Gå til innhold
Arkivverket

[#28117] Synnøve/Amanda (Solberg) Hansen f. 15.11.1887 (eller 1889?) i Kristiania


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

I hvilken kirke ble Synnøve Amanda døpt? Jeg har lett i følgende kirkebøker uten å finne henne: Gamle Aker, Østre Aker, Paulus (Sofienberg), Sagene, Jacobskirken, Petrus, Kampen, og hun er heller ikke døpt i Fødselskirken (Rikshospitalet). Så da er det kanskje ikke så mange muligheter igjen??Jeg har opplevd at hun har hett bare Amanda og kanskje bare Synnøve, eller begge fornavnene i tilfeldig rekkefølge. Jeg vet ikke hvor Solberg-navnet kommer fra. Det har hun kanskje bare brukt senere.Jeg fant en Amanda Hansen i 1900. Hun var født i 1888; [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301&gardpostnr=3816&personpostnr=103583&merk=103583#ovre>Lenke. Hun bodde i Karlstad gt. på Rodeløkka med familien, og jeg lurer på hvor hun ville ha vært døpt hvis foreldrene bodde samme sted i 1888.En annen Amanda Hansen er her i Vibes gt 15 i 1900: Lenke. Men fødselsdatoen stemmer jo ikke.I 1908 får Synnøve Amanda en sønn. Hun bor da i Motzfeldtsgade 24. I 1913 blir hun gift i Gamle Aker kirke med Georg Ambrosius Kulbæk, elektriker som siden ble tegner. Kanskje er dette ham i 1900? Lenke (nederst). han bor i Strømsv. 12. Er det tilfeldig et en (annen og eldre) Amanda Hansen bor samme sted? Ut fra at han er pleiesønn som forsørges av de handlende, og uten fødested oppgitt, er det ikke lett å finne hans foreldre. Men det finnes flere Kulbeck her i Fauchalds gt 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Synnøve Amandas dåp, gjenstående menigheter: vor Frelser, Grønland, Garnison, Johannes, Arbeidsanstalten, Tukthuset, Oslo, Trefoldighet, Uranienborg og Akershus straffeanstalt. ( I tillegg de såkalte dissentermenighetene). Tror jeg fikk med alle.Nærliggende kanskje å se på vor Frelser, Trefoldighet og Grønland først. Disse 3 er de største av de gjenværende også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.