Gå til innhold
Arkivverket

[#28011] Sjur Gjermundson på Berge i Bømlo. Hvor kom han fra og hvem var forfedrene hans?


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Sjur var fødd ca 1696 og gift tre ganger på Søre-Bømlo. 4/1-1731 med enka Inger Rasmusdtr, Hillestveit [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FIN1718&gardpostnr=362&merk=362#ovre>Lenke Dom. 22. p. Trin. 1740 med enka Anna Torbjørnsdtr, Hjartnes Lenke 6/8-1758 med Anna Andersdtr, Vespestad LenkeSjur dør i 1780 på Berge på Søre-BømloDet var 2 barn i første ekteskapet og kanskje barn i de andre også.I databasen ” Manntal 1701 for Søndre Bergenhus amt” finner jeg Siver Giermundsen Aasse, 1 år. LenkeI databasen ”Sjømillitært manntall i Hordaland 1704” har jeg funne en Siur Germundsøn, 4år, på garden Aase i Sveen kirkesokn av Findaas Prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Roald Sjursen

Henter frem igjen dette innlegget.Ifølge Gards og ættesoge for Sveio bind 2 side 41 er følgende skrevet om Sjur under gården Åse:Sjur f. 1700, bygsla ein part i Hovda i 1735, men vart ikkje buande der.Er det noen som kjenner til andre aktuelle kandidater?Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har en teori hvem Sjur Gjermundsson f ca 1696 var. Gjermund er et navn som var vanlig i Hardanger bl.a i Kvam på den tida. Den som overtok bruket etter far til Sjur, Gjermund Sjursson, 30 år i 1701, var neste bruker på Åse, Erik Sjursson fra Botnen i Kvam. Han var sønn til Sjur Eriksson og Alis Tormodsdtr. på Botnen i Kvam. Erik f.ca 1667 var gift med Kristi Sjursdtr.f.ca 1667 fra Steine i Kvam, og de bosatte seg i 1733 på Eide på søra Bømlo ikke langt fra der Sjur bodde på Berge. Kan sende Jeg er ganske sikker på at Gjermund og Erik var brødre og jeg legger ved en oversikt over barna til Sjur og Alis på Botnen i Kvam. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete1084.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk for innspill Johan Arthur.Det var litt utenfor det geografiske området jeg ville søkt.Får låne Kvambøkene på biblioteket og sjekke ut hva som er omtalt der. Kanskje jeg får en løsning på denne forfaderen alikevell da..Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Teorien holdt! I bygdebok for Kvam side 77 står det om Geirmund f.1672 at han busette seg på Berge i Finnås. Han var død i 1745 og hadde sønnene Sjur og Anders. Om Eirik Sjursson f.1667 står det at han satt som bruker på Botnen i 1701, men i 1712 for han derifra med huslyden og flere av søskene sine. Han bosatte seg på garden Åse i Sveio, men siden er han bosatt på Eide i Finnås (Bømlo) Legger ved det det står på denne siden. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete1093.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Tusen, tusen takk til deg Johan Arthur.Kom tilbake fra hytten idag og ser at du har gjort hele arbeidet for meg.Sjur er min 3 tip.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Flere forfedre finner du nok i Kvam boken. Den går ofte langt tilbake i tid og jeg har brukt den av og til med godt resultat. Lykke til! Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloDet er desverre ingen henvisninger til Kvam i Bømlo III boken. Jeg tror det mangler i Sveio boken også. Tusen takk for hjelp.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hvis du sender en mail til jo.art@online.no, kan jeg sende deg de opplysningene jeg har. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.