Gå til innhold
Arkivverket

[#28031] Hjelp til tolking av skrift m.m. (dåpen til Lisbeth Semlemands sønn 1693)


Gjest per torgersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Så får vi gå til Drammen for å finne neste ledetråd Lenke .Moren var i alle fall Ingeborg Pedersdatter som døde på Bragernes ca.1700. Lisbets søsken kan listes opp som:Sybille, Uldrich, Niels, Abigel og Friderich. – Antakelig alle med Petter Timmermand som far.Og denne Eener (Lisbets ektefelle) er vel identisk med Einert Andersen (innlegg 1).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Iver Mosvold

Skiftet etter Petter Timmermand (d.1684) [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=29&filnamn=sk06021682&gardpostnr=876&personpostnr=3719&merk=3719#ovre>Lenke .Han var altså strandfogd (antakelig i Bragernes og/eller Strømsøe).Hans svigerfar var Peder Guttormsen Lindnes (- Lisbets mor-far, - som det var skifte etter i 1696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiAng. 28: Lindnes er nok gården søndre Søndre Linnes i Lier her: LenkeEllers ser jeg at det er nevnt ei Petronella Marie Meyer i første innlegg. Hun er nok datter av Adolf Carl Meyer død ca. 1686 i Strøm i Skoger i Vestfold. Adolfs svigerinne var ei Hansdatter Holst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Fint med rask oppklaring vedr. Lindnes (det var som jeg etter hvert tenkte).JAN MEYER og PEDER HOLST er blant de første med borgerskap i Christiansand som nevnes i Farsund (1649 eller årene like før).(iflg. Borgerrulle for Christiansand 1841-1820 http://da4.uib.no/da/bo10011641.pdf )At det i Bragernes umiddelbare nabolag (Skoger) er en Holst/Meyer-forbindelse er jo meget interessant i denne sammenheng, men kan ikke Petronella like gjerne være datter av denne JAN i Farsund/Christiansand?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJo, Petronella kan muligens være det, men etter en rask gjennomgang av Vanse kirkebok for den perioden finner jeg at det også er ei Sophia Amalia som gifter seg med en Tholdorph (husker ikke akuurat hans navn nå). Adolf hadde også ei datter med dette navnet. Samtidig døpes et annet sted ei Ida Lutemelle. Adolf var gm. Ida Lutemelle Petersdatter (Petters). Det synes å være så mange sammentreff her med denne familien og litt spesielle navn som gjør at jeg tror det må være denne familien.Ellers var jo ditt funn av denne Jan interessant. Han kan jo muligens være bror el. av 'min' Adolf, som det skiftes etter i 1687.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.