Gå til innhold
Arkivverket

[#28028] Refsnes gods, Jeløy/Moss - Just Coch


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Hovedbygningen på Refsnes skal ha vært oppført 1764 eller 1767. David Chrystie og fru Eline Soli Thaulow kjøpte Refsnes ca 1794 og hadde gården/godset i ca 50 år.Jeg lurer på hvem det var som fikk oppført den flotte hovedbygningen? Jeg vet at sognepresten i Rygge, Carl Nielssøn Coch, hadde en sønn, Just, født 16.10.1693, begravet 11.06.1763. Det er antakelig hans datter, Margrethe Kirstine Justsdatter Coch som blir gift 15.09.1733 i Moss med Halvor Thoresen på Refsnes, og 2. gang 1743 med Ivar Backe på Refsnes.Etterkommere er visstnok Just Coch f 1741, Halvor f 1744, Johs f 1747 (druknet 1767), Live f 1750, død 1760, Anders f 1753/54.Er det noen av disse som fikk oppført bygningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Berit - jeg har sett dette (det er en del av den lenken jeg la inn), men takk skal du ha! Det framgår ikke her hvem som hadde gården da hovedbygningen ble satt opp.Inne i bygget henger det forøvrig ei 'tavle' med ei historie om en falskmynter som visstnok hadde en tilknytning til stedet. Jeg har sett dette, men jeg husker ikke hvem falskmynteren var. Er det noen som kjenner denne historien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Det er usikkert når gården Refsnes er bygd men er ombygd flere ganger. Trolig ble gården ombygd eller helt nybygget etter David Chrysties overtakelse i 1794. De to tårn var det Lorents Meyer fra Christiania som ansvarlig for.David Chrysti kjøpte eiendommen av Johannes Larsen Mørk som var gift med Margrethe Kirstine Justsdtr. Koch. Johannes kjøpte halve gården av sin svigermors mann Johannes Christophersen som var gift med Margrethe Nielsdtr. Kase i hennes andre ekteskap. Hun var først gift med Just Halvorsen Koch som fikk gården med sin annen kone. Den andre halvdelen kjøpte Johannes Mørk av sin kones søster Maren.Deres far Just Halvorsen Koch døde i 1789. Dødsboet var taksert til 1315 rdl som omfatter hele Refsnes med 2 skp. salt.Just hadde overtatt Refsnes i 1783 etter stefaren skipper Johannes Engebretsen Bache som i 1743 giftet seg med enken etter Halvor Thoresen Coch Margrethe Kirstine Cock (datter av Just Carlsen Cock og Karen Sørensdtr. Orkerød)Halvor Thoresen Coch hadde i 1737 overtatt Refnes etter sin far Tore Halvorsen Refsnes.Det er lite trolig at noen av eierne før David Chrystie hadde økonomi til å bygge den store hovedbygningen som var på Refsnes i 1801. Tegning av gården er i Moss Bys historie nr. II, side 221.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei, jeg sitter her med et hefte: Familier på det gamle Moss, av Sven Moestue, utg 1984. Dette heftet omhandler Refsnes på drøyt 4 a-4 sier, og blir selvfølgelig for mye å sitere her.Gi meg din adresse så sender jeg kopi. Det står mye interessant om Refsnes historie. Hilsen Anne lene. alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hjertelig takk for veldig mange gode opplysninger, Knut!Ja, jeg vil gjerne ha en kopi av dette, Anne Lene - adressen er eagleroe krøll online dot noMh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.