Gå til innhold
Arkivverket

[#28030] Hvordan finne faddere?


Gjest Frank Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Rønning

Jeg søker faddere til Martin Christiansen d i Frogner kirke, Lier 1829. Har gått inn på faddere i Lier i den aktuelle periode, men kan ikke se hvordan jeg kommer videre uten å kjenne navnene. Mvh Frank Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det er ikke helt klart for meg hva du mener her. Døde Martin Christiansen i 1829? Eller mener du at han ble døpt da? Rent generelt finner man naturligvis fadderne i kirkebokens dåpslister. Så om du vet hvor og omtrent når en person ble født, bør det ikke være vanskelig å finne vedkommendes faddere. Kanskje du bør presisere nærmere hva problemet egentlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Fadderne vil jo, som Hans skriver, være ført opp sammen med dåpsbarn og foreldre i kirkebøkenes dåpslister. Vet du at Martin ble døpt i Frogner kirke i Lier i 1829, burde det ikke være noe problem å bla seg fram til riktig dåp. Dersom det er en avskrift eller en digitalisert utgave av kirkeboka du leter i, er det ikke sikkert at fadderne er tatt med i avskriften. Da må du i så fall ta deg en tur på riksarkivet for å kikke i de mikrofilmede kirkebøkene der, eller låne mikrofilm av den aktuelle kirkeboka til biblioteket på Kolbotn (som vel er det nærmeste til Sofiemyr, skulle jeg tro).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Døpte og faddere i Lier ligger i hver sin database i Digitalarkivet. For hver post er det et referansenummer (Dåpsref.-nr. og Fadder-ref.nr.) som benyttes for å finne faddere til en gitt dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Takk for hjelp med faddere. Jeg forstår nå at en må via barnets dåpsinnføring først. Dåp i Lier omkring 1829 er vel ikke er digitalisert. En tur på biblioteket på Kolbotn blir løsningen. Takk igjen. Mvh Frank Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.