Gå til innhold
Arkivverket

[#28012] Marit Nilsdatter Langfjellet-Rana-Nordland


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Vet noen hvor Marit Nilsdatter som var gift på Langfjell stammer fra?Når det gjelder de opplysningene jeg har om henne så er det noe av dette som ikke stemmer helt, men jeg vet ikke hva som er feil. Det jeg har om henne er følgende: Marit gifter seg først med en Anders og får sønnen Sakarias. Så gifter hun seg i 1719 med Sakarias Olsen som er sønn av Ole Ørgeson fra Jamtlia.De får mange barn fra 1719-1739 og etterpå gifter hun seg med Gabriel Hansen fra Finnbakken i Hemnes og de får i 1741 sønnen Gabriel Hansen. Etter mine opplysninger skal Marit være født i ca 1685, dersom dette er riktig så var hun 56 år når hun fikk sitt siste barn, noe som ikke er troverdig.Vet noen hvor Marit kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI finner jeg dette:Anders ANDERSEN Event(s):Birth: 1658 Berg, , Nordland, NorwayDeath: 1736 Marriages:Spouse: MaritMarriage: About 1695 Of Berg, , Nordland, Norway--------------------------------------------------Zacharias ANDERSON Event(s):Birth: 1704 Langfjellet, Mo, Nordland, NorwayParents:Father: Anders ANDERSENMother: Marit MONSENMarriages:Spouse: Anne OLSDTRMarriage: APR 1730 Mo, Nordland, Norway--------------------------------------------------Ole ANDERSEN Birth: 1696 Berg, , Nordland, NorwayDeath: 28 MAY 1766 Parents:Father: Anders ANDERSENMother: Marit MONSEN--------------------------------------------------Dordi ANDERSDTR Event(s):Birth: 1698 Berg, Mo, Nordland, NorwayParents:Father: Anders ANDERSENMother: Marit MONSEN--------------------------------------------------Ane ANDERSDTR Event(s):Birth: 1699 Berg, Mo, Nordland, NorwayParents:Father: Anders ANDERSENMother: Marit MONSEN--------------------------------------------------Så dukker det opp et par Anders Andersen og Marit Monsen som har to sønner: Mons Andersen, døpt 1734, Berg, Mo, og Lars Andersen, døpt 1736, Berg, Mo. Her er lenke til FS/Ancestrial file LenkeSå er det ekteparet Sakarias Olsen og Marit Nilsdatter. De gifter seg i 1719:SAKARIAS OLSEN Event(s):Death: 1740 Parents:Father: OLE ORJANSENMother: BERET ANDERSDATTERMarriages:Spouse: MARIT NILSDATTERMarriage: 24 SEP 1719 Mo, Nordland, Norway--------------------------------------------------Sakarias og Marit får en rekke barn, og i FS/IGI ser vi at gårdsnavnet Langfjellet er nevnt utover på 1720-tallet (du har vel allerede disse inne): Lisbeth, født 1719, Mo Nordland Beritte, født 1721, Langfjellet, Mo Lisbet, født og død 1722, Langfjellet, Mo Beret, født 19.3.1724, Mo Lisbet, født 9.6.1726 Ole, født 5.8.1728, Langfjellet, Mo Marite, født 19.10.1732, Langfjellet, Mo, død 1806 Ane, født 7.11.1734, Mo Benjamin, født 1739, Mo--------------------------------------------------Marit NILSDTR Event(s):Burial: 05 JUN 1786 Mo, Nordland, NorwayMarriages:Spouse: Gabriel HANSONMarriage: 01 JAN 1741 Mo, Nordland, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg har bare sjekket om der er en Anders som får sønnen Zacharia 1704.og Langfredag 1704 i Hemnes kirke døpes Anders Langfjells barn Zacharias. Samme dag blir Marit Langfjell innleid.Kirkebok for Hemnes 1704-1728 PF 406-407Det blir 37 år år mellom 1. og yngste barn.ettersom Marit Nilsdatter og Gabriel Hansen har sin sønn Zacharias til dåpen St. Michaelsdag 1741.Kirkebok for Hemnes 1740-1754 PF 407.Skal tro om det er samme Marit det er snakk om.Kan det være 1. kona til Anders Andersen Langfjell/Berg det er snakk om i 1704. og at de får en sønn Zacharias som dør. Vi har jo gått ut fra at det er rett det som Anders Frøholm skriver i gårdshistoria, men han kan vel ta feil.Og at denne Marit Nilsdatter ikke har vert gift før.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

FS er ikke feilfri, men det ser ut som den Marit som er mor til Zakarias, født 1704, heter Marit Monsen. Den andre Marit, gift med Sakarias Olsen, heter Marit Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Det ser nå ut for at det løsner litt, siden jeg fra før hadde at Marit Nielsdatter var død før 1765, nå har jeg funnet skiftet etter henne i 1785 og tror at jeg kanskje kan komme litt videre. Finner jeg hennes alder ved død, så tror jeg det blir litt enklere å komme videre. Vet ikke om noen vet hva som står innført i bygdeboka for Rana, står det at Marit Nielsdatter hadde en sønn Sakarias med en far som het Anders?I alle fall tror jeg dette må være feil, det er nok Marit som var gift med Anders Andersen Berg som får sønnen Sakarias og det skjer i 1704.Denne Marit får også en sønn som heter Sakarias, men det skjer nok først i 1741.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har nå funnet Marit Nilsdatter jordlagt 2 pinsedag i 1716. Hun var da 70 år gammel, så jeg takker for opplysningene som gjør at jeg tror jeg skal komme meg videre bakover.Forøvrig gjør jeg oppmerksom på at i forhold til tidligere innlegg så var Marit Monsdatter den tredje konen til Anders Andersen Berg (Langfjell). Den Marit som Anders Andersen giftet seg med i første ekteskap er innført to ganger i kirkeboka så vidt jeg kan se, og begge ganger bare med fornavn Maritte, første gang Maritte Langfield og andre gang Maritte Berg. Med hilsen og takk! Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Etter å ha sett litt mer på fødselen til Marit Nilsdatter, så kan hun ikke være 70 år ved sin død. Selv om det ser ut for at presten har skrevet 70 år, så må hun ha vært nærmere 90 år når hun døde i 1786. Første barn som hun får det er i 1719, hun giftet seg også i 1719. Uten tvil er det samme Marit Nilsdatter som står der, dette kommer fram når man sammenholder kirkeboka med skiftet i 1786.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Hei Øystein!Det som står i gardshistoria:Sakarias Olsen gift 1719 med enke Marit Nilsdatter (før g.m. ein Anders og hadde sonen Sakarias f. 1704) avskrift av gårdshistoria s.159.Jeg har sett gjennom kirkeboka 1704 og det er bare Anders Langfjell som får sønnen Sakarias. Og i Gardshistoria har Anders Førholm også en sønn Sakarias på Anders Andersen Berg. Og Berg er jo nedre Langfjell er det blitt fortalt meg.Kanskje samme Zacharias er blitt ført inn på 2 familer. Jeg vet ikke.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk skal du ha Solveig! Jeg føler meg sikker på at Anders Frøholm her har blandet de to 'Maritene' litt. Men selv om Marit Nilsdatter ikke hadde noe ekteskap før med Sakarias Olsen, så må hun allikevel være rundt 90 år når hun dør i 1786. Jeg stammer fra Sakarias selv, men jeg skal gå igjennom kirkeboka for å dobbeltsjekke bygdeboka. Jeg ser at Sakarias ikke er nevnt i skifte etter Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har sett igjennom kirkeboka for Rana og har funnet at Marit Nielsdatter første gang gifter seg i 1719 med Sakarias Olsen og de får mange barn sammen helt til han dør i 1740. Marit Nielsdatter forlover seg igjen i 1740 med Gabriel Hansen og de får sønnen Sakarias i 1741.Når det gjelder Marit Nielsdatter sitt opphav, så ser det ut for at hun kommer fra Hammernes. Dette begrunner jeg i at faddere til hennes barn tyder på at hun kan komme derfra. Hun er muligens den Marit Nielsdatter som er nevnt der i ett skifte i 1690 Ett av Marits barn heter Benjamin, muligens er han kalt opp etter en bror til Marit.Takker igjen for all hjelp!Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Når det gjelder Marit Nielsdatter, gift med Zakarias Olsen, hadde de også ei datter sammen, Elisabeth, f. ca. 1724. I Svein Edvardsens Skifter for Moe/Hemnes, er hun nevnt på nr. 1651 i skifteoversikten for Mo, og da bodde hun på 'Leervigaaen'. Noen som vet hvor denne gården er? Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Geir! Jeg går ut fra at her siktes det til Lisbet som døpes Fer 3 Pent. i 1726. De har også to barn som døpes med samme navn før dette, men de dør tidlig. Jeg vet ikke hvor Leervigaaen ligger, men Leervigen finnes i alle fall i tellingen i 1701, det ser ut for at Leervigen ligger i Sør-Rana.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei og takk for hjelpen, Øystein! I alle fall kan jeg nå slå fast at 'Leervigaen' er det samme som Vedåen, gnr. 8 i Hemnes. Gården hette iflg. Hemnes Bygdebok i 1666 'Leruigaa'. Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.