Rederiforening), formann i direksjonen i Tønsbergs Sparebank og medlem av styret i Skibsassuranceforeningen i Christiania. En tid etter skipsreder L. A. Christensens død flyttet imidlertid rederiet tilbake til Tønsberg.'Med dette som bakgrunn bør det kunne være mulig å finne fram noen mønstringsprotokoller eller annet fra Vestfolds mangfoldige maritime historie, som kan kaste lys over saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei Hanne,Jeg tror jeg har funnet riktig Baltasar som sjømann, bosatt i Brooklyn, New York - men først et spørsmål: Du har et par utsagn av typen 'Han kom aldri tilbake, ingen vet hvor han ble av.' Betyr det i klartekst at han reiste og etterlot kone og evt barn i Norge ? Det er litt viktig å vite dette i forhold til de funn jeg har gjort.Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.