Gå til innhold
Arkivverket

[#28111] Halvard Åsgrimsson f.ca.1730, Meland, Opheim, Voss, HO


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Halvard Åsgrimsson(Asgrimsson) var bruker på br.nr.1, Furnes i Vaksdal og gift med Anna Andersdatter f.1736, Furnes, Vaksdal.I bygdebok for Vaksdal står det at Halvard var fra Meland. Det som er nærmest er Meland i Opheim, Voss. Under denne gården på Opheim finner jeg i følge bygdebok for Opheim en Asgrim Johanneson, men det er ikke nevnt noen sønn Halvard/Halvor, men han har andre barn født ca.1730-40. Er det noen som har kjennskap til denne Halvard og hans opphav ?Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Når giftet Halvard og Anna seg? Hva het barna? Var Anna fra Furnes? Finnes det flere Anna Andersdatter fra Furnes - blant vigde i Haus finner jeg nemlig en Anna Andersdatter Furnes som i 1767 gifter seg med en Askild Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Jeg vet ikke sikkert når Halvard giftet seg, men han fikk bygsel på Furnes i 1759, av sin svigerfar Anders Nilsen så jeg antar at gitermålet sto rundt denne tiden. Et av barna var Olav f.1761 og bodde som pakter på Vaksdal noen år før han med sin familie i 1801 flyttet til Holsenøy. En annen sønn var Einar som flyttet til Sund. Halvard skal ha solgt gården i 1765 og flyttet ut av bygda.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Du har sannsynligvis funnet riktig gård for Halvard Åsgrimsson. Det finnes også Meland i tidligere Evanger herred , men der ser det ikke ut til å ha bodd noen Asgrim.Fant denne vielsen og Asgrim har giftet seg til Mæland : LenkeI 'Ættebok for Vossestrand' av Roald Lyngvær finner du både Mæland og Njåtveit. Skal se hva jeg kan finne ut i morgen.Mvh. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Grethe Flood,Britt Hjeltnes og Kenneth Bratland for hjelp så langt ; det ser ut til å være en vanskelig nøtt å knekke.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

For å være helt sikker på at det ikke er noen feil i skiftet etter Liva Jonsd Mæland 1749, ville jeg også sjekket om det finnes noe skifte etter Ingebjørg Jonsd Arnetveit som døde ugift 1792. Hun var halvsøster til Asgrim Johannesson Mæland.Ellers går det an å søke i 1701 og 1660-manntallene på navn som inneholder 'sg' for å finne Asgrim og Asgrimsønner. Det er ikke mange av dem, og de jeg har observert, finnes på Voss, i Lindås, Eivindvik, Askvoll, Leikanger og Lærdal.På Voss finner vi Asgrim Bjørnson på Øvre Lid 1663. Videre finner vi Asgrim Eirikson Bakketun, 34 år 1701, gift til Bakketun med Anna Sveinsd Bakketun. (Anna er forresten kalt Brita i ett skifte hvor hun er utarving, men Anna i skiftet etter faren.) På Njåtveit finner vi Ragnhild Asgrimsdatter (ca. 1660 - ca. 1704), gift med Johannes Hallvardson og mor til Asgrim Johannesson Nedre Mæland. På Øvre Mæland finner vi Gjøri Asgrimsd som var gift med enkemann Håkon Larson (ca. 1642 - ca. 1721).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Bjørn Gundersen

Nei, jeg har ikke kommet noe videre. Burde nok også fått tak i skifte etter Ingebjørg Jonsd Arnetveit som ble nevnt av Norodd Hagenson. Har holdt på med andre greiner av slekta i det siste. Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.