Gå til innhold
Arkivverket

[#28122] Hvor mange barn hadde Ørge Gregusson Jamtli, Rana, Nordland.


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg vil gjerne få stille en del spørsmål rundt Ørge Gregusson fra Jamtli i Rana, Nordland. Det har tidligere gått en del diskusjoner om denne personen både på dette forumet og andre diskusjonsfora. Ørge har også fått bred omtale i medlemsbladet for Rana slektshistorielag- 'Vår forfedre'.Noen fakta om Ørge Gregusson. Han kom fra Jemtland og bosatte seg først i Ørgedalen i Hattfjelldal. Der skulle han etter enkelte kilder ha blitt plaget av samene i området og han flyttet senere til Lien eller Jamtli i Rana. Ørge var født ca 1624 og døde ca 1695.I følge 'Våre forfedre' var Ørge på gården Lien ved tellingen i 1666. Når jeg leter på tellingen i 1663-66 som er utlagt på nettet så finner jeg ham på Aaenget, vet ikke om dette er samme gård som Lien?Uten tvil hadde Ørge barna Gregus(f.ca 1650) og Niels(f. ca 1664). I følge en del kilder deriblant 'Våre forfedre' hadde Ørge også sønnen Ole (f. ca 1665) og Jens (f. ca 1666)samt datteren Karen som finnes som død 1733- 76 år gammel.I følge en artikkel i 'Våre forfedre' i 2002 kom det frem at Ørge hadde en datter med ukjent fornavn og en sønn Ørge, Ørge skulle være død i 1733-76 år gammel.Jeg kan ikke finne denne Ørge som død, men jeg finner andre barn som kan være barn av Ørge.Jeg kan nevne at i 1718 er det innført en 'public absolvent' der en Lars Ørgeson har fått ett barn utenfor ekteskap på Jamtli.Anne Lise Hovdal har også i en diskusjon på dette forum kommet fram en ane som heter Marith Ørgesdatter som også kan være en datter av Ørge Gregusson.Kjenner noen til hvor mange barn Ørge hadde? Finnes denne Ørge Ørgeson som er omtalt i 'Våre forfedre'? Er Lars og Marith barn av Ørge?Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Hvor finner du de nevnte linker Otto?. Jeg har prøvd å søke både på Jamtli, Jamtlia, bare på Ørjan og Ørge uten å finne noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.