Gå til innhold
Arkivverket

[#28103] Vil finne Ole Øielsen fra Vang eller Voss?


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Jeg trenger hjelp til å spore Ole Øielsen fra Vang i Hedmark. Han skal være født ca. 1819. Jeg finner han nemlig i Kinn i Sogn og Fjordane i folketellingen for 1865, han står oppført som 46 år gammel. Det ser ut til at han har flyttet til Kinn i alle fall sammen med en bror og ei søster. For jeg finner også Bryngjer Øielsen og Inge Øielsdatter i samme område. Bryngjer 43 år gammel og Inga 37 år gammel. Alle oppført med Vangs prestegjeld som fødested.I samme telling og på samme gård finner jeg også hans mor, oppført som Katla Bryneldsdatter, også oppført fra Vang, født ca. 1794.Jeg finner ingen av disse navnene i Vang i Hedmark, men lurer kanskje på om det kan være feilskrift for Voss i tellingen. For i 1801 finner jeg Katla Brynjelsdtr på seks år på gården Hirt Store. Kanske dette er hans mor? Jeg finner henne også som konfirmert i Voss i 1812.Kan noen hjelpe meg videre?Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Se der ja, det var jo kjapt,-) Sånn er det når man går seg vill, har søkt der jeg og, men på Øiel.... Mange takk skal du ha. Da gjenstår det å finne ut mer om familien, men da har jeg i alle fall et utgangspunkt. Det finnes kanskje bygdebøker for området som kan være et sted å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Familien kommer fra Vossestrand. 'Ættebok for Vossestrand ' av Roald Lyngvær omfatter mesteparten av området .Jeg har foresten en Øiel Olsen Overland f. 1793 i min base, han er bror til en av mine barns aner. Det må vel være samme karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen Britt. Der kan du se, det må jo være samme mannen. Vet du om det finnes mer informasjon om hans slekt? Ætteboka må jeg se om jeg kan få lånt inn.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det hadde jo vært kjempefint. Mange takk skal du ha. Du har ikke tilfeldigvis Katla Brynildsdatter i registeret ditt også,-)) Hun ser ut til å være fra gården Hirth. Vet ikke om den er i samme område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Harald Nilsen

Tilfeldigvis oppdaget jeg dette gamle innlegget. Inga Øjelsdatter f 1829 d 23.10.1915 (se lenke innlegg nr 2) er bestemor til min bestemor. Inga ble gift med Johan Andersen f 24.3.1835 d 13.5.1912 og kom til Langedal i Eikefjorden. Hvor Ingas far Øjel Olsen bosatte seg etter at de reiste fra Voss har jeg aldri funnet ut, likedan når han døde. Ingas mor heter i lenken Metta Brynildsdatter, men i Ættebok for Vossestrand heter hun Brita Brynjulvsdatter. Jeg har aldri funnet noe om henne. Er det noen som har noen opplysninger om disse to? I folketellingen for Voss 1801 skrives farens navn Øyel, likedan da han ble konfirmert i 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Harald. Med god hjelp fra andre har jeg funnet ut en del. Øjel og familien er registrert som utflyttet fra Voss i 1843. Øjel dør på Hovland 22.10.1860 og er gravlagt 30.10.1860. Brita, eller Katla Brynelsdatter, som jeg har henne registrert som også, skal være født i 1795 og er konfirmert 15.03.1812. Jeg har funnet henne død 29.11.1890 og gravlagt 05.12.1890. Også hun død på Hovland. Jeg har registert tre barn, Ole født 1821, Bryngjeld født 1823 og Inga født ca. 1829. Ole død på Hovland 10.11.1889, Bryngjeld død på Ravnanger i Askøy, 28.03.1908. Og Inga har jeg død på Langedal 23.10.1915. Men ser at dette ikke stemmer med dine datoer. Med hjelp av Britt Hjeltnes har jeg også fått info om forfedrene til Øyel og Katla.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Sorry, jeg blingsa på datoene til mannen til Inga, ser at vi har de samme datoene når det gjelder henne. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.