Gå til innhold
Arkivverket

[#28075] Skjærvik, Ytterøy


Gjest Linn-Therese Brungodt
 Del

Recommended Posts

Gjest Linn-Therese Brungodt

Kan noen hjelpe meg med følgende familie?Lars Jonasen og Stina Jacobsdtr(står som Johnsdtr i 1900) bor på gården Skjærvik (under Ytterøy prestegjeld) i 1865-tellingen. Lars var født på Ytterøy, mens Stina var fra Snåsa. Jeg lurer egentlig på alt som gjelder denne familien, hvor de kommer fra, hvem som er deres foreldre, giftemål, barn osv. Det står jo selvfølgelig noe i tellingen, men ikke nok..Jeg leste for noen innlegg tilbake at det var noen som hadde tilgang til noen kirkebøker for Ytterøy? Nå venter jeg spent og håper på at jeg får komme meg videre med denne delen av slekten..mvh. Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Linn-Therese..Jeg har tilgang på kirkebøkene for Ytterøy prestegjeld fra 1692 til og med 1816 - alle handlingene fra disse bøkene har jeg også registrert over i en database. I tillegg har jeg kopi av kirkeboka for Ytterøy sogn for perioden 1817-1842, denne er også veldig snart ferdig registrert. Jeg skulle ha mottatt kopiene av kirkebøkene for sognene Mosvik og Verran, gjeldende åra 1817-1842 for et par uker siden, men dessverre er det forsinkelser.Men jeg har i hvertfall sjekka etter personene i det materialet jeg har - bøkene for Ytterøy sogn og en ufullstendig database jeg har mottatt for Mosvik sogn, som jeg skal ta korrektur på, uten å finne noe. Så fort jeg får kopiene av bøkene i posten (forhåpentligvis ganske snart) så skal jeg ta en titt etter Lars - og finne ut når han ble født og etter eventuelle forfedre fra Ytterøy prestegjeld.Hei så lenge... mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mette Værnes

Hei igjen Linn-Therese..Det tok sin tid, men nå har jeg ihvertfall fått kopi av kirkeboka for Verran 1817-1842 i hus. Mosvik kirkeboka for samme tidsrom kommer forhåpentlig til uka. Jeg har som tidligere nevnt sett gjennom registreringene mine for Ytterøy sogn uten å finne noe. * I Verrankopien fant jeg kun en Lars i hele boka. Det var Lars Andreas, på side 46, født 7. april 1823 og døpt 19. mai 1823 av foreldrene Jonas Larssen og Kirsti Andersdatter. De var samer og bodde i en gamme under gården Thuen. Faddere: Anders Greijsen, Jens Nielsen, kone Margrethe Jacobsdatter og kone Lisbeth Andersdatter, alle var samer fra Sparbu. Og sameenke Sara Andersdatter boende under Thuen i Verran.Etter å ha sjekka det jeg har her hjemme fant jeg ut at det mest sannsynlig er riktig Lars. Det blant annet ut i fra opplysninger tatt ut i fra den ufullstendige databasen jeg har for Mosvik, som jeg skal korrekturlese så fort jeg mottar Kirkebokkopiene. Der finner jeg i hvertfall at Lars Jonassen Skjærvik og kone, Stine, også var samer. I tillegg finner jeg diverse navneoppkallinger etter Lars sine søsken og mor. Når det gjelder Stine så står det feil navn i folketelling 1865 og riktig i 1900. Hun het Stine Johnsdatter. I og med at Stine har fått feil navn i 65 tellinga, er muligheten også for en feil angående Lars sin mor, Kjersten/Kiersti, og hennes farsnavn/patronymikon.* På Lars Jonassen og Stina Johnsdatter finner jeg tre barn i databasen:1) Julie født 18. april og konfirmert 1879. Familien bodde på Duklæt, og foreldrene skrevet inn som samer.2) Anna Chirstine født 13. januar 1862. Hun døde 8. september 1862. Familien bodde på Skjærvig.3) Lars Andreas født 2. mai 1864. Han ble konfirmert 1879. familien bodde på Skjærvig og foreldrene Lars Jonassen og Stine Johnsdatter er skrevet inn som samer.4) I tillegg finner jeg Serine Kirstine konfirmert 1871. Hun står skrevet inn som som født på Skavdal 13. oktober 1855.* På Jonas Larssen og Kirstie Andersdatter finner jeg disse barna i kopien for Verran:1) Lars Andreas i 18232) På side 59, Jonetta født 17. januar 1725 og døpt 6. mars 1825. Faddere: Jonas Jacobssen og kone Anne Nielsdatter, Jens Anderssen og kone Margrethe Andersdatter - alle samer fra Stjørdalen. Ungkarl Jon Larsen og pige Margrethe Hansdatter, begge samer fra Overhalla.3) På side 83, Serena født 11. januar 1829 og døpt 15. februar 1829 i Eid kirke, Ytterøy sogn. Om foreldrene står det da skrevet: 'Jonas Larssen, Fin, boende paa Statens Almending i Værran tet ved Skavdal under Selsett, og Hustru Chirstie Andersd.' Faddere: Husmann Mikkel Svenssen Skavdal, inderste Sven Mikkelssen Skavdal, same Zacharias Jenssen, gårdmannskone Karen Olsdatter Vennæs, inderstekone Birgitte Johansdatter Skavdal og gårdmannsdatter Martha Pedersdatter Vennæs.Jeg kan ikke finne at Jonas Larssen og kona Chirstie Andersdatter ble gift i Ytterøy prestegjeld. Etter å ha sjekka Familiesearch på nettet finner jeg et par Jonas Larssen og Kirstine Andersdatter ekteviet i Nord Trøndelag, i Stjørdalen 11. november 1819. Dette er opplysninger som eventuelt må sjekkes med kirkeboka for Stjørdal..Finner jeg mer, gir jeg beskjed..Hei så lenge.. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei enda en gang Linn-Therese..Jeg glemte visst å skrive inn enda en bekreftelse på at Lars Andreas født i 1823 er riktig mann. Den gjelder ved konfirmasjonen til datteren Serine Kirstine Skjærvik i 1871, hun som ble født på Skavdal 13. oktober 1855. Foreldrene er i hvertfall da skrevet inn som Lars Andreas Jonassen og Stina Jonsd., begge samer.At Lars står som 46 år i 1865 og i følge fødselsåret 1823 skulle ha vært 42 år, behøver ikke å bety noe. Det er ingen uvanlighet at alderen ikke stemmer helt...Hei igjen...Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn-Therese Brungodt

Hei Mette! Har vært så opptatt at jeg ikke har fått takket deg for hjelpen. Det er første gang jeg har sett samer i slekten (som jeg vet om da), så det var litt artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.