Gå til innhold
Arkivverket

[#28071] Ida M.og Ole A.Dragseth,Tønsberg 1900,etterkommere?


Gjest Kari Aabelvik Sahlin
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Ida og Ole Dragseth bor i Tønsberg ved FT 1900:LenkeJeg søker etterkommere etter dette paret.Tror at de fikk i alle fall to barn som muligens begge var lærere i Tønsbergområdet. Noen som kan hjelpe?Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Har du lest Dittmann sine sider om slottsfjellskolen. Der står det om Mally og Ole Dragseth. En av annen ved skolen jeg har søk litt om er Fritjof Jahnsen som var rektor der. Løste ikke ditt spørsmål men synes sidene er så bra. Prøver å legge inn linken. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ole Dragseth, f. 1869, kom fra Varhaug og Brevik folkeskole til Tønsberg i 1895. Han kom til å virke i Tønsberg i 40 år. Deler av tiden var han inspektør ved Slottsfjellskolen. Hans familie bodde i den tidligere almueskolegård i Anders Madsens gt., som for mange av oss etter denne tid blir husket som Dragseth-gården. Tildelt Kongens Fortjenestemedalje i 1935.De bodde ved domkirken. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei Hanne!Nei,det har jeg ikke lest,og linken virka tydeligvis ikke. Mally Dragseth er nok datter til Ida og Ole.Hadde det navnet,men var veldig usikker.Men det ser ut til å stemme. Kan du prøve en gang til på lenke?Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Mally kan jo være forkortelse for Ida Magrethe. Jeg får ikke lagt inn lenk men søk. men skriv slottsfjellskolen Dragseth så kommer det. Min mann sin onkel hadde en kvinnelig lærer Dragseth der når han gikk der og det må være en datter han skulle spørre familien om de husket noe navn.Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Datteren Martha Magdalene Dragseth, født 01.09.1901 i Tønsberg er datter av Ole Andreas Dragseth (f.12.10.1869, Innvik ) og Ida Margrethe f. Sørensen ( f. 18.02.1871 Brevik ).Martha Magdalene var lærerinne. Hun døde ugift 16.01.1969.Detaljer i 'Studentene fra 1920' hhv. 25- og 50-års jubileet, samt 'Norske skulefolk' fra 1952.De hadde også en sønn. Skal se om jeg finner ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sønnen het Arvid Vetlesen Dragseth, født 22.02.1906. Lektor Larvik, Grefsen skole og i Sarpsborg. (Studentene fra 1925 har noen flere detaljer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei Geir!Tusen takk skal du ha!Dette var flott.Da har jeg noe å lete videre på,muligens har sønnen etterkommere.Og takk til både deg og Hanne for nyttige lenker til stoff om dem.Mvh Kari :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Lærer Ole A. Dragseth var lærer i Tønsberg fra 1894 til 1935 iflg. Tønsbergs Historie bind III, av professor Oscar Albert Johnsen, side 968 og 969. Vi finner også Magdalene Dragseth som var lærerinne i Tønsberg fra 1925 (side 970). Lærer O.A. Dragseth står også omtalt på side 918 i samme bind og på side 999 i forbindelse med sin interesse for sang hvor han ble utnevt til æredsmedlem av Vestfold Sangerforbund. Dette som en liten oplysning. Med vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei Bjørn!Takk skal du ha.Det er slektninger i USA som gjerne vil vite mest mulig om denne fam.,så jeg skal sørge for at dette kommer fram dit. Igjen takk.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.