Gå til innhold
Arkivverket

[#28082] Jacob Bersvendsen Klukstad, f. 1707 Vågå


Gjest Gullbjørg Storvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om hvem han ble gift med, og hvem hans barn var? Dette vet jeg: Han var uekte sønn av kaptein Bersvend Olsson Kringen, og hadde broren Ole som i 15-20 år var klokker i Lesja før han reiste tilbake til Otta og overtok gården Hjellum. Jacob kom til Lesja, kanskje via broren, og ble bosatt på plassen Klukstad som jeg forstår var en plass under prestegården. Jacob var en meget dyktig treskjærer og rosemaler, og jeg har forstått det slik at hans etterkommere har hatt samme evnen. Skulle gjerne visst mere om han. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Han står omtalt med ca 8 sider i boken 'I gamledaagaa' av Ivar Kleiven, Den kan sikkert skaffes på biblioteket som innlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Tusen takk igjen. Jeg har kontaktet biblioteket mitt, som skulle låne inn. Alltid hyggelig å få imøtekommende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Slektsinformasjon (kona og barn/etterslekt) finner du under Klukkstad i Bygdebok for Lesja bd. 3 (1996) s. 22.Arnfinn Engen har ellers en oppdatert artikkel om han, inkl. litteraturreferanser og ei liste over kjente treskjærerarbeid, i boka 'Lesja kyrkje 1750-2000' (utg. Lesja sokneråd 1999) s. 21-28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Odd Annar Tangen

Jon Holden mener i en artikkel i ' Heim og bygd 1992 ' at Jacob Bersvendsens kone Anne Knudsdatter var datter av Knud Andersen i Holen i Medalen. I manntallet 1663-66 for Gudbrandsdalen og Hedmark amt finner jeg Knud Andersen Holen 61 år( født ca. 1600) og sønnen Anders Knudsen 35 år( født ca. 1630).Er dette far og farfar til Anne Knudsdatters far Knud Andersen Holen?V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Artikkelen i 'Heim og Bygd' 1992 er skrive av Jon Kolden.Ein 'lekkasje' frå manuskriptet til Bygdabok for Lom bd. 4 (kjem ut før sommaren i år), Hoftaholen gnr 107-2:Ca 1733 – 1746Jakob Bersveinsson f. ca 1705, sjå Nyrnes gnr 25-1, d. 1773. Gift 1734 med Anne Knutsdotter f. ca 1700, sjå Gauparsholen u. gnr 130-1, d. 1792. Det er uvisst om koplingane mellom Jakob og Anne og foreldra deira er rette. Dei byggjer på hypotesar, sjå «Heim og Bygd» 1992 s. 44–47. Dei budde truleg her frå dei gifta seg til dei flytte til Lesja der Jakob skar altertavla og annan dekor i den nye kyrkja. Born:---Bygdabok for Lom: http://tilsett.hivolda.no/ak/Bbok_Lom/Bbok_Lom.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Sitter med artikkelen foran meg, og ser at det er Kolden og ikke Holden som har skrevet den. Beklager det.Ut fra det Kolden skriver så tolker jeg det dit hen at han nermest konkluderer med at Knut Andersen gift med ei Magnhild var foreldre til Anne gift med Jakop Bersvendsen. Dette kommer han fram til ved og gå gjennom lista over faddre til de fem yngste barna til Anne og Jakop. Knut Holen var fadder to ganger.Om denne hypotesen er riktig er vel de to som finnes i manntallet 1663-66 bestefar og oldefar til Anne.Finnes Nyrnes og Gauparsholen i noen av de allerde utgitte bøkene for Lom?M.v.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Nyrnes er i bd. 2, og teksten om Jakob står s. 23-24. Den bygger òg på eldre littertaur (Kleiven, Per Berg og Kolden).Vi har lagt oss på ei nokså kritisk linje når det gjeld slike ikkje sikkert dokumenterte (skifte, kyrkjebøker) relasjonar, derfor formuleringane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.