Gå til innhold
Arkivverket

[#28021] Hvor ble det av Jacob Jacobsen Brobakke


Gjest Tor Brobakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Brobakke

Jacob Jacobsen Brobakke ble født 07.12.1856. Han var nest eldste barn av Jacob Jacobsen Brobakke (f. 04.09.1830) og Kristianne Rasmusdatter. Han finnes i 1865-tellingen, men etter det kan jeg ikke finne noen spor. En Jacob Brobakke døde i henhold til 'Døde i Davik prestegjeld' i 1942 i Rugsund, men han er etter sigende født i 1861. Det fins 'gamle rykter' om at mannnen levde og var halt eller hadde et lyte av noe slag. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Takk for forsøket. Denne Jacob du fant, har jeg også funnet. Tvilsomt om mannen var gift. Dåpsdato var 14.12.1856. Gården som faren kjøpte like før eller etter sønnen Jacobs fødsel, ligger på Bryggja i Nordfjord. Foreldrene kommer fra Berget på Stårheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Nei, ikke jeg heller, bortsett fra denne Jacob som var født i 1861. Likevel er det all grunn til å tro at han bodde i distriktet, for det fortelles om en 'halte-Jacob' i slekta. En ide er vel å systematisk sjekke kommunene rundt - også på Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Takk, Gisle. Det er grunn til å tru at dette er mannen. Maurstad er i same bygda, og eg trur det er gode grunnar til at han ikkje heldt på etternamnet Brobakke - som var knytt til heimgården som eldstesystra Oline overtok svært tidleg. Då gjeld det for meg å fylgje grandonkelen min vidare inn på 1900-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hole

Dette er nok halte-Jakob som er dreng på Maurstad i 1900. Forøverig son til pene-Jakob. Halte-Jakob var den 7-ande Jakoben i uavbrutt rekkje sidan 1671, derfor desse tilnamna. Det har ikkje lukkast meg å finne han blandt dei døde, men eg skal jobbe vidare med saka. Eg er oldebarn av Oline, og hvis mine 'antagelser' er rette, er du barnebarn av Gabriel. Siste helga i Juni i år, hadde vi etterkommarane av Oline og Lars eit slektsstemne på Bryggja. Det var då 150 år sidan dei var født. Der var vi ca 110 frammøtte. I den anledning blei det gitt ut eit slektshefte, men den einaste av Oline`s søsken som blei omtalt noko extra var Johan (f. 1872) som emigrerte til USA ( seinare Canada ). Han skifta namn til John Jackson, levde ugift og barnlaus i Brandon, Manitoba Can. Der døde han i 1959. Legg gjerne igjen adr. di, så skal eg kontakte deg for meir slektsinfo.MVH Magnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Hei, Magnar - slektning, frende og granskar av same slekt. Dette var artig - og eg er varsla om din eksistens av Kari Brobakke. Du har heilt rett; eg er barnebarn av Gabriel. 'John Jackson' fann eg ut om i mai i fjor, gjennom Christine Brobakke sine born Harriet og Edna i USA. La oss no sjå om vi får gravlagt halte-Jacob - og så finne den siste i syskenflokken - Synneve. Mellom Jacob og Synneve blei det født tre Rasmus'ar som døde før dei var eit og eit halvtg år. E-mail adressa mi er t-bro@online.no, og eg ser fram til at du tar kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Marianne Sulesund

Hallo, Apropos Brobakke. En Hans Jakobsson Sigdestad kom til Sunnmøre (Borgund) like før 1800, fikk en sønn Jakob Martinus i 1799, han var født på Slinningen i Borgund (nå Ålesund) i M&R, han er forøvrig min manns tip-tip-oldefar. Jeg har begynt å søke litt rundt etter Hans Jakobsson og fant via SF-arkivet en Jakob Hansson Brobakke som i 1770 g.m. Else Rasmusdtr. Myklebust (f. CA. 1750)i Davik pr.gjeld som fikk sønnen Hans døpt 21. jan. 1771 i Davik, Bygstad sogn.Er det ikke trolig at denne Jakob Hansson Brobakke er samme slekt som de dere nevner over her? Ser ut som at hverken Jakob eller Else var fra gården Sigdestad(?). Er Brobakk og Sigdestad langt fra hverandre - eller tvers over fjorden?Den nevnte Hans Jakobsson Sigdestad/Slinning giftet seg ca. 1799 (eller tidligere) med Anne Ellingsdatter f. ca. 1750, er det noen som kjenner til henne? Kan ikke se at de giftet seg i Borgund, eller at hun er født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hallo Marianne,Hvorfor skulle ikke Hans Jakobsen være fra Sigdestad? Her er en kandidat fra Sigdestad i Ålfoten:LenkeDet er to gårder ved navn Sigdestad i Nordfjord, en i Stryn, og en i Ålfoten sogn i Davik prestegjeld. Brobakke tilhørte Rugsund sogn i samme prestegjeld. Myklebust er det minst fire av i området, Stryn, Ålfoten, Kjølsdalen i Davik sogn, og på Bryggja. Men Davik i Bygstad sogn - hvor er det?Jeg ser ellers ingen som 'matcher' din Hans på noen av de tre brukene på Brobakke (i bygdeboka), men det betyr ikke nødvendigvis at det ikke skulle være en forbindelse. Den Jacob Brobakke som kom fra Berget på Stårheim, var født på Berget rundt 1830, og kom til Brobakke rundt 1857. Jeg ser ingen som heter Hans blandt hans aner eller slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Når jeg fikk inntrykk av at han ikke var fra Sigdestad, Jakob Hansson, så var det notat ved vielsen Lenke Der sies at han er født på Brobakke. Men jeg jo ikke 100% sikker på at det er riktig mann, men kona heter Else og vielsesår kan stemme rimelig godt. Det kan se ut som denne Jakob var enkemann da han giftet seg med Else i 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg tror nok at de to vi har vært inne på er far og sønn. Jeg ser på Brobakke, bnr. 1 en Hans Jakobsen død 67 år gammel 1763, bruker fra 1712, gift med Marte Olsdtr Humborstad død 64 år gammel 1751. Bygdeboka sier at 'Hans skulde verta fanga av tyrkerana, segjer segni'. En sønn Ola omkom.Denne Hans kan være far til Jakob (Hansen?) og bestefar til Hans Jakobsen Sigdestad. På Brobakke nr. 1 var det imidlertid Mari Hansdtr. og ektemannen Klaus Iversen Skorge som overtok bruket.Jeg har ikke sjekket om det finns noe skifte som kan avklare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Else sine foreldre er nevnt i skiftet under tema 30304 - Arkivforum etter Rasmus Jensen Myklebust:Skiftet er datert 30. mai 1780 og nevner enken Anne Hansdatter, og sju barn: Knud R. Ishougen, Jens R. Møklebust, Hans R. Hessevogbakken, Waldemar T., 23 år, Ingeborg R. Davignes, død, etterlatt seg 2 barn, Else R. Sigdestad, død, etterlatt seg tre barn, og Mette R., gift med Abel Møklebust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.