Gå til innhold
Arkivverket

[#28046] Opphavet til gråstensmurer August Smith fra Sverige


Gjest Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjartan Brastad

August Johansson gifter seg 1863 i Oslo domkirke med Christine Olsdotter fra Värmland. Ved FT 1900 bruker familien Smith som etternavn. August (5/9 1833 - 1906) skulle i følge familien stamme fra Uddevallaområdet i Båhuslen, men både for- og etternavnet er svært vanlig der og jeg har derfor ikke klart å finne opphavet hans. Familien hans ser også ut til å ha brukt Roll som etternavn, uten at det sier meg noe mer. Søking i ulike kilder har gitt diverse August Johansson, med ulike skrivemåter på etternavnet, men foreløpig ingen klar kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

August og Christine (Stina) gifter seg 13. september 1863 i Oslo domkirke. Hun var gift første gang 1860 med August Aronsen i Sillerud i Värmland, men denne August døde i en arbeidsulykke. Christine giftet seg så med neste August som var arbeidskamerat med første August. Ett av barnebarna til August og Christine har oppgitt at far til August var Johannes Roll Johansen og mor Christine Roll. Ved giftermålet i 1863 er fars navn oppgitt til Johannes Andersson. Foreldrene bodde i Bohuslen, nærmere bestemt i Uddevallaområdet. Jeg finner ingen med etternavn Roll som kan passe til denne beskrivelsen. Navnet Roll er heller ikke brukt senere så vidt jeg har sett. Derimot dukker Smith opp som etternavn hos August og Christine, uvisst hvorfra. August Johannesen må ha flyttet til Norge som voksen, dvs antakelig mellom ca 1855 og ca 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ved vielsen ser det ut til at August er født i Ödeborg, dvs. trolig Ödeborg Sokn i Färgelanda kommun i Västergötland - som du riktig beskriver er like ved Uddevalla. (Teoretisk kan det være Ödeborg, Töftedal, Dals-Eds kommun, Västergötland, men lite sannsynlig).Da skulle det vel ikke by på problem å få tak i de rette husforhörslängder og ministerialbøker gjennom SVAR ( eller om de ligger på nettet ) for å få bekreftet foreldrene, han burde være født i 1833-1835. Kan ikke tenke meg at dette er en stor forsamling.Du finner jo også ut når og hvor han/familien reiste samt øvrige familiemedlemmer og mye, mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Ödeborg hadde jeg åpenbart gått glipp av, uvisst av hvilken grunn. Kanskje har jeg lest det som Göteborg, det er lenge siden jeg sjekket denne kilden. Ødeborg er et svært interessant spor som jeg skal lete videre på. Tusen takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.