Gå til innhold
Arkivverket

[#28014] Captaine des Armes Ole Schandorp gift til Løten på Hedmarken


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Captaine des Armes Ole Schandorp ble gift med Anne Lennertsdatter, f. Tretteberg, Løten. † ca. 1736. Hennes foreldre var Lennert Lennertsen f. ca. 1636. † ca. 1719 og Birte Sørensdatter, f. Holtet, Løten. Lennert var kjømann i Christiania fra 1670 til 1685 og gårbruker på Tretteberg fra 1687 til 1717. De hadde også en sønn som het Søren. Håper noen har opplysninger om ovenstående personer.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er Lennert Lennertsen så vidt nevnt i forbindelse med kjøpet av gården Skytteren i Romdal Lenke (rett under note 265 i teksten).I FS/IIGI finner jeg en Mogens Tretteberg som gifter seg 1.1.1699, Løten, med Kari Helgesdatter ”Hoingstad”. Iflg. dine opplysninger var Anne Lennertsdatter, født Tretteberg, Løten. En slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Lennert Lennertsen er omtalt i Løten bygdebok bind 1 under Tretteberg, i Romedal bygdebok bind 1 Under Bretten og i bind 3 under Skytteren. Et sammendrag av dette er at han er født på Bretten i Rommedal ca 1736 av foreldre Lennert Bretten gm enka etter forrige bruker av Bretten. Navnet hennes er ukjent. Lennert Lennertsen ble gift med Berte f ca 1640, datter av sorenskriver på Øvre Romerike Søren Eriksen gm Anne Andersdr, bodde på Holt(er) i Ullensaker. Alle disse er også omtalt i Norsk Personalhistorisk Tidsskrift bd. 3 s 224-225. Lennert døde på Tretteberg 1719. Lennert og Berte hadde 2 barn: Søren ukjent sjebne. Anne død 1736 gm Ole Schandorp. Bodde på Melbystad på Gran uten barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Takk til begge to for innlegg. Nå har jeg fått de opplysningene jeg hadde håpet på borsett fra en sak: Hvem var denne Ole Schandorp? For meg høres det ut som om han kommer fra Danmark. Mulig jeg bør lage et nytt innleg med henvisning til Gran?MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.