Gå til innhold
Arkivverket

[#28132] Poul Andersen og Aleth Larsdtr. Kom til Aker ca. 1762-64 - hvorfra?


Gjest Robert Chr. H. Skogly
 Del

Recommended Posts

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Poul Andersen og Aleth Larsdtr. var ikke bosatt i Aker i 1762, men var kommet til sognet i juni 1764, da Aleth var fadder.April 1766 fikk Poul og Aleth en sønn: Lars. De var da bosatt i Kløften (Kløfta; fradelt Lindeberg 1746). Fra før paret kom til Aker, hadde de antageligvis datteren Anne (f. ca. 1755-1759, død juli 1800), som fremdeles var bosatt i Kløften da hun ble konfirmert høsten 1771.Anne Poulsdtr. var bosatt på Furuset i 1775 (da hun giftet seg med Hans Andersen), samme sted som den antatte broren Lars bodde da /han/ ble konf. 1782.Er det noen som har en Poul Andersen, g.m. Aleth Larsdtr, og med en datter Anne Poulsdtr. født på 1750-tallet, i sin database?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Jeg har fått privat tilbakemelding fra Kjersti Aamodt (tusen takk!), bl.a. med skiftet etter Poul Andersen Kløften fra 1769.Det er fremdeles ukjent hvor familien kom fra, men Poul Andersen og Aleth Larsdtr. hadde i tillegg til Anne (f. ca. 1756) også Inger (f. ca. 1759), Haagen (f. ca. 1761) og Kari (f. ca. 1764), foruten Lars som ble f. 1766 i Aker. Alle de øvrige barnene ser ut til å være født i et annet sogn.Poul Andersen var 54 år ved begravelsen i 10.02.1769, altså f. ca. 1715.Med beste hilsener Robert Chr. H. Skogly (rc@ager.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ifl. Familysearch IGI giftet Povel Andersen og Aledtz Larsdatter seg i Asker 25. november 1754.Vet ikke om dette er det riktige paret!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg disse barna i Familysearch IGI: INGER PAULSEN Christening: 05 APR 1759 Asker, Akershus, Norway Parents: Father: POUL STAAVI Mother: ALEDTZ LARSDRHOGEN PAULSEN Christening: 28 SEP 1760 Asker, Akershus, Norway Parents: Father: POUL STAAVI Mother: ALEDTZ LARSDRKARI PAULSEN Christening: 16 OCT 1763 Asker, Akershus, Norway Parents: Father: POUL STAAVI Mother: ALET LAERSDRDu får sjekke kirkeboka for Asker!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Dette gikk over all forventning! Tusen takk - nok en gang, Laila!I Koht, Halvdan (red.): 'Bærum; en bygds historie', b. I, Sandviken 1920, finner man omtale av bnr. 1 av Stovi nordre i vestre Bærum på s. 354-355.'Kristen Jørgensen (...) hadde bruket til 1754, da han solgte til /Paul Andersen/(...). Paul Andersen var mulig fra Blindern i Aker, isaafald gift med Alis Larsdtr. Vold. Han hadde gaarden i 10 år. Elias Gundersen kjøpte gaarden av Paul Andersen 1763.'Op.cit. omtaler ikke Aleth (Alis) Larsdtr. under Vold (s. 273ff), men denne sanns. datter av Lars Edvardsen ('fik bygslet 1731' på Vold øvre (=Øvrevoll); sønn av Edvard Larsen fra Askim) og Lisbeth Larsdtr. Voksen.Dermed en 'ringen sluttet', så å si; Lisbeth Larsdtr. Voksens aner er 'mine egne' (de også), og de kjenner jeg derfor fra før. -Paul Andersens Blindern-opphav kjenner jeg foreløpig ikke nærmere til.Vet du forresten noe om hva 'Familysearch IGI' dekker av Asker i det aktuelle tidsrommet? Jeg undres selvsagt over at Anne (f. ca. 1756) ikke er å finne blant barnene til Poul Andersen og Aleth Larsdtr.Med beste hilsener Robert Chr. H. Skogly ( rc@ager.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kikkket etter Anne 1755-1759 uten resultat i Asker Mini I 2.Ved trolovelsen 26.10.1754 står 'p.(aa) Wold' han som Povel Anders. Blindern og hun som Aledtz Lars D. Vielsesdato som oppgitt.Om det har noen interesse er Lars Mørch og Jens Graf 'forlovere'.Jeg har noe overraskende ikke funnet andre barn mellom trolovelse og Inger. (Inger er foresten født 31.03.1759, døpt som oppgitt.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Noen ganger flasker alt seg! Takk også til dere, Geir og Ketil!Så var altså 'min' Anne likevel født (på Blindern) i Aker! Hun ble døpt i Aker 11.1.1756: 'Anne. F. Poul Anders. Ales Andersdr [sic] Blindern. F: Ingeborg Sogn; Ingeborg Voxen, Gunder Sogn, Jochum Voxen, Lars Vold.-' (Aker kirkebok nr. 8, fol. 58a).Jeg avviste denne kandidaten da jeg opprinnelig lette etter min ane fra nordøstre deler av Aker - pga. avstanden. Da kjente jeg heller ikke til Poul Andersen Kløften, men hadde derimot flere andre Poul'er i nordøstre Aker i kikkerten.Med beste hilsener Robert Chr. H. Skogly ( rc@ager.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.