Gå til innhold
Arkivverket

[#28114] Etterkommere etter Jan Haagensen i Haugesund


Gjest Terje Soløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Soløy

Jan Haagensen f.1843 på Tysnes d.1922 i H.sund g.m. Marta Jensdatter f.1842 i Sveio d. 1934 i H.sund.De hadde 6 barn etter det jeg vet. 4 av disse finner jeg ikke så mye om. Jakob f. 1867 i Haugesund Hanne Marie f. 1873 i Haugesund Janne f. 1877 i Haugesund Hilda f 1880 i Haugesund Er det noen som tilfeldigvis vet noe om dem, eller som kan hjelpe meg å finne dem.mvh Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Takk for innlegg. Jeg har registrert disse ft. men hvor er Jakob i 1900, og hvor er Hanne Marie? Hvor ble det etter hvart av Hilda og Janne? Ved Jans død i 1922, etterlot han seg hustru og 3 voksne barn. Elen Asseline ble gift med Carl Fredr. Aahmann i Haugesund og begge døde der. Johannne Nilsine ble gift i Bergen, og døde der.mvh Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Tusen takk. Ja det kan være henne, men jeg stusser litt på etternavnet. Det skulle i så tilfelle vært Jansdtr. siden faren hette Jan. I motsatt fall skulle det vært Haagensen, siden det var farens etternavn. Er det noen som vet praksisen rundt dette med etternavn til jenter på den tiden.mvh Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Ja, det er riktig. Men hvorfor skulle Hanne Marie bruke Haagensdtr. som etternavn når faren het Jan til fornavn. faren til Jan hette Håkon el. Haagen alt etter hvordan dette er skrevet i kirkebøkene, derfor også Jan Haagensen. Etter mitt syn skulle Hanne M. skrevet seg som enten Jansdtr eller Haagensen.mvh Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Nei det var det nok ikke. Men jeg må i alle fall få verifisert om det er den riktige Hanne M. det henvises til i innlegg nr.4. Men den store nøtten for meg er Jakob. Han finner jeg ikke i ft 1900. Jeg vet videre at ved Marthas( Jans hustru) død, var det en som het Bernt Jacobsen som meldte dødsfallet. I begravelsesprotokoll står det også at Martha hadde en datter som var gift med Jacob Emil Jacobsen. Da dette ikke kan være hverken Johanne eller Elen, tyder alt på at Jacob er død før 1922(jfr. Jans død). Jeg har ikke funnet noe om Jacob i kirkebøker. Vel jeg har litt å bryne meg på. Hadde håpet å finne noen som kanskje hadde vært borti den samme familien.mvh Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Mot slutten av 1800-tallet har jeg sett at det blir vanlig at barna til farens patronymikon (=farsnavn) som sitt etternavn. Hvis ei jente f.eks. heter Elen Pedersdatter og er datter av Peder Hansen, kan hun opptre i kildene både som Elen Pedersdatter (=patronymikon) og som Elen Hansen (= farens patronymikon). Døtrene til Jan Haagensen kan ha blitt kalt både Jansdatter og Haagensen, men hvis de giftet seg, kan det tenkes at de har tatt mannens etternavn og blitt fru Olsen, fru Ruud e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Apropos Haakensen / Haagensen: I f.t. 1865 for Fitje finner jeg en Jahn Haakensen, født i Tysnes, og dette kan vel være den senere Jan Haagensen i Haugesund Lenke. Han er i tjeneste på Engesund og bødker. Er dette din Jan Haagensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Ja det er min Jan Haagensen. Men når det gjelder hans datter Hanne Marie, så finner jeg det lite sansynlig at hun het Haagensdtr til etternavn. Se inleggene 4-8. Men variantene av etternavn er ikke min utfordring. Derimot, hvor ble det av Jans etterkommere. Jeg har kontroll på 2 av dem. Se forøvrig innleggene 1,2,3 og 9. Men Takk for hjelp og innspill.mvh Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.