Gå til innhold
Arkivverket

[#28060] Olivia Vilhelmina f. 1866 i Sverige, bosatt i Tønsberg


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Prøver å finne ut av min datter sin slekt. Olivia giftet seg med Adolf Jahnsen f.1864. De står i 1900 tellingen i Nordbyen, Tønsberg. Jeg lurer på hvor Olivia Kommer fra i Sverige. Og hvor de bodde i Amerika? Et av barna skal være far til min datters oldefar, men jeg vet ikke hvem. Olderfar er Fritjof Jahnsen også han fra Nordbyn i Tønsberg. Er detnoen som vet noe om dem eller Adolfs slekt bakover er jeg intresert. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Kirkebøkene for Tønsberg viser: Adolf Hjalmar Jahnsen f.2106/d.1607 1864 Tønsberg. Foreldre:Tobakkspinner Jan Henriksen Kloppman og Kristiane Olava Guttormsdatter. Blant fadderne: Martine Jahnsen. Olivia Vilhelmine Olausdatter f.26057/d.0610 (?) i Sverige. 1.Harald Vilhelm f.1209/d.2510 1890 i Amerika - konfirmert 1904. 2.Dora Christine f.1891 Fredriksborg (dette er ikke navnet på et kirkesogn!) i Bohus(len) - konfirmert 1906 (familien da i Nordbyen 71). 3.John/Jan f.1706/d.0207 1893. Familien da i Baglergaten 363. Blant fadderne: Tobakkspinner Otto Olaussen. 4.Hjalmar Ossian f.0909/d.0710 1894. Familien da hos Jan Henriksen i Slotsbakken. Blant fadderne: Anton Olaussen. 5.Aksel Valdemar f.2604/d.1705 1896. Familien da i Nordbyen 22. Du får kose deg meg å forsøke å finne Adolf og foreldrene i 1865. Klo(p)pman(n) finnes i Tønsberg 1865 - men dessverre ikke Jan. Et sted kalles han også Johan.Kanskje han og/eller kona fortsatt er i live i 1900 siden Adolf og Olivia bodde der i 1894. Mikrofilmer NOR 1 -518/NOR 1 67 og 68/NO 256.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei igjenNå har jeg kost meg, men denne Fritjof Jahnsen f. 22.00.1912 sin far finner jeg ikke ut av. Men ser kansje ut til å være nr 3 i flokken ? Hvis noen vet noe hadde det vært intresant. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jeg har prøvd å finne noen av disse Ja(h)nsen/Henriksen/Klop(p)man(n)/Olaussen-folka i tellingene 1865 og 1900,men uten reultat! Merkelig, når de beviselig var i Tønsbergområdet i 1864 og utover i 1890-åra.Det er mulig at den eneste løsningen er å finne Jan Henriksen i 1891-tellinga. I løpet av neste uke skal jeg sikkert en tur innom fylkesbiblioteket og kan iallfall sjekke fødsel/dåp på Fritjof i 1912. Men datoen er jo feil - 22.00. 1912!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg forstår ikke stort av oversikten i innlegg 3, så derfor legger jeg inn folketellingene:Dette må vel være 'Kloppmann' i 1900, og som også familien bodde hos i 1894 iflg. innlegg 3 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00705.wc2&gardpostnr=1640&personpostnr=7033&merk=7033#ovre>LenkeOg her tar jeg med Adolf og Olivia i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Jeg fant Jan/ John Hendriksen på 1865 tellingen i Sandefjord. Så innlegge var til stor hjelp.Jeg har også funnet ut at Kristiane er f. 25 Sep 1836 på sem. Lasken gård. Det at Jan og John blir brukt blir det bare å prøve seg ut. Å det gikk jo bra. Dette Kloppmann har jeg ikke satt meg inn i , var ikke helt med der. Har du en liten forklaring? Igjen takk for hjelp. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kilde FS, og er veldig usikre opplysninger som må sjekkes:Jan Henriksen f. 13/11 1829 far Henrik Jansen, ble gift 21/5 1857 Tønsberg med Christiane Olava Guttormsdt. f. 25/9 1836 far Guttorm Christensen.BArn: Oliane dpt. 11/12 1758 Tjøme, Nøtterø---- Adolf Hjalmar dpt. 10/7 1864 Tønsb.---- Christine Olava dpt. 2/6 1872 Tønsb.----Karl f. 2/6-dpt.15/6-død 22/6 1876 Tønsb.Christianes foreldre i 1865 LenkeDeres barn: Christen 1834 Sem----Christiana Olava dpt. 6/11 1836 Sem,-----Laurits Gerhard 1843 Sem----Lotte 1847 Sem----Gustav Bernh. 1847 Sem----Lotte 1850 Sem----Christine 1853 Sem----Nils 1858 Slagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg bare lurer på om du vil komme bakover til dette paret da Jansen ikke er det vanligste navnet LenkeDe vil vel da bli oldeforeldre til Jan H. 1829, og fikk vel ca. 9 barn, men ingen av disse hadde et navn som kan passe. Mulig de fikk noen barn til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En liten advarsel. Det var fristende å ta med forrige innlegg, men det kan også føre deg helt ut på jordet. Håper det finnes en bygdebok for Tjøme hvor dette kan sjekkes. Gå i alle fall ikke ut fra at han var oldefaren, men ha muligheten i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Hanne! Frithjof Jansen er IKKE ført døpt i Tønsberg 1910-1913.Det som er skrevet i alle de andre innlegga blir derfor hengende i løse lufta. F.eks. finnes Hans Jansen født 1883 Oppegård på Vasser/Tjøme (far:Karl Johan Jansen),g.2010 1912 i Tønsberg med Gunvor Olsen Årøe f.1878 i Sandeherred = Sandar (far:Ole Nilsen Årøe). Disse KAN være Frithjofs foreldre,men du bør finne hans fødsel/dåp før du bruker mer tid på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Hanne.A. Ludvigsen

HeiTar dette opp igjen, da jeg var inne på bibloteket i dag. Der fant de frem utklipp om Jahnsen der han skrev at familien har vært Tønsbergensere siden 1801. Så noe må jo finnes. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

HeiTar opp tema igjen. Har fått bekreftet at Fritjof skal hatt en bror som het Osian Jahnsen. Skal ha jobbet i sparebanken sin eiendomsavd. Kansje noen vet noe om ham? Så det er mulig å finne retter foreldre Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Vet du når Fritjof døde? Og hvem han var gift med? Eller er det sikkert at han ikke hadde noe mellomnavn?Jeg fant i Dødsfall i Norge: Fritjof Jahnsen f 22.09.1912 d 27.10.1996 postnr 3150Født i Sem (Slagen): Frithjof Egil f 22/9-1912, dp 3/11-1912. For: Jernstøper John W. Johnson f 1887, Emma Louise Krognes f 1892. Ektefødt.I Lysningsprot. Tønsberg 1936: Frihjof Erling Jahnsen f 21/11-1909, gm Else Haug Langaas (i live pr. 2002).Disse funnene er så merkelige at jeg ville sjekke med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei IngerDet stemmer med Else Langaas og Fritjof. Men hans fødtselsår 1909 stemmer ikke helt. Å det stemmer nok at han døde 1996. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Det er forvirrende. Kanskje er det tom en forveksling med den Erling Frithjof som ble født i Sem 21/11-1912.Men jeg fant nå, i Sem: f 12/9-14, dp 25/10-14: Harald Kaare. Gbr Jahn Walfred Jahnsen, Emma Louise Krognæs. Tydelig damme foreldre, men her er det også tydelig Aer i farens navn.LenkeJahnsen, Harald Kåre, fyrbøter, Langvall. F. 1914 på Innlaget. For med m/t 'Finnanger', som forsvant i februar 1942 på reise fra Greenock i England til Curacao.Er dette din datters slekt, må du ha hørt om Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei IngerMin datter har ikke kontakt med farens slekt. Farmor og Farfaren hennes er døde, desverre. Så hun har ingen opplysninger. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Siden du kjenner igjen Elses navn: Tenkte jeg skulle sjekke hvilken kirkebok vigde 1936 sto i - og så er de ikke med i oversikten over filmede kirkebøker. Dette tyder på at den fremdeles er på prestekontoret i Tønsberg. Siden lysningsprotokollen ikke har navn på fedrene til brudeparet, og både fødselsdatoen og mellomnavnet som oppgis for Frithjof i beste fall er villedende (!), vil jeg anbefale deg å kontakte menighetskontoret og høre om de kan slå opp i kirkeboka hvis de har den. Tønsberg kirkelige fellesråd: 33 37 47 00 post@tonsberg.kirken.no eller de kan si deg hvem du skal kontakte. Presiser at du er mor til dette parets oldebarn. (Lysning utferdiget 25. nov 1936, så vielsen må ha skjedd etter det.)Hvis den kommer i boks, vet du ihvertfall sikkert hvilken Frithjof du leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

Har hatt en flott dag på bibloteket i dag, å der fant en ung mann ut at Ingers kandidat på Fritjof Erling er rette mann. Hans foreldre er Hjalmar Jahnsen og Olivia Wilhelmina de bodde i Nordbyn 22 som Jan Erik kom med. I avisutklippet om F sin 70 års dag jeg fant der sto det at bestemor bodde øverst i Bagelergaten. Fant også ut at han hadde fått kongens fortjeneste medalje i gull. Var en engasjert kar.Nå gleder jeg meg til å kommer rette veien bakover.. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jon Erik du nevnte Kloppmann. Hvem og var disse folka? Jeg så på første siden over døpte i 1900 Sverre Klossman, Hans far var Oskar Henriksen i Forst Mellems gd i Tønsberg. Fadder er Jan Henriksen tobakspinner. Adolf Hjalmars far. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Dette er ikke 'min' sak, og det er 1 år siden sist! Har ingen opplysninger om dette utover det som står i (3).Det finnes bare 1 Klopmand i Norge i 1865 - i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Hei Hanne!Så fint at du fant løsningen på første del av mysteriet ditt! Siden sist har mange kirkebøker kommet på nettet, her er dåpen til Fritjof Erling: Lenke Vi kunne ha funnet ut dette for en stund siden. Sem var en avsporing. Men det var jammen mange lignende navn og datoer der!Din Fritjof er visst likevel født i 1909, og han var sønn og ikke sønnesønn av Adolf Hjalmar og Olivia. En liten overraskelse?Så nå kan du fortsette med det du egentlig var ute etter - slekten bakover for Adolf og Olivia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Inger takk for all hjelp. Har funnet Olivias sin svenske slekt og hun har borgemestere og prester i slekten så det står mye om dem, samme slekt som en svensk statsminister som ble skutt. Godt med den siste linken. Ha en god kveld. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.