Gå til innhold
Arkivverket

[#28106] Maren Olsdt. Stangeland gift med Frederik Christian Holberg Arentz Reimers, Rog


Gjest Siv Eidevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Siv Eidevik

Maren Olsdt Stangeland giftet seg med Fredrik Christian Holberg Arentz Reimers 25 sep. 1831. De fikk fire barn sammen :Tvillingene Kathrina Frederikke og Anna Karina født 14 mai 1832, Kristiane Bolette født 4 mai 1834 og Fredrik Kristian født 25 des. 1835.Maren døde 24 mars 1837.I perioden 1825 - 1834 drev hennes mann Husmannsplassen ''Guristykket'' på Fjøløy.Fra 1835 bodde de på husmannsplassen Broen (Brunå)Det jeg lurer på er hvor Maren opprinnelig kom fra og hvem som var hennes foreldre.Mvh Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Gardsnamnet Stangeland finst mange stadar. Det er minst to stader i Rogaland med dette gardsnamnet og eit i Hordaland. I Hordaland finn du dette gardsnamnet på øya Stolmen i Austevoll. Eg har gards-og ættesoga for den aktuelle garden og kan sjå nærare på denne i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Det er også Stangeland i Ølen (før Hordaland, no Rogaland). I 1801 og 1865 er der ein Ole Larsen, som i tilfelle kunne vera faren: LenkeEr Maren fødd etter 1801?Ved søk her fann eg Stangeland i tre kommunar i Rogaland og to i Hordaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Til Terje og MarieDe opplysningene som jeg skrev i første innlegg fikk jeg tilsendt fra Statsarkivet i Stavanger.Fredrik var gift to ganger, hans andre kone er nevnt med både foreldre og hvor hun kom fra (Rogaland), Maren er kun nevnt slik som jeg skrev i det første innlegget.Jeg vet ikke når hun er født eller hvilket fylke hun kommer fra, dvs i FamilySearch står det at hun kom fra Høiland i Rogaland, men det trenger jo ikke være riktig.Så jeg setter pris på alle innspill for å finne ut hvor hun er fra :-))Til PerFredrik Christian Holberg Arentz Reimers ble døpt i Domkirken i Bergen 2 sep. 1800. Han var, som du skrev sønn av Hieronimus Reimers og Cathrine Friderica Holberg Arentz.Hvorfor han flyttet til Rogaland aner jeg ikke, men siden han var min tipp tipp oldefar skulle jeg gjerne likt å vite det. Jeg vet også at han var snekker, kirkesanger og lærer.Mvh Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Siden din tipp tipp oldefar gjorde Rogalenning av seg så skulle man tro at han også fant ektefellen sin der nede. Jeg vet at det finnes et sted ved navn Stangeland like i nærheten av Sandnes i Rogaland, så jeg antar at det ikke kan være langt unna der hvor Maren Olsdtr. kommer fra. Det er mulig at du finner ut av det ved hjelp av noen som har lokal kjennskap til dette stedet i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Beklager at jeg blander meg inn i en debatt der jeg egentlig ingenting har å bidra med. Jeg ble inspirert av innlegget til Per Nermo, der han nevner en Hieronimus Reimers (1759-1830) i Bergen.Mitt problem er en Jonette Reimers, som opptrer i Hamarøy i Nordland først på 1800-tallet. Hun bodde i 1801 på gården Gullvik i Vågan (Gimsøy) med to døtre med etternavnet Berg og en fosterdatter. Da hadde hun nettopp inngått ekteskap (hennes tredje) med den langt yngre skipper og gjestgiver Jakob Dishington (1778-1820), og de etablerte seg kort etter på handelsstedet Findset i Hamarøy.Jonette Reimers hadde vært gm en Hans Christoffersen Berg og bosatt i Trondheim, der de to døtrene var født. I sitt andre ekteskap kan hun muligens ha vært bosatt i Lofoten, men nærmere om det kjenner jeg ikke. Ifølge FT1801 var hun født ca. 1749.Mitt spørsmål blir da som følger: Kan denne Jonette Reimers være en søster av nevnte Hieronimus? Eller kan hun ha fått navnet gjennom ekteskap? Eller ….?Ektemannen Jacob Dishington døde i Bergen natten mellom 15. og 16. juli 1820, under førstestemnet, der han som vanlig var med sin jekt ”Nikoline Antonette” og mannskap. Rasmus Eriksen, som ble ny gjestgiver og handelsmann på Findset fra samme år, hadde da bodd på stedet med sin familie i et par år allerede. Min ”teori” er at han, altså Rasmus Eriksen, kan ha hatt en slektsrelasjon med Jonette Reimers – men så langt har jeg ikke greid å finne ut av det. Kanskje noen andre vet mer?Jonette Reimers døde på Findset i 1827.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Til BørgeForeldrene til Hieronimus Reimers var Rørich Claussøn Reimers og Maren Langelo ( hun var fra Møre og Romsdal). Rørich og Maren giftet seg 13 des 1757. De fikk tre barn : Christina f. 1758 og tvillingene Hieronimus og Maren Magdalena i okt 1759.Maren ble gravlagt 13 nov. 1759.Det var en Rørich Claussøn Remeimers som giftet seg 24 febr. 1761 i Nykirken i Bergen med Karen Giertsdt. Smith.Har søkt for å se om de fikk barn i Bergen, men ikke funnet noen. Rørich var forøvrig skipper.Mvh Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Denne Maren Langlo er vel da antakelig den samme som tidligere var g. (1746 i Borgund ?) m. Hieronimus Haslop (tysker ?) (som altså i så fall må være død før 1757) med hvem hun muligens fikk barna Elisabet og Helena (rundt 1740-1748). Han ble altså (fremdeles 'i så fall') oppkalt ved tvillingdåpen i 1759, en tvillingfødsel som åpenbart ble Marens bane. Kan hun være datter av Nils Pedersen Langlo på Slyngstad, Sunnmøre (død 1724), g.m. Magdalena Olsdatter Helt (død 1763) ? Disse fikk i 1724 datteren Marie som ble den andre kona til fogden Ole Alsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Maren var gift to ganger, første gang med skipper Hieronimus Haslop fra Bergen. Jeg har ikkje funnet ut når disse to giftet seg, men i kirkebøkene til digitalarkivet fant jeg følgende barn :1. Echte Magdalene døpt 8 nov. 1746. Hun døde 1 år gammel og ble begravet 5 des. 1747 i Korskirken i Bergen. 2. Magdalene døpt 7 aug. 1748. 3. Echte døpt 7 juni 1750. 4. Anna døpt 4 okt. 1751. 5. Diderich døpt 28 jan. 1753. Han døde da har var 19 og ble gravlagt 30 okt. 1772 i Korskirken i Bergen. 6. Hieronyma Maria døpt 27 mai 1754. Marens første ektemann, Hieronimus døde i en alder av 42 år og ble gravlagt 30 jan. 1754 i Korskirken i BergenNår det gjelder Marens foreldre har jeg dette :Far: NILS PEDERSEN LANGLOE – kremmer på Sløgstad, Stranda på Sunnmøre Født 1679. Gravlagt 23 mai 1724. Borger av Bergen 1702. Bosatt på Sløgstad nr 124.Mor: MAGDALENA OLSDT. HELT Født 1693, Bud i Romsdal. Døde 1793. Mvh Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

For å dra dette innlegget inn på rett spor igjen. Jeg var inne på FamilySearch, der sto det at Maren Olsdt var født ca 1799. Et sted sto det at hun var fra et sted som het Høiland, et annet sted fra Sandnes. Nå er ikke jeg så veldig kjent der, så det er jo mulig at de sikter til det samme stedet.Jeg har også søkt i 1801- tellingen på alle gårdene med navn Stangeland uten å finne Maren.Er det noen som har tilgang til bygdebøker for området rundt Sandnes ?Jeg setter stor pris på alle innspill i denne saken :-)Mvh Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gry Axelsen

For å tilføye flere Reimers, så bor det i 1786 en mann ved navn Hans Olssen og kone Else Hansdatter på gården Finskiaa i Talvik. Faddere på deres 2 siste barn:1788: Jeg Frimann (tenker det er presten) Kjøpmann Nørager, Bødker Møller, Jomf. Angel, Jomrf. Bredal1791: Skips-Capt. Eric Reimers, Andreas Outzen, Mad. Nørager, Mad. Blom og Jomf. BrunKan denne Eric Reimers være far til Rasmus Eriksen som overtar etter Jonette ReimersHilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Takk for opplysningen Eva.Jeg har søkt både på gårdsnavnet Stangelang og Høyland sogn i folketellingen for 1801 uten resultat.I gards og ættesoga for Rennesøy bind 3, står hun kun oppført med navnet Maren Olsdt.,Stangeland. Det står ikke noe om at det er Stangeland i Rogaland hun kommer fra. Men siden hennes mann skal ha bosatt seg i Rogaland flere år før de ble gift, er det vel mest sannsynnlig at hun er rogalending av opprinnelse.Mvh Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Christian Arentz

Her er vielsen [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070622610045.jpg>Lenke til Maren Olsdt.Stangeland f. ca. 1798, død 24 mars 1837 Lenke begr. 30 mars i Rennesøy, Rogaland og snekker, kirkesanger og lærer Friedrich Christian Holberg Arentz Reimers døpt 2 Sep 1800 i Bergen DK, og deres 4 barn: Tvillingene Kathrina Frederikke og Anna Karina f. 14. mai 1832 Lenke døpt 20 mai, Christiane Bolette f. 4 mai 1834 Lenke døpt 11 mai 1834 i Utstein klosterkirke, Rennesøy, Rogaland og Fredrik Christian f. 25 des. 1835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På Stangeland i Avaldsnes bor det også en Ole i 1801 som har småbarn, men ingen Maren. Er det sikekrt at hun var født før 1801? Også på Stangeland i Ølen (Fjellberg) er det en Ole med småbarn i 1801, som Marie har nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I tellingen 1801 er det en familie på gården Schare i Hoyland som kansje er en mulig kandidat til Marens opphav. Det er et ektepar med en datter Mari Olsdtr. på 4 år. Bestemoren heter Maren Olsdtr.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Mener å se en Skaret blant fadderne her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070621670811.jpg>Lenke men de er litt vanskelig å tyde - tror det står Bertha Skibnæsset?, Dorthe Rasmusd. Kloster, Gunvor Eivindsdtr ..., Knud Sorgenfrie, ..Jacobss Skaret, Lars Larsen ..Forøvrig hadde vel Maren en søster? Mallene Olsdatter Stangeland som var fadder for en av tvillingene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Christian Arentz

Hei, Fikk nylig en direkte henvendelse fra en hyggelig interessefelle med banebrytende, ny informasjon om dette temaet:Frederik Christian Holberg Arentz REIMERS, født 5-09-1800, døpt 5-09-1800, Bergen, snekkermester, senere klokker og lærer paa Hvitingsø, gift (1) 1831, Maren STANGELAND, født 1799, Høiland, (datter av Ole OLSSØN fra Sandnæs og Anne Karine) død 30-04-1837, gift (2) 12-08-1842, Siri Askildsdatter SANDVIGEN, født 1814, Vikedal, død 14-02-1876. Frederik døde 26-12-1875.Det eneste jeg kan se ikke stemmer er en liten detalj: hennes begravelse: Død 39 år gml.: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Rennesøy, Ministerialbok nr. A 4 (1816-1837), Døde og begravede 1837, side 238-239. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15843&idx_id=15843&uid=ny&idx_side=-122>Lenke Permanent bildelenke: LenkeOg, på dette grunnlag har jeg selv funnet:Fredrik:Død 26. okt. 1875, begravet 31. oct s.å. i Rennesøy, Rogaland Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Rennesøy, Ministerialbok nr. A 6 (1860-1878), Døde og begravede 1875, side 313. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeogDød 27. des. 1875, begravet 31. des. s.å. i Utstein Klosterkirke, Rennesøy, Rogaland Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Utstein kloster i Rennesøy, Klokkerbok nr. B 4 (1870-1889), Døde og begravede 1874-1878, side 67. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeSiri:Datter av Aschild Aschildsen og Siri Johnsdatter Sandvigen. Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Vikedal, Ministerialbok nr. A 2 (1779-1817), Fødte og døpte 1815, side 173. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeKildeinformasjon: Rogaland fylke, Utstein kloster i Rennesøy, Klokkerbok nr. B 4 (1870-1889), Døde og begravede 1874-1878, side 67. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeogKildeinformasjon: Rogaland fylke, Rennesøy, Ministerialbok nr. A 6 (1860-1878), Døde og begravede 1876, side 314. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest kirsten olaug mølstre

øm du ikke er sikker enda så går det jo ann å lete i Kopervik også. Det er jo en del slekter på Stangeland Kopervik. Det var ikke så langt fra Kopervik til Stavanger.Jeg har ikke vært inne og sett. men jeg ser ikke at noen nevner det stedet. kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.