Gå til innhold
Arkivverket

[#28002] Martin Jensen Arnestad, Emigrant til Amerika 1870


Gjest Jorunn Marthinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Marthinsen

Enkemann, husmand Martin Jensen Arnestad f. 25. mai 1825 i Nes Akershus, reiste fra Oslo 15.juli 1870 med skipet Hero med kurs for Amerika. Hvordan kan jeg finne ham igjen i Amerika?Jorunn Marthinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen kandidater i census 1880. Dersom han er i live i 1880, da....Hadde Martin barn? Reiste noen av disse til Amerika? I så fall når? Hva het de osv...Hvor slo andre Nesninger seg ned? Det er jo ikke usannsynlig at han havnet i nærheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin fikk jo biletten betalt i Amerika.LenkeHvem kunne det ha vært som betalte? - Et av barna? - En bror eller søster av Martin?Dessuten reiser andre fra Nes ut med samme skip. Er dette slektninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Marthinsen

Jeg vet ikke hvem som betalte amerikabilletten for Martin Jensen. Han var far til min oldefar Karl Marcus f. utenfor ekteskap i Nes Akershus i 1848. Jeg har ikke funnet flere barn etter Martin. I folketelling 1865 står han oppført med hustru, men ingen barn. Hvorvidt det var slektskap mellom han og andre passasjerer på amerikabåten vet jeg ikke. Jeg kjenner heller ikke til hvor andre nesinger slo seg ned i Amerika. I census 1880 USA har jeg funnet en person, Martin Jenson f.1825 i Norge. Censusplace Lessor, Shawano, Wisconsin.Jorunn Marthinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var Martin gift med ? ? ?Jeg finner ingen Martin Jenson / Jensen som passer som hånd i hanske i census 1880. Han kan godt være død før 1880 også, for den del. Han kan dessuten kalle seg Martin Johnson - eller Martin hva som helst....... Mitt beste tips er å finne ut hvilke andre slektninger søstre/brødre av Martin som reiste over før han. Tipper det var disse som spanderte bilett på han. Kanskje de lar seg finne igjen i census 1880.Her er to.... men har lita tru på dem.....[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/census/household_record.asp?HOUSEHOLD_CODE=1880US_6666544&HOUSEHOLD_SUB=1&frompage=5>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

En del Arnestad'er fra Næs reiste til Minnesota (Minneapolis og St Paul) iflg. emigrantlistene fra Oslo. Etternavnet Arnstad finnes i Rootsweb, kan jo prøve en etterlysning der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jortunn Martinsen

Martins kone het Charlotte Larsdatter (forkortet til Lothe i folketelling for 1865.Hun var født i Næs Akershus i 1828. Bosted 1865 Bråten kommunenr. 0236.Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Marthinsen

Thea Svensdatter var tjenestepike på Arnestad Søndre. Husmannsplassen Bråten som Martin Jensen var bosatt på ved folketellingen 1865 hørte også inn under Arnestad Søndre i flg. bygdebok for Nes.I samme bok går det også frem at Martin sansynligvis ikke fikk barn i sitt ekteskap med Charlotte Amalie Larsdatter. Hun døde i 1868. Martin Jensen kom fra Hol u. Esval. Foreldre var Jens Nilsen og Anne Marie Pålsdatter. Martins sønn Carl Marcus, min oldefar tok senere navnet Holter. Jeg har til nå ikke funnet årsaken til dette. Jeg har heller ikke funnet hans tilknyning til Holternavnet.Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.