Gå til innhold
Arkivverket

[#28022] Etterlyser et barnekull fra Kvæfjord


Gjest Torleif Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Berg

Foreldreparet Kristian Nikolai Olsen og Kristine Gerhardine Olsdatter hadde følgene barn: Akkim Bernhard f. 30. mars 1885 Emil Olai f. 9. apr 1888 Inga Olufine f. 11. aug 1892 Johan Oluf f. 3. mar 1896 Alle med Kristianse/Kristiansdatter som etternavn. Alle bodde i Kvæfjord kommune til etter konfirmasjonen, men senere er alle borte fra kommunen. Noen som har opplysning om noen av disse? Begge deres foreldre døde før 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei, kan du si noe om hvor i Kvæfjord de oppholdt seg, og hvem som tok vare på barna etter at foreldrene døde? Vel, den eldste var 15 år i 1900, så han var kanskje i tjeneste/arbeid. Og hvor bodde barna ved konfirmasjonen?Har du oversikt over foreldrenes evt. søsken i FT 1900?mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Familien bodde i Bogen i Kvæfjord. Den eldste sønnen var konfirmert 23. juli 1899. Han finner jeg ikke i folketellingen 1900, men de øvrige barna finner man i ft. 1900 for Kvæfjord boende hos forskjellige fosterforeldre på forskjellige steder i Kvæfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Har funnet barna i FT 1900 for Kvæfjord. Det kunne være litt informativt å legge ut lenker.Her er Emil i FT 1900:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01911&gardpostnr=352&personpostnr=2281&merk=2281#ovre>LenkeOg her er Inga i FT 1900:LenkeDet ser ut for at Inga bodde hos sin mors søster Rebekka. Se lenke fra FT 1875, der vi finner både moren Kristine og Rebekka, her:LenkeOg her er Johan i FT 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Kanskje jeg har formulert meg noe klønete i mine 2 tidligere innlegg!? Jeg mente at det ganske tydelig skulle gå frem at jeg har rimelig bra oversikt over både foreldrene og barna helt frem til barna blei konfirmert. Da forsvinner de fra kommunen.Det er i tiden etter den siste konfirmasjonen av Johan Oluf i 1911 jeg søker etter opplysninger. Alle barna er flyttet ut fra kommunen etter den tiden, men jeg regner med at de tok bolig andre steder i landet vårt og kanskje giftet seg. Om noen har opplysninger om giftemål eller andre registreinger av disse barna? Mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Jeg synes ikke at dine innlegg var klønete formulert - slett ikke. Jeg ønsket å bidra med litt drahjelp.Jeg tror det kan være viktig å få ut litt relevant informasjon man sitter inne med, som omhandler de personene man leter etter.Ved at brukere av dette forumet gir tilbakemelding, fører jo til at etterlysningen kommer øverst på listen igjen og dermed muligheten til å nå flere lesere. Og sjansen for å nå noen som måtte vite noe øker.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berhg

Ny ettersøking: Etter å ha 'finkjemmet' Trondenes kirkebok har jeg funnet at Akkim Bernhard Kristiansen f. 30.03.1885 giftet seg 21.04.1907 med Helga Magdalene Theodorsdatter f. 22.02.1879 i Ervik, Trondenes. De fikk 4 barn: 1. Klara Kristine f. 05.08.1907 2. Trygve Andreas f. 19.07.1909 3. Karen Antonette f. 07.05.1911 4. Harald Akim f. 03.12.1912 Familien bodde i Harstad da disse barne blei født. Far til barna, Akkim Bernhard, er i kirkeboken oppgitt til å være skomaker.Noen som kjenner noe til denne familien?Videre fant jeg at Emil Olai Kristiansen f. 09.04.1888 giftet seg 21.07.1912 med Lilly Ovedia Olsen f. 10.08.1885 i Vardø. Denne familien flyttet trolig til Bergen?De to øvrige søskener til Akkim Bernhard og Emil Olai, Inga Olufine Kristiansdatter f. 11.08.1892 og Johan Oluf Kristiansen f 03.03.1896 har jeg ikke funnet noe mere om.Tar gjerne mot opplysningerom noen av disse også over privat e-post: torleif.berg@hlink.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei TorleifEmil Olai brukte Olsen som etternavn og døde 23 mars 1959 i Bergen. De hadde vistnokk ikke barn.Steinar Olsen eks Bodø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Å ja Steinar - du har flyttet til Lødingen?Alle disse barna brukte Kristiansen ved konfirmasjonen og de to som jeg har funnet ekteskapet for i Trondenes kirkebok er innført med Kristiansen som etternavn i kirkeboken.Men kaskje at alle har benyttet Olsen som etternavn senere i livet - vær oppmerksom på den mulighet.Deres far heter jo Kristian Nikolai Olsen så muligheten for etternavnet Olsen er stor.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.