Gå til innhold
Arkivverket

[#28055] Peder Ellingsen og Birte Pedersdr. Granseie, Gran


Gjest Øystein Brennsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Brennsæter

I ft 1801 for Gran finner en under Gran prestegård, nr 36 Peder Ellingsen, 42 år og 37 Birte Pedersdr, 32 år. Kan noen hjelpe meg med foreldre og besteforeldre til disse to?mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser i FT at han var skoleholder.På FS har jeg funnet noen opplysninger, men de må sjekkes da det er ingen garanti for at de er riktige.Gift 1/5 1794 Gran Peder Ellingsen far Elling Tuff, og Berthe Pedersdatter far Peder Gran.Peder dpt. 27/1 1760 Gran, Ellen Pedersen og Kiersti Andersdt.Gift 17/4 1748 Gran Ellen Pedersen og Kiersti Andersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

For ordens skyld Berit. Det er ikke oppgitt noen far på disse som gifter seg i 1794, men forlovere :Peder Hansen og Haagen Corneliussen, begge bosatt på Tuff.Har FS ført opp dem som foreldre eller kobler du noe uten fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ren avskrift fra FS. Det kan være lagt inn av en som har forsket på dem og derfor er farsnavn lagt til. Ikke vet jeg. Om jeg prøver å sette sammen noe så sier jeg alltid fra. Holder meg som regel til det som er skrevet, hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Javel. her er løsningen og Peder Ellingsen (Ellensen)er ikke fra Tuff. Han er døpt 27/1-1760 Egge: Ellen Pedersen og Kiersti Andersdatter. Ellen Pedersen , Tomt, gift 17/4-1748 med Kiersti Andersdatter Egge. Berthe Pedersdatter døpt 25 s. efter Trinitatis 1765 (24/11) Framstad: Foreldre Peder Brynildsen og Eli Andersdatter. Peder Ellingsen (Ellensen) er grei. Berthe var litt verre men ser en på fadderne til hennes barn så er hennes søster Kari Pedersdatter Framstad fadder til to av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Takk for innlegg fra begge to. Jeg hadde også vært innom FS, men syntes ikke dette så helt troverdig ut. (Avskrifter av kirkebøker fra Gran fra denne perioden inneholder som oftest bare fornavn og farsnavn til foreldrene og ikke gårdsnavn.)mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Stein Eriksen

Hei Øystein.Er du etterkommer av Peder Ellingsen og Birte Pedersdatter ?Hvilke barn har du funnet av Peder og Birte ?MvhStein Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Svar til Stein Erik.Ja jeg er etterkommer til Peder Ellingsen og Birte Pedersdatter. Tror han blir min 4.tippoldefar.Jeg har ikke konsentrert meg så mye om søsknene til anene så langt tilbake, men jeg er i hvertfall etterkommer av Elling som er født i 1802. I ft 1801 finner vi Peder, 6 år og Anders, 4 år. Under døpte i Gran finner vi Hans, døpt 8/3 1807 på Granseie. Men dette har du vel fra før?Men jeg mangler flere av besteforeldrene til disse to, så hvis du kan hjelpe meg med noen av dem er det kjempefint.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Peder og Berthe har såvidt jeg kan se 4 barn, Peder dpt.22/2-1795 Helgum, Anders dpt.7/5-1797 Goutvet, Elling dpt.8/8-1802 Granseie og Hans dpt.8/3-1807 Granseie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei igjen.Jeg har såvidt begynt på denne grenen av slekten, så jeg kan desverre ikke hjelpe deg med besteforeldrene til Peder og Berthe.Jeg hadde kun de opplysningene jeg fant under Grans Præstegaard på Gran.Det var jo flott med inleggene fra Berit og Hans, de førte meg et skritt videre.Etter tips fra Hans ved en tidligere anledning var jeg en tur på Hadeland Folkemuseum på Gran, hvor jeg fant mye stoff om de personene jeg dengang søkte.Siden jeg har mye slekt på Gran, Jevnaker og Østre Toten planlegger jeg et nytt besøk på Hadeland Folkemuseum, og jeg tar med meg opplysningene fra inlegg nr. 5, og finner jeg noe interessant så skal jeg si i fra.Peder og Berthe er forøvrig også mine 4xtippoldeforeldre. Jeg er etterkomer etter Anders dpt.7/5-1797 Goutvet.MvhStein Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Lykke til på Hadeland Folkemuseum. Jeg tar svært gjerne i mot ny informasjon om du skulle finne noe. Har selv litt problemer med å lete der på grunn av avstanden. Tviler på om du finner så mye stoff fra Østre Toten på Hadeland Folkemuseum, da må du nok heller til Kapp.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.