Gå til innhold
Arkivverket

[#28056] Hvor ble det av Gjertrud Olsdtr. født ca. 1841 i Grytten, var i Ålesund 1865.


Gjest Arnulf Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnulf Pedersen

Jeg har lenge prøvd å finne ut hvor i Grytten Gjertrud kom fra og hvor det ble av henne.22. mars 1870 får hun en datter, Hansine Pauline Hansdtr., som enkefru Gjertru Olsdtr. Møller f. 1841 med ungkarl sømand Hans Larsen Kraasvig f. 1849. Hans Larsen ser også ut til å være umulig å finne noe mer ut om. (Hansine Pauline ble senere gift i Bergen. Hun kalte seg da Hansine Pauline Brækken).Den eneste Gjertrud Olsdtr. i Grytten som er i passende alder jeg finner i 'Raumafolket' er under Sogge 5, Gjertrud Olsdtr. Sogge født 4.10.1840.I folketellingen 1865 i Ålesund finner jeg henne i huset til C. Caspersen. (Han er en av Hansines faddere i 1870). Hun er da ugift, men bor der sammen med datteren Anna Fredrikke Møller født 1864. I huset bor også en svensk sjømann, Frederik Møller født 1831 i Malmø. - Kan det ha vært denne Frederik, kalt Frederik Carlsen, som iflg. Familysearch giftet seg 1. juli 1866 i Ålesund med Gjertrud Olsdatter?.En ugift skomaker, Fredrik Møller, fra Grytten utvandret til Iowa 11. mars 1891 med betalt billett. Han var da 22 år, altså født ca. 1869. Er dette en sønn og kan Gjertrud og datteren Anna Fredrikke ha emigret tidligere?Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Britt Iren Neergård

Litt sent svar, men bedre sent enn aldri..Såvidt jeg kan se har du funnet den rette Gjertrud Olsdtr. for: pige Gjertrud Olsdtr. Soggereiten f. 4.10.1840 fikk attest dat 27.8.1864. Hun var da bosatt i Ålesund, men ga opp reisedato til 1856. Hun trenger vel attest fordi hun nå skal gifte seg.Gjertrud flyttet tilbake til Grytten med barna for jeg finner at tre er konfirmert der: Karl Olaus Fredriksen, Soggebrækken f. 6.5.1866 i Ålesund, konfirmert i Grytten 1881. Edvard Fredrik Gerhard Møller, Soggebrækken døpt 26.4.1868 i Ålesund, konfirmert 1884 i Grytten. Faren er Karl Fredrik Møller, bogbinderssved ved den førstes og sjømand ved den andre. I 1886 blir Hansine f. 22.3.1870 i Ålesund konfirmert i Grytten. Faren som oppgitt over. Den eldste dattera Anne Fredrikke f.1864 kan jeg ikke finne i konfimantlistene for Grytten. Gjertrud har da måttet flyttet tilbake ca 1880.Har 'lett' litt etter Gjertrud, men forløbig ikke funnet henne. Skal se mer senere, mulig hun har giftet seg igjen eller flyttet videre. Fant henne ikke over begravede før 1900 i første omgang.Håper det hjelper deg litt videre.Mvh Britt Iren Neergård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Glemte bare å presisere at den Gjertrud som jeg refererer til er datter til Ole Pedersen Soggereiten og hustru Guri Amundsdatter, altså den samme som du fann under Sogge 5 i Raumadalsboka. Min opplysninger er hentet fra kirkbøkene for Grytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Hjertelig takk til Britt Iren Neergård. Dette var kjempeflott og kommer helt sikkert til å hjelpe videre.Mvh. Arnulf P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Har sett litt mer etter Gjertrud og ved å se litt lenger tilbake finner jeg at hun døde 13 juli 1873 på Soggereiten., begr. 19 juli og jordpåkastelse 7 sept. I MINI 1854-1886 står følgende: Enke(sindsyg?)Gjertrud Olsdtr Sogge, 33 år, Soggebrækken. Under navnet står(Enke efter en 'Møller' af Aalesund) I KLOK 1867-1907 bekreftes 'sindsvag'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.