Gå til innhold
Arkivverket

[#28131] Legdsrullen 1697


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har en etterlysning etter Nils Løeg/Løch/Løgh under tema nr 27688, generell. Kan noen i Hedemark gi meg tips, bruk da ovennevnte temanummer, slik at debatten fortsetter der og ikke her.mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Har lyst til å sette inn lenken her til legdsrullen, slik at dere som er interessert, lettere kan se. Rull ned til Vang hovedsogn, så til legd nr 7. Der finner vi på gården Rud, navnet 'Løch'. Er det noen som kjenner til dette?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Denne innføringen i Lægdrullen viser til brukeren på gnr. 261 Rud i Furnes, som den gang var en del av Vang sogn. Brukeren heter i følge Furnes bygdebok Lykke Sakariassen og er bruker fra ca. 1680 til sin død i 1708. Jeg vil derfor anta at 'Løch' er en annen skriveform for 'Lykke'. Dette er desverre derfor ikke noe spor etter din Nils Løch. mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det var fint å få utfyllende informasjon om legdsrullen. Det har jeg sett fram til! Mitt problem er at jeg ennå ikke har funnet ut opphavet til løytnant Nils' etternavn. Jeg har ikke klart å finne forbindelsen til borgerne i Kristiania på slutten av 1600-tallet, som skrev seg for Leuch og Leuck. Det kan likevel ikke utelukkes. At han forkortet et farsnavn, Løchsen, eller et gårdsnavn Løchen er i stor grad også mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Står det noe mer om Løch/Lykke Sakariassen i Furnesboka?Hvordan er det ellers med kilder i Hedmark, fins det flere militære ruller for tidsrommet 1690-1715, skattelister fra 1701 og 1711 osv. og hvor kan jeg finne dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.