Gå til innhold
Arkivverket

[#28058] Finneplassen Kvernhusdalen


Gjest Lene Jansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Jansen

Hei! Leter etter info om plassen Kvernhusdalen. Usikker om den ligger i Bærum eller Hole. Følgene står i boken Kroksskogen av Reidar Holdtvedt. 'I kjaglidalens vestås ligger det rester etter finneplassen Kvernhusdalen. Derfra kom slekta til Hilda Fuglesang.Oldefaren hennes bodde der, han ble hele 105 år' Han het muligens Kristoffer eller Daniel, siden det er etternavnene til Hildas foreldre. Hvet noen noe om denne plassen og folkene som bodde der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Her har det vist gått litt surr for meg. Foreldrene til Hilda f 1889 heter Hans Pedersen f 1857 og Hanna Ovidia Handatter f 1860. Han sine foreldre er Peder Kristoffersen f 1827 og Beta Danielsdatter f 1832. Altså mangler jeg et sett med besteforeldre. Hilda skal ha vært av finneslekt, og det er litt det jeg prøver å finne ut av. Kanskje det var denne oldefaren som ble 105 år og bodde på Kvernhusdalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel Hilda og familien på Mattisplassen, Hole i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00612&gardpostnr=359&personpostnr=1763&merk=1763#ovre>Lenke. Her bor også besteforeldrene (farfar og farmor) som er født i hhv. 1827 i Bærum og i Hole. Ser også Hans Pedersen og hans mor Pauline er midlertidig bosatt i Kristiania.Her er ekteskapet til Peder Kristoffersen og Bergetta Danielsdatter. Brudgommens far oppgis til Kristoffer Jensen, mens brudens far er Daniel Davidsen (to innførsler i FS/VRI):1.)Peder CHRISTOPHERSEN Age At Marriage: 24Event(s): Birth: 1827Parents: Father: Christopher JENSENMarriage: Spouse: Bergetta DANIELSDRAge At Marriage: 27Marriage: 01 Apr 1851 Place: Hole, Buskerud, Norway2)Bergetta DANIELSDR Age At Marriage: 27Event(s): Birth: 1824Parents: Father: Daniel DAVIDSENMarriage: Spouse: Peder CHRISTOPHERSENAge At Marriage: 24Marriage: 01 Apr 1851 Place: Hole, Buskerud, Norway--------------------------------------------------Her er Peder og Bergetta (Beta) på Mattisplassen i 1865: LenkeDet står ved giftermålet at Bergittes far er Daniel Davidsen, men i FS/IGI finner jeg en Bergitte Danielsdatter, døpt i 1824, datter av Daniel DANIELSEN og Ingeborg Eriksdatter:BIRGITTE DANIELSDR Christening: 28 MAR 1824 Hole, Buskerud, NorwayParents:Father: DANIEL DANIELSENMother: INGEBORG ERICHSDRHvis dette stemmer, må hun være langt ute i søskenflokken, for jeg finner en Daniel Danielsen som gifter seg i Hole med en Ingeborg Eriksdatter allerede i 1803:DANIEL DANIELSEN Marriages:Spouse: INGEBOR ERICHSDATTERMarriage: 30 AUG 1803 Hole, Buskerud, Norway--------------------------------------------------Ved å ta et foreldresøk i FS, får jeg fram i alt 8 barn med Daniel og Ingeborg som foreldre: Lisbet, døpt 29.1.1804 Daniel, døpt 3.5.1807 Erik, døpt 24.6.1810 Ole, født 1812 (ingen dato oppgitt) Ane Marie, døpt 3.6.1816 Johannes, døpt 12.7.1818 (også nevnt som Johannes Danielsen Froshaug) Christen, døpt 20.2.1820 (også nevnt med gårdsnavn Froshaug) Birgitte, døpt 28.3.1824Jeg vet jo ikke om dette er den riktige familien, men både navn og fødselsår stemmer med det som er oppgitt ved Bergittes giftermål. Uansett bør info i FamilySearch ALLTID sjekkes! Hvis nå denne Daniel Danielsen er den riktige faren til Birgitte, må han ha vært en voksen mann på begynnelsen av 1800-tallet. I f.t. 1801 for Hole finner jeg en ugift soldat Daniel Danielsen, 33 år (f. ca. 1768), landsoldat, nettopp under gården Froshaug, sønn av Daniel Hansen (f. ca. 1727, gift for 2. gang!) og Randi Eriksdatter (f.ca. 1757)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1900-tellingen står det at Peder Kristoffersen er født i Bærum (tidligere Asker pr.gjeld) i 1827, mens hans alder i 1865 tilsier et fødselsår = 1825. I FS oppgis farens navn til Christoffer Jensen, men når jeg søker i kirkeboka for Asker, døpte, i Digitalarkivet, har jeg ikke klart å finne noen Peder døpt disse årene med en far som heter Christoffer JENSEN. Derimot finner jeg:Peder, døpt 1827, sønn av Christopher LARSEN Frognereiet og Olia Embretsdatter: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=0220daap&gardpostnr=4649&merk=4649#ovre>Lenke og en Peder, døpt 1829, sønn av Christopher SVENDSEN Bjørumeiet i Vestre Bærum LenkeDer er jo mulig at det kan være sistnevnte, slik at Svendsen er blitt til Jensen i FS, men intet er sikkert…Og foreløpig har jeg ikke fått knyttet noen av disse personene og heller ikke noen av personene i forrige innlegget til Kvernhusdalen. Men gårdsnavnet Mattisplassen, kan det tyde på noe finneslekt?? Kan det være den samme plassen som er nevnt her http://www.kjentmannsmerket.org/Oskjevallseter.htm (Hole historielag nevnes her) og her http://www.kjentmannsmerket.org/Fjellseter.htm? Nå er jeg sikkert ute å kjøre rent geografisk…Kanskje du kan kontakte Hole historielag? http://www.hole-historielag.com/ Ellers finnes det bygdebøker for Hole, men de har du vel kanskje allerede sett i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei! Takk for all denne infoen. Må lese det nøye igjennom. Riktig at Mattisplassen ligger på Kroksskogen og er en gammel finneplass. Var der en tur i høst. Prøver å finne ut hvor langt tilbake er det før vi støter på noen av Finsk opprinnelse i denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.