Gå til innhold
Arkivverket

[#28049] Anders Olsen Nedreås, Myking Lindås, f. 1828 Veland - foreldre?


Gjest Nina Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Karlsen

Har sjekket kirkeboka (mikrofilm) og finner en Anders som er født i Myking 20/12 1828, far: Ole Andersen, mor: Synneve Ellevsdtr. Fadrene kommer fra Nedreås (Neraas) og Hindenes. Paret giftet seg i juni samme år, da var hun 36 år og bodde på Søre Qvinge, han var 33 og kom fra 'Ravnberg'. I 1801 er hun hos foreldrene på Søre Qvinge, men den beste kandidaten til Ole er sønn til Anders Halversen på Rognøen i Sannes sogn. Kan dette være folkene jeg leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

I Masfjordboka under plassmenn, husmenn og indestar. Finst det ein Ellef (Eiliv) Andersson Rolland (Rødland) frå Myking. f.1752 , 1780 gm. Marta Osldtr. S. Kvinge f. 1755 på b.nr. 5 d. 1821 1821 gm. Brita Olsdt, Dyrdal frå Myking f, 1778 d. 1847.Han hadde barna: Mons f. 1780, Anders f.1784, Randi f. 1786 gm. Anders Nilsson Kvingedal 1809 (dei budde på husmannsplassen på S. Kvinge) Ola f. 1790 budde på S. Kvinge , Synneva f.1793 og Hans f. og d. 1796. Det står ikkje kvar det blei av Synneva.Ole Andersen finn eg ikkje i Masfjordboka, verken på Raunøyne eller på Rambjørg.Anders Halversen strå oppført under plassfolk på Raunøy. Gift med Ingeborg Olsdt. og med ei datter Anna f.1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Takk, Marit! Jeg finner ingen Ellev som passer på Nedreås, der Synneve skal komme fra iflg. Bygdebok for Myking, så jeg vil tro at han du har funnet er den rette. Ole Andersen finnes på Rognøen i folketellingen 1801, listet som sønn til Anders Halversen og Herbor. Jeg tror det må være han som gifter seg med Synneva i Myking 1828. I Myking-boka står det også at Ole er sønn til Anders Amunds. Gjelsvik. Hans første kone Kari dør i 1797, Oles fødselsår, og broren Amund f. 1794 er fostersønn på Toft, der Anders' nye kone kommer fra, i 1801. Jeg tror ikke Ole i folketellingen var fosterbarn, så min teori er at det har skjedd en forveksling og at bygdebøkene må være feil. Hva mener andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.