Gå til innhold
Arkivverket

[#28053] folketelling 1910


Gjest Lise Mette Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Mette Johansen

Jeg lurer på om det var en folketelling i Sarpsborg eller omegn 1910-1911 og i tilfelle, om det er mulig å lese den noen sted? Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det var en landsomfattende folketelling i 1910, men den er sperret for innsyn i 100 år. Digitalarkivet registrerer tellingen i samarbeid med RHD og tellingen vil bli lagt ut for søk i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Dette med sperrefrist på så mye som 100 år, er det av forholdsvis ny dato? Jeg mener å huske at FT1900 var tilgjengelig lenge før år 2000, men det er mulig jeg husker feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Statistikkloven av 1907 sørget for at statlige tellinger etter 1907 fikk 100 års sperre. 1900-tellingen var det ikke de sammme bestemmelsene på så den ble lagt ut i 1998/99.Kommunale tellinger faller ikke innunder 1907-loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Det kan ikke være riktig at 1900-tellingen først ble tilgjengelig i 1998/99. Jeg mener i alle fall å ha kopier av denne fra tidlig på 1970-tallet. Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Mette Johansen

Jaja.. jeg får bare smøre meg med tålmodighet da, hvis 1910-tellingen ikke blir lagt ut før 2011. Takk for opplysningen. Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Men finnes det kommunale tellinger for Sarpsborg? Eller en bytelling fra mellom 1900 og 1910 (det ble jo laget egne bytellinger mellom de landsomfattende tellingene før 1900)? Det vet jo i så fall Statsarkivet, eller kommunearkivet, om det finnes noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.