Gå til innhold
Arkivverket

[#28099] Oppslag i Kirkebok for Paulus menighet 1886


Gjest Øyvind Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Pedersen

Har funnet ett giftemål på internet (familysearch) i Paulus menighet 25 Apr 1886 mellom Peder Pedersen og Kirsten Kristiansdr, Peder Pedersen står oppført som hans Far.Er det noen som kan kontrollere denne innføringen og se om det finnes noe mer info om ekteparet.Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Øyvind. Er ikke så kjent, men tror allikevl dette blir rett. Paulus Mini 4 1879 - 91, nr.24, s.235 Ark 7/8. Vielsesdato: 25/4 1886. Hans 2.ekt.sk., Hendes 1.ekt.sk. Peder Pedersen Husvig, Brudg.borgerlige stilling og bopel: Styrmand, Husvig - Slagen, f.1840 Slagen, Konf.Høsten 1855 Slagen, sist g.til alt.: Slagen, Far:Gårdbruger: Peder Pedersen. Kirsten Kristiansdatter Aud??t, f.Åsnæs 1840, konf.: 7/10 1855 Åsnæs, s.g.t.alt.: Fredrikstad, Far:Gårdbruger Kristian Bergersen. Forlovere: Nils Olaf Kristiansen Gunerusgd.13 og H.Halvorsen Kongensgd.18. Lysning: 21. og 28. Feb., 7.mars. Notat ved at en av ektefellene har vært gift før: litt utydelig, men... Søndre Jarlsberg Skifteret, konen død 28(20)/4- 84. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Pedersen

Takk for svaret Lillian.Det ser ut som om jeg har funnet riktig person, men hvorfor tar en mann som har bosted i Slagen å gifter seg i Kristiania ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det var ikke helt uvanlig å kombinere vielse med bryllupsreise til Christiania/Kristiania på denne tiden. Men har ingen forutsetninger for å vurdere om det er aktuelt i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Øyvind. Egentlig et godt spørsmål, men han er jo sjømann og det kan være en forklaring.Jeg vet ikke avstand Christiania - Slagen, men han er født, konf. og s.g.t.alters der, hun er født i Åsnæs(hvilket Åsnæs vet ikke jeg - Finnskogen kanskje), s.g.t.alters Fredrikstad. Kanskje de har møtt hverandre der. Papirer fra skifterett i Jarlsberg på kone nr.1 osv. Kanskje han hadde små barn og dette var et fornuftsekteskap? Jeg har ikke noe 'godt' svar til deg....de har allikevel sikkert oppholdt seg i Christiania, begge forloverne har gateadresse i byen.... Jeg har også slekt som har giftet seg helt andre steder enn der de oppholdt seg...standardsvar på dette tror jeg ikke finnes, men at han er sjømann kan være forklaringen...kanskje han ikke skulle være i land lenge nok til å reise hjem til Slagen feks. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.