Gå til innhold
Arkivverket

[#28089] DAHL I RAKKESTAD


Gjest Bjørg Brynildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Jeg søker flest mulig opplysninger om folkene på gårdene Dahl i Rakkestad. Spesielt aner og etterslekt til Ragnhild Gulbrandsdatter og Erick (Tolleson) Tollefsen Dahl som ble gift en gang på begynnelsen av 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Du finner i alt 10 personer på gården Dahl i Rakkestad i 1801, bl.a. en Ingeborg Eriksdatter, 66 år (f. ca. 1735) – en datter av Erik og Ragnhild? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10128&gardpostnr=154&personpostnr=2523&merk=2523#ovre>Lenke. Men fødselsåret er kanskje litt ”seint” i forhold til at Erik og Ragnhild giftet seg på begynnelsen av 1700-tallet? Har du noe mer info om dette?Følgende person er for øvrig registrert under DIS-Norges genealogiske ressurser som villig til å slå opp i Rakkestad bygdebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kirkebøkene for Rakkestad starter i 1722 [url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-ostfold.html#Rakkestad>Lenke. Riksarkivbygningen blir utvidet, og fram til september 2005 er mikrofiche og mikrofilm av kirkebøker overført til Deichmanske bibliotek i Oslo Lenke. Dette vet du sikkert fra før, men bibliotekssektoren som driver fjernlån for slektsforskere, har kjøpt inn mye mikrofilm av kilder. Hvis du bor i nærheten av et bibliotek, kan du se de har leseapparater og mikrofilm, eventuelt om film kan lånes inn. For øvrig har du tilgang til skifteregistre for Rakkestad fra og med 1824 på nettsidene til RHD (velg skifteprotokoll) http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.aspx. Kirkebøker for Rakkestad er også tilgjengelige i FS (en base som kan inneholde feil!!), men disse starter i 1814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei Grete. Det er ikke mye jeg vet, men de opplysningene jeg har er at Erich Tollefsen Dahl var gift 1. gang med Ragnhild Jensdatter som trolig var fra Rødenes eller Trøgstad. De hadde minst ett barn: Ole Erichsen,som trolig hadde sønnen Erich Olsen på Ultsvedt vestre sammen med sin første kone Anne Knudsdatter. Skifte etter henne på Pytterud i Rødenes den 26.6.1756Erik ble gift 2. ang ca. 1716 med Ragnhild Gulbrandsdatter (fra Herslet) og med henne fikk han minst barnet: Mari Erichsdatter, Gift i 1746 med Hans Gotschen fra Schollerud. Mari ble født 7.12.1721 i Eidsberg og døde ca. 1799 Mari hadde trolig også to brødere, den ene var Hans Erichsen Berger / Dal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Bjørg!Ser du skriver du søker opplysninger om slektene på gården Dahl i Rakkestad - du er HELT sikker på at du ikker mener gården Dahl i Hærland sokn, Eidsberg?Jeg kjenner ikke til disse familiene personlig, men ser i hvert fall at under Vestre Ultvedt i gårdshistorien for Eidsberg heter det at Erik Olsen (1751-1827) var fra 'Dal/Buer (H)', hvilket betyr Dahl og Buer i Hærland. Rakkestad er ikke nevnt.Under Pytterud i gårdshistorien for Rødenes heter det at Anne Knudsdatter som enke ble gift på nytt 1752 med Ole Eriksen Dahl fra Hærland og fikk sønnen Ole (1753) før Anne døde 1754, og Ole Eriksen med sønn flyttet til Buer i Hærland. Noen sønn Erik (1751) er ikke nevnt, så da spørs det om det er navnet som er feilskrevet i Rødenesboken og årstallene bare litt unøyaktige i Eidsberg, eller hva som er galt!Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei Marius. Helt sikker er jeg jo ikke, jeg forstår jo at dette må sjekkes grundig. Jeg har gått ut fra slekten på Schollerud gård i Eidsberg, så jeg har i grunnen ikke visst annet enn at Erich Tollefsen kalte deg Dahl og at jeg ble anbefalt å sjekke Dahl i Rakkestad. Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Jeg forsøker meg på et sitat fra Isak Lundsruds 'Kommentarer til Folketellingen 1801 Eidsberg', men skriften er svært utydelig nederst på side 65, så jeg må ta et lite forbehold for feiltolkning. Han kommenterer her de av personene fra folketellingen 1801 som han har visst noe om:'Skollerud:Erich Hansen er sønn av sersjant Hans Gøtche Christoffersen Neeb som døde i 1765 og som i 1745 ble g.m. Mari Erichsdtr. Hun døde 1799. Hvor hun var fra vites ikke. Mari Bergersdtr. var en søster av Sidsel Bergersdtr. Neple, altså fra Dynjan. Deres barnes videre skjebne er ikke kjent, men de ble visstnok ikke sittende på Skolerud [sic!] hvor man senere ginner korpslege Kangthim. Gulbrand Chirstensen fra Berg og Christian Andersen. Den sistes ætt sat [sic!] på Skollerud til etter århundreskiftet.N. B. Mari Erichsdtr. er en søster av Ole Erichsen Buer, altså gml. ætt fra Dal i Hærland.'Lundsrud lot aldri dette manuset trykke, nok delvis fordi han følte alle opplysninger ikke var etterprøvd godt nok, men det kan jo alltids være et grunnlag for videre forskning, ikke sant?Under Buer på side 49 står det følgende:'Buer:Ole Erichsen er sønn av Erich Tollefsen Dahl og Ragnhild Gulbrandsdr. som var fra Hersleth. Se skifter på Dahl fra 1744 til 1780. Hans Erichsen på Berger (se foran) er mulig en sønn på Dal. [Han skriver gårdsnavnet Dal og slektsnavnet Dahl, og det er visst det vanlige i dag også.] Ragnhild Jensdtr. er ant. fra Rødenes eller Trøgstad, da ekteskepet med Ole ikke er innført i Eidsbergs kirkebøker. Etterkommernes skjebne er ikke kjent. Erich Olsen på Ultvedt vestre i 1801 er en sønn av Ole Erichsen i hans første ekteskap med Anne Knudsdtr. Skifte etter henne på Pytterud i Rødenes den 26/6 1754.'Dette liknet jo svært meget på det du hadde fra før, men med den forskjell at her er det Ole Erichsen som var gift med en Ragnhild Jensdatter, om da de ikke var det begge to. Eller er det jeg som tuller nå tro :-) ???Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei Marius. Som sagt, mine notater sier at Erich Tollefsen var gift med en Ragnhild Jensdatter første gang, men det utelukker jo ikke at deres sønn Ole også kan ha vært gift med en med samme navn. Nei, dette må nok sjekkes! Er det ingen som har tilgang til en kirkebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.