Gå til innhold
Arkivverket

[#28000] Louise Adamsdtr. Schøller (f. ca, 1781), Kristiansund


Gjest Pål André Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål André Jørgensen

Louise Adamsdatter Schøller (Schieler) ble, ifølge ft. 1801, født ca. 1781. Jeg ønsker hjelp med kirkebokoppslag, for å finne hennes dåp, forhåpentligvis i et Kristiandsunds tilstøtende prestegjeld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS finner jeg denne: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/PRF/individual_record.asp?recid=180522182&lds=2&region=-1&regionfriendly=&frompage=99>LenkeHer finner jeg også noe om Ole Rødberg og Lovise Skjøller LenkeOg her Lenke finner jeg følgende om sønnen, Adam Skjøller Olsen:”Adam flyttet hjemmefra som 16-årig ' læredreng ' til Tingvoll , ikke langt fra hjemstedet hans på Kirkelandet i Kristiansund . Antageligvis gikk han i murerlære , for i 1875 får vi vite at han var murer . Den 18. april 1833 leverte han inn en nyflytteattest og dro til Trondhjem . Neste gang han dukker opp i kildene , er på 1840 - tallet og da i Brønnøy . Han og familien førte et omflakkende liv i de første åra . Eldstedattera Johanna Karoline , som døde i det samme året hun ble født , 1847 , kom til på Trælnes . Siden gikk ferden til Torget , Rodal og Baustad før de endelig slo seg ned på Krokå . Utkommet på husmannsplassen deres i Sørvika var for nærmest å kalle ingeting . I 1875 var alt de hadde tre sauer , pluss at de dyrket ei halvtønne poteter . Hovednæringa til Adam var nok , som i likhet med de fleste andre , fiske , ved siden at han var murer . Han døde tre år senere som innerst og fattiglem i sitt gamle hjem , som dattera Elise og hennes mann , Johan , nå hadde overtatt .”Dette er vel Adam Skjøller Olsen i 1865 Lenke og i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål André Jørgensen

Takk for din interesse. Jeg skal kontakte Susan. Ellers er lenkene du har lagt ved, pekere til min hjemmeside :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.