Gå til innhold
Arkivverket

[#28096] Kragerø: familien With ca. 1882


Gjest R. Hagen
 Del

Recommended Posts

Ønsker opplysninger om familien With i Kragerø, særlig om noen kjenner barna til handelsborger og kolonialhandler Joachim Andreas With f. 1834 Kongsberg g. før 1865 med Leonore / Lorense / Deonore Elise Henriette Sørensen f. 1845 Skien eller Saude Telemark. Kjenner til barna Laura Marie Tillisch f. 1879 og Ellie Deonore f. 1887, men lurer på om også Dorette f. 1882 var deres datter? (Det er egentlig Dorette (hadde mange navn etter Dorette: Therese Fransiska osv.) With f. 1882 Kragerø, bosatt ved FT1900 i Kristiania, jeg er ute etter.) Har funnet familien i FT1865 og FT1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette har du kanskje fra før? Ser av 1865-tellingen for Kragerø at Jacob Andreas With er født på Kongsberg [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60801&gardpostnr=437&personpostnr=2941&merk=2941#ovre>Lenke, og da kan kanskje dette være Joachim i folketellingen 1840 for Kongsberg, sønn av ”Haamand?” B. With? Lenke I FS/VRI finner jeg følgende ekteskapsinnførsel i Kongsberg:Borger WITH Age At Marriage: 38Event(s): Birth: 1800Marriage: Spouse: Grethe Louise KOLHAge At Marriage: 39Marriage: 11 Apr 1838 Place: Kongsberg, Buskerud, NorwayNotes: Husband previously married Additional data in original recordDette kan være den samme B. With som vi finner i Kongsberg i 1840. Mulig at Joachim da er sønn av første ekteskap. I FS oppgis fødselsdatoen til ca. 1800, og i f.t. 1801 for Kongsberg finner jeg en Borger Larsen, 1 år, sønn av kjøpmann Lars Hansen WITH og Marie Borgersdatter (hun gift for 2. gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det er vel denne Dorette du mener [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301.wc2&gardpostnr=1007&personpostnr=19332&merk=19332#ovre>Lenke. Ser at du bor i Oslo, og da kan kanskje en tur innom Deichmanske bibliotek gi det svaret. P.g.a. utvidelse av Riksarkivbygningen, har Riksarkivet overført sin samling av kirkebøker på mikrofiche og mikrofilm (bl.a. Kragerø) til Deichmann, i allefall fram til september 2005 Lenke. Her er en oversikt over kirkebøker for Kragerø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Stian Bjørnø Kjendal

Hei!Jeg har litt tillegsopplysninger her.Kanskje ikke noe du hadde forventet men jeg har noen løsunger registrert på han :JOACHIM ANDREAS WITH(Kragerø) Ugift JØRGINE HANSDATTER(Portør) Barn : 1 Christen (tvilling), ”uekte” Født 30/8 1858 Død 2 Anton (tvilling), ”uekte” Født 30/8 1858 DødJoachim Andreas With f 21/6 1834 d etter 1900 Jørgine Hansdatter f 8/3 1832 d etter 1900Joachim Andreas With var født på Kongsberg, men flyttet til Kragerø, der han var handelsborger. I 1865 bodde han i Kragerø og var gift med Deonore Elise Henriette Sørensen, født i Skien. I 1900 bodde disse fortsatt i Kragerø, men kona står nå oppført som født i Sauherad!En finner Jørgine som tjenestepike hos Andreas Andersen i Portør i 1865. Hun var da 34 år og ugift. Hun var datter av Hans Christensen, Portør, se tidligere i denne teksten. Dette er sakset fra min bygdebok, Levangsheia, del 1, Levang og Portør.Se mer om denne på www.levangsheia.comBoka finne både i solg, men står på hylla både på Riksarkivet og Deichmann.MvhPer Stian B. Kjendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.