Gå til innhold
Arkivverket

[#28115] Grundsedder


Gjest Erik Bjune
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Larsen

jeg var for snar med å lese, så ikke at du nevnte at det var et yrke. Kan kansje da være en som tar ut grunn eller noe sånt?Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tenker det samme som deg Ørjan. I FT 1865 for Ramnes finnes et par grunnseddere og flere grunnsiddere (=grunnsitter) nevnt under yrke, ved siden av en annen yrkesbetegnelse. Ser ikke ordet brukt andre steder. Sannsynligvis en grunneier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I Sem finner jeg 36 som benevnes som 'stuesidder' - kanskje en som bor i et lite hus (stue/stuggu) uten å eie det LenkeEllers i telligen for 1865 finner jeg 'sidder i huset uden jord'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

'Grundsedder' må ganske sikkert være det samme som 'grundsidder', 'grunnsitter' osv. Betegnelsen finner vi i flere folketellinger og flere amt, men 1865-tellingen for Ramnes skiller seg markert ut ved at det var hele 37 personer med denne betegnelsen. Dette skyldes vel enten telleren eller et lokalt navn på et yrke e.l. som heter noe annet i andre prestegjeld.Det aner meg at 'grunnsitter' er en parallell til 'strandsitter', - en mye brukt betegnelse på bygselshusmenn på Vestlandet. I Historisk leksikon står for øvrig at strandsittere som bodde inne i landet kalles 'stuemenn' eller 'bakkesittere'. Det karakteristiske for strandsittere var at de leide en meget liten grunn, eide eller leide hus og betalte kontant. I motsetning til den klassiske (østnorske) husmann som betalte for hus og grunn med sitt arbeid, tjente gjerne strandsitteren til livets opphold med håndverk o.l. Av FT 1865 for Ramnes framgår at mange av grunnsitterne hadde arbeid som f.eks. skredder, plankeskjærer, ostehandler, muremester, sypike osv. Noen hadde sin inntekt fra fattigkassen. Dette understøtter jo en slik forståelse av betegnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.