Gå til innhold
Arkivverket

[#27986] Opphav Ludvig Lund f. 1873 Hitra?


Gjest John O. Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest John O. Svenning

Ludvig Lund er i Ft. 1900 bosatt i Trondheim og gift med Olufine ? f. 1871 i Bergen. Finner ikke Ludvig's foreldre eller Olufines etternavn/foreldre. Kan noen hjelpe? Har tidligere forsøkt på Slektsforum uten hell. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel familien i 1900, Trondheim Lenke.Ved oppslag blant døpte i Bergen finner jeg i alt 12 Olufine i året 1871, så her har man flere å velge mellom. For om mulig å finne Olufine, kan det være aktuelt å sjekke innflytterlistene i kirkebøkene, men Trondheim har jo flere menigheter. Det finnes i allefall to Ludvig som er født i 1873 i folketellingen 1875 for Hitra, men ingen av disse heter Lund. Det er jo mulig at Ludvig har tatt Lund som etternavn senere. Den eldste sønnen ser ut til å være døpt i Trondheim, nestemann på Ørlandet, så er Ludvike født i Bodø, og i 1900 er datteren Margit født i Trondheim. Så familien ser ut til å ha flyttet på seg en del.Hvis du for eksempel får sjekket i hvilken menighet i Trondheim den eldste sønnen er døpt, kan det tenkes at du også kan finne ut om Ludvig og Olufine har giftet seg i det samme menigheten. Ved giftermålet vil normalt navnene på brudeparets fedre stå nevnt. Ser at du bor i Trondheim, så et besøk i Statsarkivet i Trondheim ev. på nærmeste bibliotek kan være et forsøk. Jeg har dessverre ikke noe annet å foreslå. Bergen, hvor Olufine kom fra, er godt dekket med baser i Digitalarkivet, men jeg har ikke funnet noe annet om utflyttere enn emigranter, dvs. folk som dro til USA mv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Er klar over at Statsarkivet er et godt utgangspunkt, er rullestolbruker og det er veldig kronglete å komme fram til arkivet på denne årstid. Ingen i aktuell famile ser ut til å vite hvor Lund-navnet kommer fra.Får vel vente på våren. mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei John! Jeg har forsøkt å finne Ludvig Lund. I Balsnes-området på Hitra finnes flere med etternavn Lund i Norges bebyggelse. Fant en Ludvig i FT 1875 som kunne være aktuell fra nettopp dette området. For å øke sjansen til å finne rett person, må en vel til kirkebøkene. Denne muligheten er også på museet på Hitra. Jeg tror de ville ha hjulpet deg om du ringte dit. Du har jo årstallet.Jeg har også planer om å dra dit for å se etter forskjellig. Får ikke gjort det denne uka, men kanskje neste uke. Har du ikke fått noen respons innen den tid, skal jeg se etter for deg.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Takker for informasjon og godt forslag. Har allerede sendt e-post til Kystmuseet, håper på positivt svar. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eva Strømman Røvik

Hei John! Lurer på om du har fått respons fra Kystmusèet? Jeg har gjort to forsøk på å avlegge musèet besøk nå de siste dagene. Det har imidlertid vært stengt. Lapp på døra om at omvisninger kan bestilles. Det tyder vel på at de har noen begrensninger i åpningstiden nå.Dermed har jeg ikke fått gjort noen oppslag for deg. Har imidlertid sjekket opp den Ludvig jeg fant i Balsnesområdet, hvor familien het Lund. Fødselsåret var imidlertid 1871, og mannen ble gift med en helt annen dame og bodde der til 1935. Det var altså bom.Jeg har også pløyd gjennom alt jeg har på leting etter personer med navnet Lund, men har foreløpig ikke hatt hellet med meg. Ludvig kunne selvsagt ha tatt Lund-navnet etter han dro fra Hitra også. Jeg vil fortsette å se etter han, hvis du da ikke har fått svar allerede.Det beste hadde vel vært å besøke Statsarkivet i Trondheim ja, men så var det rullestol og vinterføre da.Håper du får svar på dette snart. Vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei Eva! Jeg har fått svar fra Kystmuseet v/Svein Bertil Sæther. Han kunne ikke peke på noen spesiell Ludvig, det var flere aktuelle i kirkebøker men uten patronymikon og fødselsdato var det vanskelig. Fødselsår i folketellingen kunne også være uriktig. Ingen Ludvig på husmannsplassen Lunden. Anbefalte å forsøke å finne vielse i kirkebok Trondheim, det kan jo også være Bergen hennes hjemsted. Jeg vet ikke mere om henne enn formavn Olufine f. 1871 i hht. folketelling. Får vente på våren. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei John! Ok. Fint at Svein Bertil prøvde da. Han hjalp meg mye da jeg var der.Fant det samme som Svein Bertil i Sandstadboka jeg da. Ingen Ludvig på plassen Lunden, men den Ludvig som var min 'bom' var på samme gårdsnr, (128, Balsnesaunet, Oldervika). Nei, det må vel notis om giftemålet til for å få svar. Snart kommer våren! Mvh. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Har fått tilleggsopplysninger om Ludvig: Fullt navn skal være Hilmar Ludvig Lund, f. 1. mai 1873. Det hjelper lite, jeg finner fortsatt ikke han i ft. 1875 Hitra eller Trondheim. Har alle opplysninger om hans kone, den siden er i allefall i orden. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Total forvirring med navn: Når sønnen Henry Johan blir konfirmert i Bjørnskinn 1907: Farens navn: Johan Helmer Lund. Jeg tror jeg må trekke pusten dypt. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hmmm, merkelig! Skjønner godt at du må trekke pusten dypt. Er det riktig familie som bor i Baahudsgade i 1900 da? (Som Grethe Flood la lenke til)?Adressebøkene for Trondheim viser ihvertfall en maskinist Ludvig Lund i B.gade i 1900. Sjekket for 1906. Da har mask.Ludv.Lund en annen adresse. Klarer ikke å tyde den, men det er på Tempe. I 1907 finner jeg han ikke. (Finner en maskinist Johan Lund i Innherredsveien 69, i adresseboken 1908-09! Byttet han navn? Det ligner jo ikke engang :)Snedige greier. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Ja det er snodig, i 1907 bodde de tydeligvis i Risøyhamn på Andøya. Henry blei konfirmert der. Navnet Hilmar Ludvig har jeg fått hos et av oldebarna, men det behøver ikke stemme av den grunn. Henry omkom som maskinsjef på hurtigruteskipet D/S Barøy, torpedert 1941 av engelsk fly. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hurrra! Problemet er løst, ved hjelp av Kystmuseet. Følgende mottatt: 'Jo, nå begynner det å hjelpe. Den 1. mai 1872 ble Helmer (Hilmar) Ludvig født på gården Reksa på Fjellværøy. Han ble døpt i Fillan kirke 2. pinsedag (2. juni) 1873. Foreldra var Hans Hansen og Malene Nilsdatter., leieboere på Reksa. Du finner familien under Reksa i folketellinga for Hitra 1875, digitalutgaven post 1240-1244. Hvordan navnet Lund har oppstått vil vel videre granskning ganske sikkert kunne gi deg svar på. Lykke til. Mvh Svein Bertil Sæther, Kystmuseet i Sør-Trøndelag' En stor takk også til Eva som satte meg på riktig kilde. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.