Gå til innhold
Arkivverket

[#28109] En skikkelig nøtt, Halvor Anundsen, Solum


Gjest Marianne I. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne I. Hansen

Hei.Har prøvd alt mulig (tror jeg) og lenge for å finne opphavet til denne personen. Har vært innom Solum,Gjerpen, Porsgrunn,Mælum,Holla, Sauherad, Bamble og Langesund.Det jeg vet om Halvor Anundsen er fca. 1746 men ikke hvor, d. 29.nov.1791 i Solum g. 2jun.1775 i Gjerpen m. Berthe Johansdtr. Meyer fca. 1755 vet ikke hvor, konfirmert 1771 i Gjerpen. d?. Alle deres barn er dpt. i Solum i perioden fra 1776-1789.Nevner 2 faddere, som kan være far og bror til Halvor. Smed Anund Olsen og Peder Anundsen. Jeg tror at Halvor jobbet på Bolvik jernverk, Vold,Solum. Er veldig takknemelig for all hjelp. MVH. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her er kona i 1801 LenkePå FS har jeg funnet noen muligheter som må sjekkes bedre: Berthe dpt. 8/3 1755 Gjerpen, foreldre Johan Meyer.Johan Meyer gift 8/10 1750 Gjerpen med Maren Straale.Når det gjelder Halvor er det nok verre, men fant følgende navn:1) Halvor dpt. 11/4 1745 Domkrk. Stavanger, Aanon O. Tasta og Guri Ivarsdt. Halvor ble gift med en Goa, så han er ute av bildet. 2)Halvor dpt. 10/7 1746 Hjartdal, Aanon Thomasen Upsal og Anlev Biørnsdt. 3)Halvor dpt. 24/11 1743 Fyrisdal, Anon Lillestue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Glemte: Når man ser på barnas navn; Anna Dorthe, Johan Herman, Peder, Gunild Marie, Anund og Gunille, ville jeg tro den første gutten og jenta ble oppkalt etter hennes slekt. Da gjenstår Peder og Gunild/Gunnille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Så var Berit K. raskere ute, men jeg legger inn det jeg har funnet:For å begynne å nøste, er det kanskje greit å ta det som du sikkert allerede har funnet: Dette er vel Berte Johansdatter, enke, 46 år, med sine barn, bosatt Bolvik jernverk, Solum i 1801 Lenke. Hun har pensjon av verksted, og eldste sønnen, Anun, er i masovnarbeide.I FS/VRI finner i allefall disse barna døpt i Solund / Solum: Anna Dorthe, døpt 10.3.1776 Anund, døpt 25.4.1779 (moren er nevnt som Birthe Meyer) Dorthe Maria, døpt 23.6.1781 (moren kalles Birthe Johansdatter Meyer) Johan Herman, døpt 24.12.1786 Peder, døpt 29.3.1789 Gunnill, døpt 25.9.1791Du opplyser at Halvor og Berte (Birthe) gifter seg i Gjerpen, og i FS/IGI (dette må sjekkes!) finner jeg en Berthe Johansdatter, døpt i Gjerpen 8.3.1755, datter av Johan Meyer:BERTHE JOHANSDATTER Christening: 08 MAR 1755 Gjerpen, Telemark, NorwayParents:Father: JOHAN MEYER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er flere barn av Johan Meyer (FS/IGI):  Dorthe Margrethe, døpt 30.4.1753, Gjerpen Christian Frederik, døpt 13.11.1757, GjerpenBerthe er da døpt mellom Dorthe og Christian Frederik, mens Jørgen er eldst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Mer om familien Meyer (Mejer):Finner søsknene til Berte: Dorte Mejer, er enke, bosatt på Borrestad i Gjerpen, og her finner vi navnelikhet mellom hennes og søsteren Berthes barn: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10812.wc2&gardpostnr=36&personpostnr=1267&merk=1267#ovre>Lenke. Broren Christian Fredrik bor også i Gjerpen, på gården Borge Østre, han er smed av yrke og har også en sønn som heter Johan Herman: Lenke. I Gjerpen, på Borrestad, finner jeg også enken Ellen Johanne Mejer med tre barn: Herman Jørgen, Andreas og Jens (Hermans navn er uthevet):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.