Gå til innhold
Arkivverket

[#28003] Forbedringer i søkebasen?


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg har etter hvert skjønt en god del mer av funksjonene, men jeg savner 2 funksjoner:1. Gå ett trinn bakover i søkeprosessen. Eks.: Jeg har plukket ut blant en lang liste av etternavn de jeg vil søke på. Deretter søker jeg på mange ulike fornavn, f.eks. barna i en søskenflokk som har samme etternavn. Tidligere kunne jeg gå tilbake med alt+venstrepil. Det virker ikke nå. Kan noe gjøres med dette?2. Funksjon for dem med dårlige geografikunnskaper. Jeg har skrevet inn et stedsnavn som søkebegrep, og en liste over data vedrørende dette stedet dukker opp. Men jeg skulle gjerne samtidig ha visst hvor dette stedet var, altså fylke og sogn. Det er ikke bare utlendinger som kan ha nytte av dette, tror jeg ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg kom på en ting til:3. Når man blar til Neste og Forrige i basen, kan man da plassere neste bilde slik at det har fokus nederst på siden i stedet for øverst? Så slipper jeg å rulle nedover hver gang jeg blar. Helst skulle sidevegs fokus også være som før blaingen, men det er vel kanskje vanskeligere å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Begge deler er uråd. Eg kan bestemma kva som står øvst på skjermen, men ikkje kva som skal stå nederst. Grunnen er at eg ikkja kan vita kor stor skjerm du har. Når du bla med Neste og Førre bestemmer eg at både søkefeltet og søkelista skal stå over det du ser, slik at du berre får sjå t.d. dei som bur i huset.Men om du i eitt hus må skrolla for å få slutten, så kan ikkje eg vita det. Det same gjeld sidelengs. Eg kan ikkje vita kva du har gjort og kan såleis ikkje stilla inn biletet etter det. Det siste kan eg elles ikkje, som du så rett antydar, heller ikkje klara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.